Opinii

Investiţiile din zona Mării Negre privind activităţile de explorare şi exploatare a zăcămintelor de hidrocarburi au nevoie de sprijinul unei legi speciale

Investiţiile din zona Mării Negre privind activităţile de explorare şi exploatare a zăcămintelor de hidrocarburi au nevoie de sprijinul unei legi speciale

Rezervă gigant de petrol şi gaz în Marea Neagră

Săptămâna trecută a atras atenţia întregii prese o declaraţie a şefului OMV Gerhard Roiss, conform căreia ,,În România am găsit în Marea Neagră o rezervă gigantică de petrol şi gaz, o descoperire de importanţă globală. Astfel că aici vom vedea o creştere uriaşă...''. Fără îndoială că această declaraţie nu a trecut neobservată, ea fiind comentată de diverşi analişti, accentul punându-se mai de grabă pe găsirea unei rute de transport pentru petrolul şi gazele recent descoperite. În momentul de faţă, ţevile ruseşti ale Gazpromului ar fi cele în măsură să preia o eventuală producţie de petrol şi gaze din Marea Neagră. Alternativa ar fi mai vechiul Proiect ,,Nabucco'' care bate pasul pe loc de ceva vreme. Proiectul ,,Nabucco'' ar putea fi utilizat nu doar pentru livrarea gazelor din Azerbaidjan spre Europa, ci şi pentru gazele şi petrolul extrase din Marea Neagră. Dar nu doar problema transportului de petrol şi gaze ar trebui să ne preocupe. Descoperirea rezervelor de hidrocarburi din zona Mării Negre ar trebui privită ca pe o oportunitate de dezvoltare economică şi de atragere de investiţii străine.

E nevoie de o lege-cadru privind activităţile de explorare şi exploatare a zăcămintelor de hidrocarburi din zona Mării Negre

Până la găsirea unei noi rute de transport a acestor gaze şi a petrolului din Marea Neagră spre Europa, care este o problemă reală, rămâne însă de rezolvat alte detalii care, la o primă vedere, pot părea minore, dar care îşi au rostul lor. Acestea sunt legate de nevoia reală pe care o au orice investitori de a găsi în ţara în care investesc un cadru juridic clar, coerent şi unitar care să le reglementeze activitatea. Adoptarea de către România a unei Legi-cadru privind activităţile de explorare şi exploatare a zăcămintelor de hidrocarburi din zona Mării Negre este de maximă urgenţă.

O atitudine proactivă a statului în vederea atragerii de investiţii străine prin simplificarea procedurilor legale este mai mult decât bine venită, la urma urmei, oportunităţile ţi le mai şi creezi, nu doar le aştepţi. Orice mare investiţie presupune fără echivoc sprijinul statului. În cazul nostru statul nu trebuie decât să ofere un cadru legal atractiv, simplu şi unitar, problemă cu care ne confruntăm de mulţi ani în relaţia cu investitorii, mai ales cu cei strategici. În cazul de faţă, cel al activităţilor de explorare şi exploatare a zăcămintelor de hidrocarburi găsite în Marea Neagră, sunt o serie de detalii care la o primă vedere pot părea nesemnificative, dar care pot afecta bunul mers al activităţii de explorare, în primă fază şi apoi pe cel de exploatare. Am în vedere aici:

· Simplificarea procedurilor privind intrarea pe teritoriul României şi obţinerea de vize de şedere şi de muncă a celor care îşi desfăşoară activitatea pe navele de explorare şi de exploatare a zăcămintelor. De cele mai multe ori personalul de pe aceste nave este alcătuit din persoane de înaltă calificare profesională ce provin din diverse state, atât state membre ale UE, cât şi din state terţe. Reglementările juridice sunt diferite pentru aceste categorii de persoane, iar procedurile de obţinere a acestor vize pot dura şi 6 luni;

· Simplificarea procedurilor privind permisele de muncă şi de şedere pentru personalul companiilor (staff-ul acestora) care derulează lucrările de explorare şi exploatare;

· Îmbunătăţirea cadrului legal aplicabil membrilor de familie ai celor care îşi desfăşoară activitatea în aceste companii şi simplificarea procedurilor de obţinere a vizelor de şedere pe teritoriul României. Nu îmi imaginez, spre exemplu, un director al unei companii (care nu este cetăţean al unei ţări a UE) ce va veni să desfăşoare activităţi de explorare sau exploatare în zona Mării Negre, fiind însoţit de familia sa şi care va fi nevoit să îşi ţină familia alături de el doar jumătate de an (90 de zile într-o perioadă de 6 luni) deoarece aşa prevede legislaţia românească (Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002);

· Simplificarea procedurilor privind regimul fiscal aplicabil angajaţilor acestor companii, etc.

Acestea sunt doar câteva din situaţiile care ar trebui să îşi gărească rezolvarea într-o reglementare juridică unică şi unitară privind activităţile de explorare şi exploatare a zăcămintelor de hidrocarburi din zona Mării Negre.

În fapt, domeniul energetic, este unul strategic pentru România asigurând independenţa energetică a statului, iar zona Mării Negre prezintă o importanţă strategică pentru securitatea energetică a întregii Uniuni Europene. De aici decurg o serie de consecinţe pozitive privind:

· Obţinerea de către stat a unor sume importante de bani la bugeul statuluit din plata redevenţelor care ar fi un real sprijin pentru stat în această perioadă de criză economică;

· O oportunitate pentru România de dezvoltare a economiei în domenii colaterale (rafinare de petrol, revitalizarea industriei petrochimice);

· O oportunitate de îmbunătăţire a imaginii ţării arătând capacitatea sa de a derula proiecte de anvergură în domenii strategice;

· Un cost mai mic plătit de cetăţeni pentru energie.

Investiţiile companiilor interesate de zona Mării Negre înseamnă o oportunitate pentru România. Nu trebuie decât să o fructificăm. Iar primul lucru ce ar trebui făcut este crearea rapidă a unui cadru juridic unitar, simplu, coerent şi atractiv. Investitorii străini nu au timp să aştepte până când statul modifică treptat toate legile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO