Opinii

Ioana Bara şi Corina Mortici, PwC: Noi coordonate de aplicare a sistemului naţional RO e-Transport. Aplicarea sancţiunilor se amână până la 30 septembrie 2022

Opinie

Ioana Bara şi Corina Mortici, PwC: Noi coordonate de...
05.07.2022, 11:46 244
 

Procedura privind sistemul RO e-Transport, publicată la finalul săptămânii trecute după ce proiectul de ordin a fost lansat în luna mai, confirmă restrângerea semnificativă a sferei de aplicare, acoperind doar vehiculele cu masă maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi doar dacă acestea transportă bunuri cu risc fiscal mai mari de 500 kg sau având valoarea totală a bunurilor mai mare de 10.000 lei aferentă cel puţin unei relaţii comerciale.

În acelaşi timp, aplicarea sancţiunilor aferente neutilizării sistemului RO e-Transport (detaliate în cuprinsul OUG nr. 41/2022) a fost amânată până la 30 septembrie 2022, printr-o Ordonanţă fulger publicată la sfârşitul săptămânii trecute.

Ţinând cont de această nouă perspectivă, companiile trebuie să analizeze în ce măsură transporturile pe care le desfăşoară îndeplinesc condiţiile menţionate mai sus, caz în care vor trebui să raporteze detalii privind transportul bunurilor în sistemul naţional RO e-Transport şi să obţină numărul unic de identificare (UIT), utilizat ca referinţă în cadrul sistemului şi care trebuie deţinut pe toată durata transportului.

În ceea ce priveşte implementarea efectivă, apreciem că modalitatea de acces RO e-Transport este similară cu modul de acces şi transmitere a informaţiilor în sistemul naţional RO e-Factura, respectiv:

  • RO e-Transport se va accesa prin intermediul SPV;
  • Declararea informaţiilor se va putea efectua prin utilizarea aplicaţiei puse la dispoziţie în mod gratuit de către Ministerul Finanţelor sau prin utilizarea unei serii de microservicii expuse sub forma unui API prin interconectarea aplicaţiei emitentului/declarantului cu Sistemul RO e-Transport (documentaţia tehnică fiind publicată pe site-ul oficial al Ministerului de Finanţe);
  • Raportarea datelor va presupune transmiterea unui fişier XML având structura conformă cu cea publicată de Ministerul de Finanţe - fişier care va fi supus la două tipuri de validări:

○            Verificare şi validare privind structura şi sintaxa;

○            Verificare semantică.

  • Fişierelor .xml ce îndeplinesc regulile de validare i se vor aplica semnătura electronică a Ministerului de Finanţe;
  • Exemplarul original al declaraţiei se consideră a fi fişierul de tip XML însoţit de semnătura electronică a Ministerului Finanţelor, care este pus la dispoziţia declarantului sub forma unui fişier arhivă de tip zip;
  • În situaţia în care sunt identificate erori, declaraţia nu se consideră transmisă în sistem, declarantul primind un fişier de tip XML ce conţine erorile identificate.

De asemenea, merită menţionat că se vor declara în RO e-Transport inclusiv transporturi ce conţin atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât şi alte tipuri de bunuri, fiind generat un singur cod UIT pentru întreg transportul. De asemenea, în cazul unui transport grupat, codurile UIT atribuite prin declararea datelor în sistemul RO e-Transport vor fi preluate pe fiecare document de transport aferent fiecărei relaţii comerciale.

În subsidiar, celelalte două proiecte importante de digitalizare în curs de implementare ating o bornă importantă în luna iulie.

La 1 iulie a intrat în vigoare obligativitatea RO e-Factura pe relaţia B2G şi totodată a demarat monitorizarea prin sistemul RO e-Factura a anumitor produse cu risc fiscal ridicat comercializate pe relaţia B2B. România intenţionează să extindă aplicabilitatea sistemului RO e-Factura la nivel generalizat B2B spect care face obiectul derogării Comisiei Europene.

Separat, la sfârşit de iulie se încheie perioada de graţie de 6 luni oferită primului val de companii ce are obligaţia depunerii declaraţiei periodice SAF-T (marii contribuabili care se aflau în această categorie şi în anul 2021).

Practica ne arată că este nevoie de timp suplimentar de pregătire pentru o implementare corespunzătoare, completă şi armonioasă a acestor proiecte de digitalizare, atât din perspectiva limitărilor tehnice existente la nivelul companiilor, cât şi din perspectiva unor clarificări necesare din partea ANAF.

Însă, în mod cert, toate părţile implicate intră în linie dreaptă către noua paradigmă de lucru şi raportare fiscală, care promite o serie de avantaje recunoscute deja la nivelul celorlalte State Membre în care digitalizarea administraţiilor publice a devenit realitate.

Ioana Bara, Senior Tax Manager

Corina Mortici, Senior Tax Consultant