Opinii

Iohannis şi Dragnea şi politica lor de stat pentru România, faţă în faţă cu echipa liceului din Hunedoara (oraş care nu mai are nici gară) care a câştigat un concurs mondial de robotică: primii vorbesc despre suspendări, lovituri de stat, gaze, ceilalţi vorbesc despre inteligenţa artificială, robotică şi despre cum se poate schimba educaţia

Iohannis şi Dragnea şi politica lor de stat pentru...

Autor: Cristian Hostiuc

26.08.2018, 21:51 3582

În timp ce Iohannis şi Dragnea, primii oameni de stat ai României se luptă să-şi dea reciproc câte o lovitură de stat în fiecare săptămână, echipa de la liceul de informatică Traian Lalescu (cel mai cunoscut matematician român) din Hunedoara, condusă de profesorul de fizică Mircea Nistor, a câştigat un concurs mondial de robotică, reprezentând România.

Mircea Nistor, un profesor de fizică, vorbeşte despre viitorul educaţiei: Copiii trebuie să înveţe domenii şi să lucreze în echipă, or noi le dăm materii şi extemporale individuale. Trebuie să introducem în şcoală robotica, pentru că aici este viitorul

„Au câştigat tot ce se putea câştiga acolo. Au făcut cel mai mare număr de puncte, au făcut meciuri cu peste 1.000 de puncte, care este ceva uriaş. Poţi câştiga ca număr de puncte dar să nu câştigi finala. Au câştigat inclusiv finala. Au ajuns vedetele concursului, toată lumea venea acolo să vadă echipa României. Se adunau toţi şi întrebau când joacă România”, spune Dana Războiu, fostă prezentatoare TV, care conduce acum proiectul privat Naţie prin educaţie, prin care încearcă să scoată la suprafaţă şi să aducă în prim-plan copiii talentaţi ai României în inginerie, electronică, mecanică sau informatică.

ZF Live. O echipă de liceeni din Hunedoara a câştigat concursul mondial de robotică din Mexic, spre surprinderea tuturor, începând de la japonezi şi până la americani

Întrebarea este cum de Hunedoara a reuşit să dea această echipă în condiţiile în care nu are o tradiţie în informatică sau electronică şi nici nu are o putere economică de top, ci dimpotrivă.

Judeţul Hunedoara are un business anual de 9,6 miliarde de lei, iar din 2008 încoace a reuşit să înregistreze numai un plus de 13%. Businessul din Alba, unul dintre vecini, a crescut în aceeaşi perioadă cu 151%, ajungând la 16,7 miliarde de lei, Sibiul a crescut cu 131% ajungând la 28 de miliarde de lei, Timişul a crescut cu 148% ajungând la 58 de miliarde de lei, iar Aradul cu 163%, ajungând la un business de 28 de miliarde de lei.

Hunedoara a rămas departe şi la investiţii străine, iar dacă l-am scoate pe Mittal de la combinat, situaţia ar fi dramatică. În trei decenii Hunedoara a atras investiţii numai de 368 de milioane de euro, în timp ce Alba a reuşit să adune 1,07 miliarde de euro, iar Timişul 3,5 miliarde de euro.

În judeţul Hunedoara au mai rămas 85.000 de salariaţi, dintre care numai 1.250 câştigă peste 1.000 de euro.

Salariul mediu este de 1.966 de lei faţă de o medie naţională de 2.400 de lei net (la finalul lui 2017).

Ironic şi amar, profesorul de fizică Mircea Nistor spune că Hunedoara, un oraş monoindustrial care a rămas fără gară şi doar cu un combinat, a ajuns din sărăcie, din ambiţie, din talent, din inteligenţă - pentru că de resurse financiare nu poate fi vorba - să obţină aceste rezultate.

În timp ce profesorul de fizică, care reuşeşte să descopere şi să ţină talente în jurul lui în ciuda condiţiilor economice, spune că nu ar pleca deloc din România pentru că vrea să demonstreze că şi din acel oraş se pot obţine rezultate importante, cei doi oameni de stat ai României, Iohannis şi Dragnea, ne reamintesc în fiecare seară prin susţinătorii lor de groapa de gunoi a politicii şi lipsa de viziune şi teme pentru viitor.

Spre exemplu, cum ar trebui să arate educaţia din România peste 20-30 de ani dincolo de a mări salariile? Cum am putea trece de la promovarea în şcoala românească a lucrului individual la lucrul în echipă şi în laboratoare?

Profesorul Mircea Nistor spune că dacă ar putea să schimbe ceva în şcoala din România ar fi această trecere de la teoretic la lucrurile pracrice, la lucrul în echipă.

Trebuie să introducem în şcoală robotica pentru că acolo este viitorul, spune profesorul.

“Avem campioni olimpici mondiali la robotică, dar noi nu avem nici măcar o olimpiadă de robotică în ţară”, spune el.

Răzvan Vârtan, clasa a XII , unul dintre elevii de la liceul din Hunedoara care a făcut parte din echipa câştigătoare, spune că după terminarea liceului vrea să se ducă în afară, la Massachusetts Institute of Technology (MIT) sau la Pricenton pentru că nu găseşte aici, în România, în sistemul de educaţie, ce îi trebuie.

“Mulţi ajungem să spunem că ne ducem degeaba la şcoală dintr-un singur motiv: nu vezi finalitatea, nu înţelegi de ce înveţi, dar dacă între formula de matematică s-ar face o legătură cu utilizarea acesteia într-o aplicaţie pentru telefonul mobil, de exemplu, atunci totul ar avea sens.”

“Viitorul va fi al miliardelor de roboţi, aceasta este certitudinea”, spune profesorul.

Cine îi concepe, cine îi construieşte, ce vor face, ce munci actuale vor înlocui, ce sectoare vor invada, ce industrii vor fi distruse şi înlocuite cu altele, trebuie să ne întrebăm în fiecare zi şi poate vom găsi răspunsuri şi în România, aşa cum a găsit răspunsuri echipa liceului din Hunedoara la concursul mondial de robotică desfăşurat în Mexic.

"La început americanii au fost reticenţi să lucreze cu noi şi nu ne băgau în seamă, dar în final au ajuns să intre sub comanda noastră alături de echipa din Singapore (ţara care a făcut cele mai mari progrese tehnologice şi economice din lume în ultimii 50 de ani)", a spus profesorul Mircea Nistor.

Nu ştiu dacă cei doi oameni de stat ai României, Iohannis şi Dragnea, care formează cuplul politic perfect, au felicitat echipa din Hunedoara pentru rezultatul obţinut, dar ar putea să încheie nişte protocoale cu liceul din Hunedoara - şi nu numai cu el - pentru a afla cum văd cei care vor fi viitorul României (sau a altei ţări, pentru că jumătate din tinerii de astăzi vor să plece din România), cum şi-l imaginează, cum vor să arate, pentru că poate ne apucăm să-l construim de pe acum, uitându-ne în viitor şi nu în trecut.

Cristian Budiul, clasa a XI-a la liceul din Hunedoara şi membru al echipei, spune că vrea să devină un fizician în domeniul fizicii cuantice sau astrofozice sau un inginer în domeniul IT, pe partea de inteligenţă artificială.

Întrebarea este: Ce le oferă Iohannis şi Dragnea acestor tineri pentru a rămâne sau a reveni în România după studii?

Dacă în continuare Iohannis şi Dragnea, care au declarat oficial că vor să rămână la putere şi în următorii ani, le oferă lovituri de stat, suspendări toată săptămâna, protocoale, servicii secrete, atunci viitorul tinerilor şi al talentelor României va fi tot în afară. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO