Opinii

Iulia Bratu, Deloitte: După 10 ani de la criză, cui aparţine astăzi piaţa M&A?

Iulia Bratu, Deputy Director Corporate Finance, Deloitte Romania

Iulia Bratu, Deputy Director Corporate Finance, Deloitte Romania

22.10.2018, 13:23 391

La 10 ani de la criza financiar-bancara, un context economic pozitiv readuce pe tapet o intrebare recurenta: cum mai arata piata de M&A si cine sunt actorii dominanti, vanzatorii sau cumparatorii? 

Inainte de a cauta insa raspunsul, propun sa ne bucuram de acest context favorabil.

In general, suntem inclinati sa asociem perioadele de crestere economica cu puterea vanzatorilor. Aceasta este insa o perspectiva discutabila pentru momentul actual, caci spre deosebire de anii 2006 – 2008, cand balanta era inclinata in favoarea vanzatorilor, piata actuala pare mai degraba echilibrata.

Intr-adevar, perioadele de crestere economica sunt corelate cu perceptia unui context favorabil vanzatorilor datorita lichiditatii sporite ce determina cresterea evaluarilor companiilor. In plus, in tarile din regiune se acumuleaza tensiuni si exista deja un anumit grad de saturatie, astfel incat Romania atrage atentia si apetitul investitorilor, beneficiind de un nivel crescut de interes. In comparatie cu perioada supraincalzita din jurul anului 2008, cresterea actuala se bazeaza pe fundamente mult mai solide si nu are o componenta legata de evolutia pietei imobiliare.

Desi nu putem vorbi despre o pozitie dominanta a vanzatorilor la momentul actual, putem spune cu certitudine ca actualul context este unul favorabil activitatii M&A in sine.

Ceea ce inclina balanta in cadrul proceselor de M&A, indiferent de ciclul economic in care ne aflam, este arhitectura procesului prin care poate fi abordata tranzactia respectiva. Aceasta arhitectura este definita in principal de numarul si apetitul investitorilor interesati. Putem vorbi astfel de doua tipuri de proces: competitiv sau bilateral. Negocierile bilaterale sugereaza mai multa putere de partea cumparatorului in timp ce procesul competitiv e favorabil vanzatorului.

Din experientele noastre cele mai recente putem trage urmatoarele concluzii despre conditiile de piata actuale:

  1. Suntem intr-un moment favorabil, in care tranzactiile se intampla

In momentul de fata evaluarile se afla intr-un perimetru ce permite tranzactiilor sa se intample spre deosebire de momentele de criza, cand evaluarile coboara. Dupa cum spuneam, in momentele de criza nu prea putem vorbi de o piata M&A, singurii vanzatori fiind cei constransi sa vanda, iar cumparatori doar cei care gasesc sinergetic valoarea in activul respectiv.

  1. Cumparatorii tind sa solicite exclusivitate in faze incipiente ale procesului

In prezent, chiar si cumparatorii cei mai interesati sunt reticenti sa adere la procesele competitive si sa aloce resurse financiare si de timp fara a avea siguranta incheierii tranzactiei. Solicitarea exclusivitatii inainte de a se angaja in faza due-diligence este o tendinta notabila a cumparatorilor in contextul de piata actual. Mentinearea competitiei si gestionarea unui astfel de proces este o sarcina complexa pentru consultantul M&A atunci cand reprezinta vanzatorul.

3. Piata este echilibrata intre vanzatori si cumparatori

Piata actuala este o piata matura din punct de vedere al constientizarii valorii intrinseci pentru ca nu avem competitie in exces. Piata actuala este o piata echilibrata intre vanzatori si cumparatori, o piata in care putem crea competitie, insa o competitie limitata si mai „sanatoasa” fata de perioada anilor 2006-2008, cand regaseam chiar si 10-15 competitori intr-un proces de M&A.

As incheia cu o nota personala si un sfat catre cei care se gandesc la un exit. Procesul M&A este un exercitiu complex si serios ce presupune o alocare semnificativa de timp, resurse si emotie. La capatul unui proces de M&A, tranzactia reusita este ca o sarbatoare, insa tranzactia nereusita poate avea un impact serios asupra tuturor partilor implicate, inclusiv asupra companiei aflate la vanzare si angajatii sai. Pentru a evita blocajele, este foarte important ca abordarea tranzactiei sa fie clar definita inainte de ne imbarca in proces. Din perspectiva vanzatorului, este relevant sa analizam in ce masura putem crea si mentine o competitie reala si care este intervalul realist al evaluarii relativ fata de asteptari.

 

Iulia Bratu, Deputy Director Corporate Finance, Deloitte Romania

 
 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO