Opinii

Jim Collins, CEO Corteva: Cele cinci etape pentru rezilienţă în cadrul unei companii. Cum să acţionăm în această criză

Jim Collins, CEO Corteva: Cele cinci etape pentru...

Autor: Jim Collins, CEO Corteva

25.05.2020, 15:09 513

E relativ uşor să găsim informaţii contradictorii sau derutante cu privire la cum să rămânem în siguranţă în timpul crizei cu COVID-19. Un lucru, însă, este clar– soluţiile simple par să fie cele mai bune.

Plecând de la această axiomă, la Corteva am adoptat o abordare simplă şi clară privind comunicarea internă cu colegii noştri pe tema sănătăţii şi siguranţei acestora – cu instrucţiuni precise de a sta acasă când se consideră necesar, de a se spăla pe mâini şi de a nu călători. Menţinându-ne angajaţii informaţi şi în siguranţă, am atenuat unul din simptomele celei mai periculoase boli cu largă răspândire: panica.

Lecţia pe care am învăţat-o este că, în a menţine o companie robustă şi sănătoasă, soluţiile simple par să funcţioneze cel mai bine!

Trecând prin diverse provocări şi situaţii derutante care tot apar în jurul nostru, deţin o anumită experienţă în ceea ce priveşte gestionarea unor crize comerciale. Nu afirm că am toate răspunsurile pentru ce ne aşteaptă şi, cu siguranţă, nu există un model sau un precedent identic. Cu toate acestea, un set de soluţii simple pe care le-am învăţat în timpul crizei economice globale din perioada 2007-2008 ar trebui să funţioneze şi acum. Plasând sănătatea şi siguranţa pe primul plan, liderii trebuie să ştie să-şi ghideze angajaţii spre a-şi îndeplini obiectivele anuale şi strategia de business. M-am gândit mult la ultima criză economică şi, fără îndoială, lecţiile învăţate în urma ultimei recesiuni se dovedesc a fi extrem de valoroase acum. Acestea au influenţat foarte mult măsurile pe care echipa le implementează în prezent cu succes pentru Corteva.

Dar aş arunca pe masă o întrebare interesantă: ceea ce funcţionează pentru noi ar putea să ajute, în situaţia dată, şi alte companii şi industrii? Situaţia este, indubitabil, complexă, dar poate fi abordată cu succes prin claritate, iar efortul meu personal se concentrează exact în acest sens. Iată cum, pe scurt, grupând paşii necesari în 5 etape ce pot fi aplicate atât de companii, cât şi de oricare dintre noi în particular, putem face faţă şi depăşi orice criză majoră:

Etapa 1: Atenţia trebuie îndreptată în primul rand către angajaţi. Tot ce este necesar pentru a-i menţine în siguranţă şi a-i sprijini este indispensabil în fiecare etapă. Este esenţial să-i sprijinim să se adapteze şi să lucreze în noul lor mediu şi să asigurăm interconectarea. Gândiţi-vă la această etapă ca şi cum v-aţi pune masca de oxigen pe faţă când scade presiunea din cabină, înainte de a-i ajuta pe ceilalţi. Nu în cele din urmă, comunicarea: oamenii trebuie să fie des în legătură cu superiorii lor. Când te întrebi dacă nu cumva comunici prea mult cu echipa ta, este posibil ca în acel punct să comunici exact cât trebuie!

Etapa 2: Aveţi grijă de clienţii voştri. Acum, o parte din atenţia voastră se poate îndrepta către cei care au nevoie de voi şi de compania voastră, acum stabilizată – clienţii voştri. Furnizaţi-le tot ceea ce puteţi pentru ca ei să fie în continuare operaţionali. Fiţi pregătiţi să improvizaţi şi să acţionaţi rapid. Nu doar lăsaţi liniile de comunicare deschise, ci chiar extindeţi-le. Şi căutaţi roluri mai neobişnuite pe care vi le puteţi asuma ca parte din echipa lor, pentru a-i susţine în aceste perioade dificile.

Etapa 3: Lichidităţile contează. Protejaţi lichidităţile. Subliniez, protejaţi lichidităţile - şi faceţi asta rapid. Pe cât de important, pe atât de simplu – este esenţial pentru companii să găsească şi să protejeze lichidităţile într-o perioadă în care poate fi greu să obţii un împrumut sau să ai încasări. Timpul joacă un rol decisiv aici. Formaţi o echipă care sa se concentreze pe lichidităţi, care să aibă ca prim şi imediat obiectiv să găsească, să menţină şi să elibereze rapid lichidităţi. Fluxul de lichidităţi contează aici – aşa trebuie să ne concentrăm pe a identifica şi menţine acest flux vital. L-aş cita pe Warren Buffet aici: „Lichidităţile sunt pentru o afacere ceea ce este oxigenul pentru un om: nu-i acorzi nicio atenţie cât timp este acolo; dar este singurul lucru la care te gândeşti când lipseşte.”

Etapa 4: Revizuiţi-vă planul ACUM. Odată ce v-aţi stabilizat, aveţi de partea voastră echipa şi lichidităţile care să vă menţină la suprafaţă pe termen scurt, este timpul să faceţi o revizuire realistă asupra planului operaţional, pentru a aborda noile dinamici de pe piaţă pentru rezultate pe termen lung. Studiaţi condiţiile şi perspectivele actuale de piaţă şi elaboraţi scenarii. Nu uitaţi, când vine vorba de planificarea scenariilor, este foarte dificil să prezicem viitorul, aşa că trebuie elaborat un plan care solid pentru diferite scenarii şi ajustabil când este confruntat cu realitatea. Ţineţi cont de Etapa 3, dar orientaţi-vă uşor spre etapa 5.

Etapa 5: Reporniţi şi recuperaţi. Ţin minte, din experienţa cu criza financiară globală, cât de nepregătiţi am fost pentru repornire – care s-a produs rapid. Reflectaţi asupra principalelor lecţii învăţate şi reporniţi şi refaceţi operaţiunile care au necesitat o diminuare sau o întrerupere în timpul crizei. Fiecare astfel de criză este diferită, iar eu consider că acest lucru devine clar în timpul etapei 5. Nu există o „reţetă” clară, aşa că extindeţi-vă orizonturile şi ţineţi cont de opiniile cât mai multor experţi din mediul extern. Abia atunci puteţi elabora cele mai bune planuri de repornire pentru compania voastră.

Indiferent că este vorba de o companie multinaţională sau de o mică afacere de familie, cu toţii căutăm cele mai bune decizii în contextul unor situaţii dificile care, pentru unii, includ si provocările legate de reducerea drastică a resurselor. Corteva, la fel ca majoritatea companiilor, priveşte spre viitor, către realitatea care ne aşteaptă după etapa a cincea. Pe măsură ce pandemia COVID-19 evoluează, am fost martorii unor abordări inovatoare şi pline de entuziasm din partea angajaţilor noştri din diverse colţuri ale lumii, care şi-au intensificat eforturile când s-au confruntat cu alte provocări într-un mediu mereu schimbător.

Însă nu toată lumea a avut acest noroc. Încă ne confruntăm cu multe necunoscute, indiferent în ce direcţie privim. Şi să nu uităm: criza va lua sfârşit. Aşa s-a întâmplat în China: ţara trece deja la etapa a cincea, şi se îndreaptă rapid către ruta pentru redresare. Majoritatea furnizorilor noştri din China şi-au reluat activitatea şi, din fericire, cea mai mare parte a vânzărilor din zonă se desfăşoară în mod normal.

Aş vrea să aflu ce funcţionează pentru alţii, aşa că aştept comentariile voastre. Vă propun să ne ţinem la curent, întrucât cu toţii suntem implicaţi în restaurarea fiecărui aspect legat de sănătatea, bunăstarea şi productivitatea lumii de care ne bucurăm.

Momentan, Corteva va continua să ofere sprijin oriunde va putea şi va depune eforturi să se asigure că acest sprijin este util. În special în cazul clienţilor noştri fermieri la nivel global, care ne pun pe masă zilnic, din belşug, alimente de calitate şi nutritive. Securitatea alimentară va fi esenţială pentru repornirea economiei globale, de aceea sunt mândru că, la Corteva, îi ajutăm pe fermieri să-şi îndeplinească menirea socială crucială pentru redresarea noastră, a tuturor. Suntem martorii atâtor acte de altruism şi solidaritate de care a dat dovadă comunitatea în situaţia aceasta nemaiîntâlnită, care a luat prin surprindere întreaga lume, şi nu pot decât să fiu impresionat. Câteodată trebuie să ne confruntăm cu probleme care depăşesc cele mai sumbre aşteptări, pentru a oferi mai mult decât ne puteam imagina înainte. Şi câteodată, din starea de confuzie se nasc cele mai simple şi eficiente soluţii.

Să continuăm să mergem mai departe, împreună! Să progresăm împreună. (Let’s Keep Growing)

Jim Collins este CEO Corteva, principalul jucător din piaţa seminţelor şi a protecţiei plantelor agricole, cu operaţiuni şi în România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO