Opinii

Legislatia muncii incurajeaza munca la negru

24.11.2003, 00:00 20



Una dintre problemele care dau cea mai multa bataie de cap angajatorilor o reprezinta administrarea resurselor umane, in special formalitatile laborioase si uneori inutile in relatia cu inspectia muncii si celelalte institutii cu atributii in domeniu. Modificarile aduse legislatiei muncii in anul 2003 au complicat si mai mult activitatea de inregistrare a contractelor de munca si de declarare a contributiilor sociale (asigurari sociale, asigurari de sanatate si asigurari pentru somaj). Astfel, de la 1 ianuarie 2004 trebuie folosite registrele de evidenta a salariatilor, in locul carnetelor de munca. Acestea din urma, in multe cazuri, au fost deja incredintate angajatorilor pentru a fi restituite titularilor. Acum ceva timp Guvernul a anuntat ca aceste carnete de munca vor fi utilizate in continuare pana in anul 2006, aceasta masura facand obiectul unui proiect de lege a carui soarta este inca neclara. Iata ca suntem in luna noiembrie si activitatea de gestiune a carnetelor de munca, a registrelor de evidenta a salariatilor este in continuare sub semnul incertitudinii. In aceste conditii se ridica intrebari legitime: Care este soarta registrelor de evidenta a salariatilor? Mai sunt obligatorii? Care sunt documentele care vor fi recunoscute de autoritati pentru calculul drepturilor de asigurari sociale: declaratiile angajatorilor, registrele de evidenta a salariatilor sau carnetele de munca ?



Simpla enumerare a pasilor necesari angajarii unei persoane si desfasurarii contractului de munca, il pune pe un intreprinzator la inceput de activitate in fata unei dileme: daca respecta prevederile legale privind angajarea in munca nu mai are timp si nici bani ca sa isi dezvolte afacerea, iar daca nu respecta legea, amenzile inspectiei muncii il pot scoate de pe piata. De cele mai multe ori, intreprinzatorii aleg dezvoltarea in locul indeplinirii unor formalitati de a caror respectare nu se ingrijeste nimeni. Cei care aleg sa respecte reglementarile legale, trebuie sa se pregateasca pentru un proces indelungat si costisitor asa cum este descris in continuare :



- Orice potential angajator, chiar daca nu are intentia sau posibilitatea de a angaja pe cineva cu contract de munca, trebuie sa cumpere Registrul de evidenta a salariatilor in termen de 10 zile (?) de la infiintare. Daca nu se incadreaza in termen, amenda este intre 20.000.000 lei si 50.000.000 lei.



- Angajarea unui salariat fara a anunta locul vacant la Agentia de Ocupare a Fortei de Munca poate fi o mare greseala, sanctionata cu amenda intre 15.000.000 si 20.000.000 lei. Legea nr. 76/2002 privind asigurarile pentru somaj stabileste obligatia angajatorilor de a anunta lunar locurile de munca vacante la Agentia de Ocupare a Fortei de Munca. Problema este foarte delicata deoarece, de regula, societatile doresc sa angajeze salariatii in cel mai scurt timp, pentru ca "timpul costa bani". Daca se "omite" anuntarea prealabila a postului vacant, inspectorii de munca isi pot trece in cont cateva milioane pentru fondul de premiere..... Daca se face anuntul, s-ar putea ca angajatorul sa constate ca nu poate face angajarea pana nu primeste raspunsul Agentiei de Ocupare a Fortei de Munca ca nu are personal calificat pentru postul respectiv.



- Formalitatile de ocupare a postului sunt, de asemenea, "atent" reglementate de noul Cod al Muncii. Din fericire, nu sunt prevazute sanctiuni contraventionale pentru nerespectarea acestora. Totusi, aceste formalitati pot sa faca obiectul unor recomandari ale inspectiei muncii, iar nerespectarea acestor "recomandari" este aspru pedepsita (amenda intre 30.000.000 si 100.000.000 lei) .



- Angajatorii cu capital integral privat au obligatia de a inregistra contractul individual de munca la inspectoratele teritoriale de munca, in calitatea acestora de pastratori ai carnetelor de munca (probabil pana in 2006). Neinregistrarea contractului de munca sau a modificarilor aduse acestora se sanctioneaza cu amenda intre 30.000.000 si 60.000. 000 lei.



- Odata cu inceperea activitatii salariatului, incepe adevaratul calvar al angajatorilor: depunerea lunara a declaratiilor privind contributiile sociale (doua formulare pentru Casele de pensii, doua formulare pentru Agentia de Ocupare a Fortei de Munca, unul sau mai multe formulare la Casele de Asigurari de sanatate), declaratii privind impozitul pe venit (declaratia de impozite, fise fiscale, declaratii speciale), state de salarii si dovada platii contributiilor si a salariilor (copii dupa documentele contabile la Inspectoratul teritorial de munca). De cele mai multe ori declaratiilor sunt solicitate Pe langa timpul consumat si cheltuielile de logistica, este evident faptul ca aceste documente nu sunt utilizate. Bineinteles ca nedepunerea la termen a oricareia dintre declaratii reprezinta contraventie, sanctionata cu amenda (intre 15.000.000 si 50.000.000 lei in cazul declaratiei de asigurari sociale, intre 5.000.000 s-i 10.000.000 lei in cazul declaratiei de asigurari de sanatate, intre 25.000.000 si 50.000.000 lei in cazul declaratiei de asigurari pentru somaj).



Desi formalitatile actuale sunt destul de complicate, anul 2004 aduce un nou formular, referitor la contributiile sociale, care se va depune la nou-infiintata Agentie de Administrare Fiscala. Din pacate, introducerea acestui nou formular nu inseamna ca se va renunta la vreuna dintre declaratiile privind contributiile sociale.



Procedura prezentata mai sus explica in mare masura reticenta angajatorilor privati de a angaja salariati cu respectarea procedurilor legale. Asa-zisele masuri active de incurajare a angajarii somerilor (facilitati fiscale, subventii, credite cu dobanda avantajoasa etc.) risca sa ramana inaplicabile atata timp cat administrarea resurselor umane ramane la fel de complicata si consumatoare de timp.



 



 



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO