Opinii

Marile proiecte care vor transforma societatea se nasc în criza coronavirus din anii `20. Uber, WhatsApp şi Netflix-ul de azi au fost modelate de nevoile crizei trecute. Noroc cu „copiii” şi telefoanele lor, nu?

Opinie Alex Ciutacu, jurnalist ZF

Marile proiecte care vor transforma societatea se nasc în criza coronavirus din anii `20. Uber, WhatsApp şi Netflix-ul de azi au fost modelate de nevoile crizei trecute. Noroc cu „copiii” şi telefoanele lor, nu?

Autor: Alex Ciutacu

21.03.2020, 14:00 3097

Acum 10 ani fiecare adult îi critica pe „copiii ăştia” şi internetul lor, telefoanele lor: că nu vor şti să facă nimic în viaţă şi că ar trebui să mai iasă şi ei din casă.

Ba stăteai prea mult în faţa calculatorului, ba stăteai prea mult pe telefon, ba nu ieşeai destul afară.

În orice caz, când ai mai crescut şi ai înţeles internetul, deja învăţai tot felul de lucruri: cum să scrii un text, cum să editezi un video, cum să scrii un cod, cum să foloseşti un program.

În rarele momente în care încercai să faci o punte între generaţii, povesteai familiei ceva ce ai citit, văzut sau făcut (pe internet).

Şi de multe ori auzeai: mai lasă şi tu internetul ăla.

Astăzi, când mai mult de jumătate de economie este blocată, când toată lumea trebuie să stea în casă, când părinţii care lucrau în ţară – sau în afară – în industrie, manufactură sau în alte sectoare, nu mai pot fi componente active în economie momentan, trebuie să găsim mijloace să mergem înainte din punct de vedere economic.

Până când vom trece de vârful pandemiei şi se vor redeschide uşile clădirilor de birouri şi ale fabricilor, sunt doar câteva sectoare care se mişcă în economie.

Dincolo tot ceea ce înseamnă sectorul bancar, sectorul medical şi cel agroalimentar (inclusiv componentele lor de servicii, producţie, transport etc), singurele sectoare care merg sunt cele în care sediul tău e laptopul, sau telefonul.

Marile proiecte sunt blocate sau amânate în majoritatea sectoarelor, ceea ce înseamnă că pentru mulţi inovaţia s-a oprit.

Însă într-o economie care se echilibrează dinspre produse înspre servicii, următoarele locomotive ale economiei se pot naşte chiar acum. De la „copiii ăştia şi internetul lor”.

Dacă ne amintim, UiPath – un startup care deja valorează 7 miliarde de dolari – s-a născut într-un apartament din Delea Veche (şi credeţi-mă că intensitatea cu care se lucrează în acel mediu poate fi confundată uşor cu o carantină autoimpusă).

Marile idei care se nasc în aceasă criză au în ele o componentă de viitor, care e făcută să demonstreze anul viitor, peste 2 ani, sau peste 5 ani, nu neapărat astăzi.

Uber, un business care ne schimbă viaţa şi care ne-a oferit o nouă economie până la urmă – cea de sharing – s-a născut în martie 2009, adică în plină criză. Businessurile care vă livrează astăzi mâncarea cu livratori pe biciclete s-au născut ca urmare a modelului Uber.

WhatsApp, pe care toţi îl folosiţi frenetic zilele astea, s-a născut în ianuarie 2009.

Netflix a trecut de la un model de business bazat pe livrare de filme (în celebrele plicuri roşii), la un model bazat pe streaming în 2010.

În România, eMag a început modelarea care a adus compania în forma în care o cunoaştem astăzi în 2009, când Iulian Stanciu a preluat conducerea.

Vitaly Katsenelson bancher de investiţii şi autor, scrie într-o opinie pe MarketWatch, că el nu se mai concentrează deloc pe acest trimestru şi nici măcar pe următorul, întrucât pe termen scurt vederea lui este „înceţoşată şi imaginea neclară”.

De aceea panica nu trebuie să oprească inovaţia. Indiferent ce se întâmplă afară, există viaţă după criza coronavirus şi mai ales există talentul şi ambiţia unor generaţii.

Acum, când toată lumea are privirea înceţoşată, pentru generaţia „copiii şi internetul lor”, să stea la laptop şi să lucreze este „business as usual”.

Marile proiecte pe care le vom vedea, născute în criza coronavirus din anii `20, vor modela următoarea transformare socială şi economică.

Şi încă ceva. Dacă în aceasă „infodemie” - cum au numit-o mai mulţi autori - părinţii voştri dau măcar o dată crezare unei informaţii pe care voi o ştiţi ca fiind neadăvarată (pentru că v-aţi călit în ultimii 10 ani), ar trebui să comunicaţi cu ei şi să le arătaţi de ce să se ferească pe internet şi care sunt capcanele.

În niciun caz să nu le spuneţi: mai lasă şi tu internetul ăla. 

AFACERI DE LA ZERO