Opinii

Mihaela Mitroi, EY: Comisia Europeană prelungeşte valabilitatea ajutoarelor de stat, o veste bună pentru cei care vor să investească în România. Aşteptăm ca autorităţile române să adopte această prelungire până în 2023

Mihaela Mitroi, EY: Comisia Europeană prelungeşte valabilitatea ajutoarelor de stat, o veste bună pentru cei care vor să investească în România. Aşteptăm ca autorităţile române să adopte această prelungire până în 2023

Modernizarea ajutoarelor de stat în cadrul Uniunii Europene (UE) reprezintă un subiect mai vechi, iar ideea a apărut încă din 2012, când Comisia Europeană (CE) a prezentat o reformă în acest sens. Evident, de-a lungul timpului, am avut de-a face cu o serie de propuneri pe această temă, iar la începutul anului trecut, mai exact în ianuarie 2019, a fost propusă prelungirea unor serii de norme valabile până la sfârşitul anului 2020 şi a fost lansată o evaluare a acestora sub forma unei „verificări a adecvării”.

Comisia Europeană a adoptat recent un nou regulament  de modificare a Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă (GBER) şi a Regulamentului privind ajutoarele de minimis şi o Comunicare de modificare a altor şapte seturi de orientări privind ajutoarele de stat.

 

Ce presupune acest lucru?

Practic, avem de-a face cu o prelungire a valabilităţii anumitor norme privind ajutoarele de stat, care altfel ar expira la sfârşitul anului 2020, astfel:

A. Prelungirea cu un an (până în 2021) a:

  • Orientărilor privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2014-2020;
  • Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru promovarea investiţiilor de finanţare de risc;
  • Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru protecţia mediului şi energie pentru perioada 2014-2020;
  • Comunicării Comisiei – Criterii pentru analiza compatibilităţii cu piaţa internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun;
  • Comunicării Comisiei către statele membre privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul asigurării creditelor la export pe termen scurt. 
 

B. Prelungirea cu trei ani (până în 2023) a:

  • Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă (GBER);
  • Regulamentului privind ajutoarele de minimis; 
  • Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate.
 

Decizia de prelungire a acestor norme a luat în considerare efectele crizei actuale generate de COVID-19 şi consultările avute cu statele membre ale UE.

 

De ce e important pentru România?

Schemele de ajutor de stat adoptate de România, precum HG 807/2014, care are ca obiectiv stimularea investiţiilor cu impact major în economie, şi HG 332/2014, care vizează sprijinirea investiţiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă, au la bază Regulamentul (UE) de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă (GBER).

Prin prelungirea acestor norme, companiile vor putea să acceseze ca metodă de finanţare schemele de ajutor de stat menţionate anterior până la sfârşitul anului 2023 (în prezent, acestea sunt valabile până la sfârşitul anului 2020).

Reamintesc faptul că finanţările în baza HG 807/2014 se acordă pentru investiţii de minim 1 milion de euro, în active corporale şi necorporale aflate în acelaşi perimetru, legate de demararea unei unităţi noi, extinderea capacităţii unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi prin produse care nu au fost fabricate anterior în unitate sau o schimbare fundamentală a procesului general de producţie al unei unităţi existente. Această schemă de ajutor de stat nu este condiţionată de realizarea unor noi locuri de muncă, iar costurile eligibile, în active corporale şi necorporale, trebuie să îndeplinească anumite condiţii, precum:

  • să fie exploatate exclusiv de beneficiarul ajutorului de stat pentru a atinge obiectivele investiţiei pentru care s-a solicitat finanţarea;
  • să fie incluse în activele beneficiarului de ajutor de stat şi să rămână alocate investiţiei pentru o perioadă de minim 5 ani de la sfârşitul investiţiei;
  • să fie achiziţionate în condiţii de piaţă;
  • să fie noi.
 

Finanţările în baza HG 332/2014 acoperă costurile cu locurile de muncă (în limita salariului mediu brut pe economie) aferente investiţiei calculate pe o perioadă de 2 ani.

Deşi această schemă nu a mai fost deschisă din 2017, înţelegem că la nivelul Ministrului de Finanţe are loc revizuirea acesteia şi este posibil să avem schimbări în ceea ce priveşte numărul minim de locuri de muncă şi procesul de depunere a cererilor.

Intensitatea ambelor ajutoare de stat poate ajunge până la 50% din totalul investiţiei, în funcţie de regiunea unde va avea loc investiţia, iar nivelul maxim al ajutorului ajunge până la 37,5 milioane de euro.

 

Care sunt paşii următori?

 

Prin modificările propuse acum, CE invită statele membre să trimită notificări până la 1 septembrie 2020 cu privire la intenţia acestora de a prelungi valabilitatea hărţilor lor referitoare la ajutoarele de stat. Astfel, statele membre pot decide să prelungească schemele existente. Înţelegem că la evenimentul de lansare a noului program economic, Guvernul a anunţat deja că va prelungi schemele de ajutor de stat.  

 

Mihaela Mitroi este Partener, Asistenţă Fiscală şi Juridică, EY România, lider al activităţii de consultanţă fiscală şi juridică în clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrală şi de Sud-Est şi Asia Centrală (CESA)

AFACERI DE LA ZERO