Opinii

Miruna Diaconu, ZF: Economia nu stă în loc ca să înveţe unii cum se face meseria, iar antreprenorii din turism au nevoie de sprijin şi nu de alte promisiuni

Miruna Diaconu, ZF: Economia nu stă în loc ca să înveţe unii cum se face meseria, iar antreprenorii din turism au nevoie de sprijin şi nu de alte promisiuni

Autor: Miruna Diaconu

12.04.2021, 20:05 198

Destinaţiile preferate în acest moment de turiştii români sunt cele străine. Grecia a făcut un exerciţiu foarte bun de imagine prin venirea ministrului grec al turismului în România, Harry Theoharis, care a anunţat că românii vor putea circula încă de la jumătatea lunii aprilie în Grecia. Atunci m-am întrebat unde va merge domnul Claudiu Năsui pentru a atrage turiştii străini în România.

„În perioada imediat următoare, ministrul Claudiu Năsui nu are prevăzute în agendă vizite externe, gestionând de la sediul instituţiei toate priorităţile pentru domeniile coordonate, inclusiv turismul”, au spus reprezentanţii ministerului.

În prezent, ţările europene şi-au prezentat un plan de relansare a turismului pentru atragerea turiştilor străini înaintea începerii sezonului estival, dar guvernanţii români încă bat pasul pe loc.

Pandemia a lovit din plin businessurile din turism, care acum duc lupta pentru supravieţuire, dar industria ospitalităţii a fost în ultimul an calul de bătaie al guvernanţilor. Am tot auzit cum turismul românesc are un potenţial impresionant de dezvoltare şi atragere a turiştilor străini, dar cu ce ne ajută acest lucru dacă ministerul responsabil cu turismul parcă bagă beţe în roate celor din industrie?

România este printre puţinele ţări din Europa care pe tot parcursul pandemiei nu a venit cu o măsură de sprijin special dedicată industriei turismului. Un argument ar fi acelă că turismul local are o constribuţie mult prea mică la produsul intern brut.  Să fie acesta un criteriu pentru sprijinirea financiară într-o democraţie care a obligat afacerile să pună lacătul pe uşi?

Orice investitor, indiferent că e vorba de unul mic sau mare, pune pe primele locuri relaţia cu autorităţile atunci când decide să dezvolte un proiect, iar mulţi spun că de multe relaţia cu autorităţile locale şi centrale este greu de gestionat.

Turismul nu are un minister al său, ci este inclus în Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, chiar pe ultimul loc în denumirea insituţiei, întâmplător sau nu. Domnul Claudiu Năsui l-a delegat pe Paul Ene pentru a fi secretar de stat responsabil cu turismul în cadrul ministerului. Paul Ene, un IT-ist, care nu are nicio experienţă în turism.

„Eu nu am lucrat niciodată la stat până acum, vin din domeniul IT, sunt inginer de profesie şi am lucrat în echipă cu domnul Năsui încă de acum câţiva ani în interiorul USR şi acum facem echipă la Ministerul Economiei. O să am în subordine acest domeniu al turismului şi reformele pe care vrem să le facem în direcţia aceasta, prioritar pentru mine şi minister sunt acele scheme de ajutor şi acei bani promişi de la începutul anului trecut pentru a salva economia”, a spus Paul Ene în cadrul unei conferinţe.

El spune că ceea ce îl recomandă pentru această poziţie este compentenţa sa de management din zona privată. Dar cine ar putea înţelege cel mai bine industria turismului, care se află în cea mai dificilă criză, dacă nu un om venit din această zonă? Cum ar putea înţelege că aproape toate afacerile din domeniu au fost nevoite să dea oameni afară şi acum se luptă să îşi ţină businessurile în viaţă? Economia nu stă în loc ca să înveţe unii cum se face meseria.

Mai mult de atât, întrebat fiind de suma alocată anul acesta pentru promovarea turistică, domnul Paul Ene nu a ştiut să răspundă. Transparenţă şi comunicare, iar după două luni de la punerea sa în funcţie, domnul Paul Ene nu ştie de bugetul alocat promovării, unde mai e competenţa de management? Ei bine, răspunsul primit de la Ministerului Economiei a fost că bugetul prevăzut pentru anul în curs destinat Programului de marketing şi promovare turistică este de 6,7 mil. lei.

Turismul e format atât din firme mari, cât şi din firme mici, iar cele care au suferit cel mai tare au fost întreprinderile mici şi mijlocii, antreprenori care şi-au vândut casa în care stăteau pentru a putea ţine în viaţă businessul pe care îl conduc şi în care au investit nu doar bani, ci şi mulţi ani din viaţă.

 
AFACERI DE LA ZERO