Opinii

Oana Ioniţă, Business MAGAZIN. De la TikTok la urnele de vot: au influencerii o responsabilitate morală în faţa urmăritorilor lor în alegeri?

Oana Ioniţă, Business MAGAZIN. De la TikTok la urnele...

Autor: Oana Ioniţă

16.02.2025, 17:06 148

Dintre toate lucrurile politice, sociale, economice pe care le-au arătat (şi continuă să le arate) alegerile de anul acesta, observăm că, în sfârşit, se recunoaşte şi importanţa social media şi a influencerilor în campaniile de marketing duse de partide şi candidaţii la preşedinţie. Pentru că, la sfârşitul zilei, o campanie de marketing rămâne o campanie de marketing, indiferent că vorbim despre una făcută pentru un brand sau pentru un politician/viitor preşedinte. Împreună cu TikTok, lumina reflectoarelor din online este acum şi pe influenceri. 

Parteneriatele cu influenceri au devenit o strategie de campanie din ce în ce mai populară. Însă, din cauza unui vid legislativ, spre deosebire de reclamele politice difuzate la TV - sau de conţinutul sponsorizat tipic pe care influencerii îl postează pentru branduri - creatorii de conţinut nu sunt obligaţi să dezvăluie dacă au fost plătiţi pentru a susţine un candidat sau pentru a vorbi despre o problemă politică pe paginile lor. Aşa s-a întâmplat şi cu toată strategia de promovare cu influenceri pe care a avut-o candidatul Georgescu, de exemplu. În săptămâna de după primul tur al alegerilor, majoritatea influencerilor care l-au promovat au venit cu videoclipuri de scuze (pe conturile lor) pentru faptul că nu ştiau de fapt prea multe despre candidat şi l-au promovat, deci, în necunoştinţă de cauză. Unii au ales să nu spună nimic, alţii au şters tot conţinutul realizat pentru promovare. Nimeni nu a vorbit despre sumele de bani cu care au fost plătiţi şi despre faptul că nu au marcat promovarea ca fiind plătită pentru transparenţă faţă de comunitatea lor.

Conform unei cercetări din publicaţia Management Information Systems Quarterly, influencerii de pe reţelele sociale au mai multă influenţă decât li se atribuie adesea – fie că vrem să acceptăm sau nu. În 2024, conţinutul politic postat de creatorii de pe reţelele sociale a devenit la fel de important - dacă nu chiar mai important - decât promovarea tradiţională. Influencerii au comunităţi uriaşe şi implicate, care au încredere în ei datorită autenticităţii pe care o transmit. Iar politicienii vor să profite de acest lucru. Dacă urmăritorii numeroşi ai influencerilor le ascultă deja sfaturile despre orice, de la produse de îngrijire până la recomandări în materie de vacanţe, politica a putut fi adăugată cu uşurinţă în ecuaţie.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

Oana Ioniţă este social media manager BUSINESS Magazin, Ziarul Financiar, DA Premium

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF HR TRENDS