Parcurgând biografiile celor care preiau astăzi guvernarea în România, nu te poţi abţine să nu te gândeşti că impostura politicianistă are şi ea generaţiile ei.
Când vezi ce numiri sunt spre exemplu pentru Ministerul de Externe şi Ministerul Apărării, ministere grele, unde nu poţi să vii fără un parcurs profesional solid în activităţi care să fie măcar din sfera respectivelor domenii, te întrebi care e diferenţa între actuala garnitură de politicieni de sub 40 de ani şi cei de care votanţii ar fi vrut să scape prin votul din mai 2025.
Oare nu mai are România absolvenţi de Relaţii Economice Internaţionale, de Relaţii Internaţionale cu mastere de profil în străinătate, de a venit la Ministerul de Externe o doamnă despre care nu poţi spune precis ce profesie a avut după obţinerea licenţei?
Ciolacu, Bolojan, Ţoiu, Manole – ştim ce era scris în cartea de muncă la prima angajare a acestor politicieni deveniţi de profesie, înainte de a deveni parte a administraţiei publice locale sau centrale? Economist, profesor de istorie, medic, reprezentant de vânzări, cercetător? Cum spun americanii când te întreabă ce profesie ai: What do you do for you living? –„Cum îţi câştigi viaţa?”
Ce credibilitate va avea doamna Oana Ţoiu, cu toată bunăvoinţa, într-un minister unde totuşi ai nevoie de cel puţin zece ani ca să devii cu adevărat profesionist, unde dai examen de intrare, ai nevoie de gradaţii care presupun alte examene ulterioare şi sute de cărţi citite ca să înaintezi în carieră?
Avem nevoie de oameni care să bâjbâie printre concepte şi printre instituţii? Nu se putea cere un veto de la nivelul preşedinţiei: nu veniţi decât cu miniştri care ştiu cel puţin două limbi străine cu certificare internaţională şi care au cel puţin zece ani de experienţă în domeniul de activitate pe care trebuie să-l conducă?
Puteau partidele să îşi păstreze posturile, dar să aducă oameni înalt calificaţi. Treaba lor de unde. Oana Lungescu, spre exemplu, fostul purtător de cuvânt al NATO timp de 13 ani, vorbitoare de cinci limbi străine, nu era bună de ministru de externe?
Nicu Chidesciuc, chief-economist pentru pieţele din Europa de Est la JP Morgan la Londra, nu era bun pentru Consiliul de Administraţie al BNR sau pentru a conduce ministerul de finanţe?
Cum de bulgarii, polonezii sau cehii pot aduce în guvern oameni care au lucrat la mari firme de consultanţă precum McKinsey sau la mari firme de audit precum KPMG, Deloitte, PwC sau EY iar în Româmia premierul nici măcar nu se poate descurca în limba engleză conversaţională?
Bun, trebuie să facem restructurarea statului. Dar nu putea să fie un om ca şi avocatul de business Cătălin Predoiu de exemplu premier, care a făcut mii de kilometri în toate capitalele europene ca să închidă dosarul Schengen, iar dl Bolojan să fie însărcinat cu restructurarea administraţiei locale?
Ciprian Şerban, noul ministru al transporturilor, nu are conform biografiei nici o treabă cu sectorul de transporturi. Nu putea să vină un inginer de cale ferată sau de poduri şi şosele, să aibă habar despre ce vorbeşte cu contractorii?
Vine la sănătate dl Alexandru Rogobete, responsabil pentru construirea de spitale din finanţările PNRR Unde sunt noile spitale si clinicile de ambulatoriu, când într-un an deja expiră posibilitatea de a utiliza aceşti bani?
Apropo de administraţia locală, nici un cuvânt în programul de guvernare despre creşterea numărului de angajaţi din primării şi consilii judeţene cu 50.000 în ultimii zece ani, până la 285.000 de angajaţi, aşa cum a arătat Ziarul Financiar. Sau despre suprapopularea spitalelor aflate în subordinea primăriilor, care au ajuns sursă de sinecuri pentru primari şi afiliaţii lor.
Sunt enumerate diverse măsuri despre fiscalizarea unor domenii unde banii fug precum peştele în ape adânci precum reţelele sociale sau platformele de rezervări, dar nu există nici un de fel estimare – câţi bani se vor obţine? Care este volumul de activitate estimat şi cum vor fi construite „porţile” de netrecut prin care aceste domenii vor fi fiscalizate?
Va creşte TVA la 19% pentru tot în afară de medicamente şi alimente, va creşte impozitul pe dividende de la 10% la 16% - nu şi impozitul pe profit care este deja la 16%, deşi în document se menţionează că va creşte şi acesta – dar nu scrie nicăieri cât se strânge acum din aceste taxe şi care va fi impactul estimat.
„Este esenţial să facem o restructurare a ANAF. Avem un ANAF nefuncţional prin structură”, spune noul ministru de finanţe, Alexandru Nazare. Acum am aflat? Păi dl Nazare schimbă posturile la vârful administraţiei române de peste zece ani.
Oare au fost aşteptări prea mari şi oamenii sunt pe nedrept dezamăgiţi? Oare activul de partid şi de stat s-a sudat de-a lungul anilor - indiferent sub ce nume, PSD, PNL, USR, UDMR - încât pur şi simplu ai nevoie de bombe anti-buncăr ca cele din Iran ca să-l detonezi?
Oricum ar fi, cu această garnitură este greu de spus când şi dacă va fi atins obiectivul din campanie: o administraţie competentă şi onestă în slujba cetăţenilor şi nu pentru propriul folos.