Opinii

Opinie Andreea Neferu: Autostrada „decembrie“ a devenit autostrada „aprilie“. Cine plăteşte?

Opinie Andreea Neferu: Autostrada „decembrie“ a devenit autostrada „aprilie“. Cine plăteşte?

Autor: Andreea Mioara Neferu

07.11.2011, 00:04 2117

Autostrada Bucureşti - Ploieşti, cea pentru care primiserăm promisiuni ferme din partea constructorilor că o vom putea folosi de Crăciun, ar putea fi gata mai târziu, în aprilie, aproape de Sărbătoarea Paştelui. Afirmaţia îi aparţine premierului Emil Boc.

"Practic autostrada este gata în decembrie, cu excepţia unui pod extrem de important şi care, din nefericire, nu va putea fi finalizat. În rest, este gata. Asta înseamnă că în primăvara viitoare, aprilie cel târziu, Bucureşti - Ploieşti este terminată", a spus Boc, citat de Mediafax.

Nimic nou sub soare, aşa cum şi Ziarul Financiar a demonstrat în urma unor reportaje, mergând la faţa locului (În 4 ani doar 10 km asfaltaţi pe A3 Bucureşti-Ploieşti. Vezi aici stadiul lucrărilor la cea mai nouă autostradă - GALERIE FOTO, Ziarul Financiar scoate autostrăzile la raport: Încă 11 km asfaltaţi pe A3, Bucureşti-Ploieşti, în trei săptămâni. Vezi aici cine nu şi-a făcut treaba): Bucureşti-Ploieşti este misiune imposibil de realizat anul acesta.

Problema este alta însă: tronsonul de autostradă Moara Vlăsiei - Ploieşti, care face parte din autostrada Bucureşti - Ploieşti, i-a determinat pe reprezentanţii Ministerului Transporturilor să îi ameninţe pe constructori că le vor lua contractul, în mare parte pentru că solicitaseră bani suplimentari.

La acea vreme, constructorii Spedition UMB, PA&CO International şi EuroConstruct Trading '98 au renunţat la pretenţiile financiare, echivalentul a aproape 100 de milioane de euro, şi mai mult, au promis că vor da în folosinţă tronsonul de autostradă în decembrie anul acesta. Dintr-o lovitură, Transporturile s-ar fi ales şi cu bani mai puţini de dat la construirea unei autostrăzi (care oricum ajunsese să coste cu 25% mai mult decât suma pentru care se semnase contractul) şi şi-ar fi trecut în posibilul "palmares" de tăieri de panglici în 2011 şi acest tronson.

Şi-ar fi trecut, pentru că până la urmă promisiunile au rămas doar promisiuni şi inaugurarea se va face în primăvară.

Iar acum, când toţi oficialii din minister, şi chiar şi preşedintele Băsescu şi premierul Boc, recunosc că autostrada nu poate fi terminată în termenul promis de constructori, întrebarea care se pune este: cine plăteşte pentru aceste întârzieri? Ce penalităţi li se vor aplica constructorilor care şi-au asumat un termen de finalizare, iar acum nu îl vor respecta?

Şi de ce, dacă ministrul transporturilor Anca Boagiu spunea în urmă cu câteva zile, la o întâlnire cu constructorii, că există lucrări de infrastructură care pot fi realizate şi iarna, cel mai probabil lucrările de pe şantiere vor avansa la viteza melcului în această perioadă, dacă dăm crezare reprezentanţilor constructorilor, care spun că iarna este un sezon mort pentru construcţii?

"Vă lansez un apel ferm de a vă alătura eforturilor noastre, inclusiv prin angajamentul că veţi continua la turaţie maximă implementarea proiectelor şi pe perioada iernii. Tehnic este posibil, este nevoie doar de voinţă", spunea Anca Boagiu în urmă cu câteva zile. Şi ce voinţă poate exista când nimeni nu te penalizează puternic pentru întârzierile cu care îţi predai lucrările şi pentru faptul că ceri 100 de milioane de euro în plus, după care realizezi că poţi construi aceeaşi autostradă şi fără aceşti bani?

Anul 2012 este an electoral, pentru mulţi politicieni poate că nu contează că o autostradă vitală, care creează o alternativă la DN 1, cel mai aglomerat drum din ţară, este deschisă cu patru luni mai devreme sau mai târziu, atât timp cât panglica se taie înainte de alegeri. Sau poate că tocmai acesta este motivul pentru care a fost "amânată"?

Andreea Neferu este redactor al Ziarului Financiar

AFACERI DE LA ZERO