Opinii

Opinie Cătălin Suliman şi Roxana Roşca, Filip & Company: Ce aduce blocajul generat de COVID-19 în materie de concurenţă? Cum vedem partea plina a paharului?

Opinie Cătălin Suliman şi Roxana Roşca, Filip &...
24.03.2020, 16:14 325

Suntem într-o perioadă în care pandemia COVID-19 generează panică şi incertitudine – suntem asaltaţi de previziuni sumbre şi de proiecţii de criză economică. Mediul de afaceri încearcă să se adapteze din mers, dar asta înseamnă pentru unii şi măsuri antipopulare (creşteri de tarife, întârzieri în livrare etc.).

În cadrul unor comunicate recente, autorităţile europene de concurenţă, printre care şi Consiliul Concurenţei, încurajează societăţile să coopereze în vederea asigurării aprovizionării populaţiei cu produse esenţiale pentru prevenirea şi combaterea pandemiei de COVID-19. Recomandările au în vedere facilitarea aprovizionării cu produse esenţiale, creşterea eficienţei livrării şi protejarea unor categorii de clienţi expuşi. 

Astfel, pe fondul crizei generate de COVID-19, beneficiile aduse de anumite înţelegeri sau practici unilaterale contrabalansează efectele restrictive asupra mediului concurenţial şi autorităţile de concurenţă nu vor sta în calea societăţilor care vor să gestioneze mai bine criza fie prin colaborare, fie prin măsuri individuale menite să menţină echilibrul pieţei.

Care sunt veştile bune ?

De multe ori suntem prinşi de grija lucrurilor negative şi trecem uşor cu vedere lucrurile pozitive. Principalele câştiguri ale momentului sunt: i) deschiderea Consiliului Concurenţei către mediul de afaceri în dorinţa de a găsi soluţii şi ii) flexibilizarea relaţiilor cu publicul.  

Astfel, este de apreciat faptul că autoritatea reuseşte să funcţioneaze fără a fi nevoie de prezenţă fizică şi ca documentele şi informaţiile solicitate se pot depune electronic. Aparent putem supravieţui şi fără dosarul cu şină şi credem că acest mod de operare poate continua (ca alternativă) şi după ridicarea stării de urgenţă.

În plus, este de apreciat că există dialog între autoritate şi mediul de afaceri. Perioada în care operăm este neaşteptată şi necesită un canal de comunicare eficient cu autoritatea pentru a evita zonele gri. Autoritatea dispune de specialişti cu experienţă şi ar trebui să continue eforturile de a ajuta operatorii economici într-o modalitate clară, simplă şi lipsită de formalism. Pentru mediul de afaceri unele recomandări sau propuneri transmise prin email sau furnizate transparent pe website-ul autorităţii sub forma unor întrebări şi răspunsuri ar fi de un real ajutor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO