Opinii

Opinie de Dragoş Damian: Oamenii din operaţiuni: ce au învăţat ei din criză

Opinie de Dragăş Damian: Oamenii din operaţiuni: ce au învăţat ei din criză

Autor: Dragos Damian

22.05.2011, 23:35 295

Oamenii din operaţiuni - alăturare de cuvinte care descriecolocvial oamenii de afaceri care conduc businessuri generatoare debunuri, fie ele multinaţionale sau întreprinderi mici şi mijlocii -sunt prin definiţie oameni de acţiune care muncesc 24 de ore, 7zile din 7.

Iau decizii, intervin nemijlocit în execuţie, energizeazăorganizaţia, generează valoare adăugată, optimizează modelul deafaceri, creează planul B şi chiar C dacă trebuie. Sunt cei carefără măcar să-şi fi dat seama au dus pe umerii lor "relansareaeconomică a României", sloganul de mobilizare generală din vremuride declin economic, probabil corespondentul sloganului demobilizare generală din vremuri de creştere economică "cred căRomânia îşi poate propune să ajungă a şaptea putere a UE".

De aceea, mai mult ca sigur că oamenii din operaţiuni suntprimii care au încercat o satisfacţie nemăsurată, disproporţionatăchiar, când au auzit că economia României a crescut cu 0,6%, pentrucă au muncit foarte greu pentru asta. Se reconstruieşte în ciudatuturor profeţiilor toxice un sentiment de încredere intern şiextern iar oamenii din operaţiuni sunt cei care merită toatărecunoştinţa.

Dar poate că austeritatea ultimilor ani nici nu a fost oexperienţă nefolositoare pentru oamenii din operaţiuni, dacă negândim la austeritate ca la o lecţie care a trebuit învăţată cuforţa de către ei.

Au învăţat să se descurce pe cont propriu, să redevinăantreprenori, să se încreadă în instinctele proprii pentru a-şidezvolta afacerile şi mai ales să nu se bazeze în niciun fel peguvernanţi. Rămâne ca în continuare oamenii din operaţiuni să steapragmatic pe picioarele lor, insistând pe lângă guvernanţi doar sărezolve blocajul financiar, evaziunea fiscală, munca la negru("crime" economice care de altfel existau şi înainte de criză).

Au învăţat să folosească cu abilitate termeni de afaceri noi,verbe infernale despre care nu ştiau că există: a restructura, adisponibiliza, a economisi, a conserva, primii termeni din carteade căpătâi a crizei. Rămâne în continuare ca oamenii din operaţiunisă folosească şi grupul-prieten de termeni de afaceri pe care l-auînvăţat concomitent: a eficientiza, a stabiliza, a inova, ade-risca.

Au învăţat să construiască în organizaţii instrumente deeficientizare şi simplificare absolut naturale în afaceri:automatizarea, standardizarea, externalizarea, raţionalizarea,fluidizarea, diversificarea, discontinuarea; la modul general, auînvăţat ce bine este să lucrezi prin proceduri operative standardla care să fii compliant. Rămâne în continuare ca oamenii dinoperaţiuni să exceleze în a mânui aceste procese şi să le facăparte integrantă din guvernarea modelului de afaceri.

Au învăţat să nu se limiteze la confortul gestionăriioperaţiunilor domestice, ci să se avânte curajos pe pieţe unde"fabricat în România" este văzut cu respect, nu aşa cum de multeori este sabotat la noi. Rămâne ca în continuare oamenii dinoperaţiuni să caute să evolueze regional organic sau inorganicacolo unde consumul creşte şi să nu le fie frică nici măcar în aexporta în superemergentele BRIC şi Turcia.

Au învăţat să aibă încredere în leu, dar nu pentru că politicamonetară este strălucită sau pentru că monedă naţională ar jucavreun rol comunitar, ci pentru că şi-au dat seamă ce înseamnă săcolectezi creanţe într-o perioadă de volatilitate valutară sau sămergi cu mâna întinsă umilindu-te pentru o (re)finanţare la obancă. Rămâne ca în continuare oamenii din operaţiuni să cearăBNR-ului să ţină un leu puternic, să reziste presiunilor băncilorcomerciale, să joace un rol mai important în deciziile pe care leare BCE.

Au învăţat că de mult prea multe ori analiştii, consultanţii,auditori, avocaţii n-au ştiut ce trebuie să le spună şi atuncile-au spus ce ar fi dorit să audă şi asta a dus la greşelioperaţionale dureroase. Rămâne ca în continuare oamenii dinoperaţiuni să discearnă prudent sfaturile lor, să-i facă solidaricu efectele consultanţei, în general să le ceară mai multă exigenţăşi profesionalism în asistenţa acordată.

Au învăţat că super-şcolile le trimit absolvenţi pregătiţi purteoretic doar pentru modul de lucru "creştere" şi că instruirea pelinia frontului este riscantă şi scumpă. Rămâne ca în continuareoamenii de operaţiuni să aloce timp şi bani pentru a transformaabsolvenţi neajutoraţi în succesori puternici.

Au învăţat foarte mult despre competiţia pentru consumatoricare, deşi se plâng că a crescut TVA-ul şi că le-au scăzutveniturile, rămân statornici clişeelor ridicole "sunt prea sărac casă cumpăr lucruri ieftine" sau "lucrul românesc este prost făcut"şi acţionează în consecinţă. Rămâne ca în continuare oamenii dinoperaţiuni să combată pseudo-consumerismul clădit pe stereotipurişi ţină cont că preţul este cel mai important diferenţiator înafaceri.

Oamenii din operaţiuni au învăţat în ultimii trei ani cât într-oviaţă, este esenţial ca în următorul ciclu economic să fie lideriînţelepţi şi să-şi aducă aminte.

Dragoş Damian este directorul executiv al producătoruluide medicamente Terapia Ranbaxy

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO