Opinii

Opinie Dragoş Damian: Punem pariu ca nu ştiţi cine este Fructuoso Lopez? Sau cine este Jose Manuel? Sau unde este pe harta orăşelul Legutio?

Opinie Dragoş Damian: Punem pariu ca nu ştiţi cine...

Autor: Dragos Damian

02.07.2024, 21:47 7159

Daca ţineţi cu România diseară atunci sigur ştiţi că echipamentul naţionalei este marca Joma, o companie spaniolă fondată în 1965 - fără nici o intenţie de publicitate, în acelaşi an începea activitatea şi Terapia Cluj.

Fondatorul Joma este Fructoso Lopez care este şi acum preşedintele companiei. A început cu 10 angajaţi o făbricuţa de pantofi din care astăzi, la 59 de ani de la înfiinţare, a evoluat un jucător internaţional în industria articolelor sportive. Povestea Joma este o poveste de succes care este povestea altor mii şi zeci de mii de companii: antreprenoriat, familie, muncă, investiţii, cercetare-dezvoltare, finanţare de la bănci locale, eventual listare la bursa şi, obligatoriu, internaţionalizare.

Numele Joma vine de la primele doua litere ale numelor fiului lui Fructoso, JOse MAnuel, care este în prezent Directorul General al Joma.

Legutio este un orăşel de vreo 2.000 de suflete din Ţara Bascilor, unde se afla unul dintre cele mai mari parcuri industriale din Vestul Europei şi unde se produce, într-o fabrică ultramodernă, echipamentul de fotbal al naţionalei României. Şi din nou, fără nici o intenţie de publicitate, Legutio seamănă cu Jucu, un sat cu circa 2.000 de locuitori unde se află cel mai mare parc industrial din România.

Mai multe lucruri despre Joma puteţi citi pe wikipedia şi mai multe lucruri despre povestea companiei puteţi afla de pe startupcafe, cei care au relatat ieri despre grupul spaniol şi povestea sa de succes.

De ce este Joma o poveste de succes care a crescut, mai ales in ultimi 30 de ani, când în Romania au fost puse la pământ mii de fabrici, din toate domeniile, inclusiv de articole sportive? Fabrici în locul cărora s-au construit malluri în care, desigur, putem cumpăra produse Joma si de la alte mărci internaţionale de sport, nici una fabricate în România?

Nu exista o explicaţie ştiinţifica asupra a ceea ce s-a întâmplat la noi, putem doar vorbi despre dezindustrializare iresponsabilă, la grămadă, care a dus şi duce în continuare la adâncirea îndatorării României.  Atâta vreme cât cei care ne conduc nu înţeleg că industria de manufactură, şantierele de construcţii şi fermele agricole sunt pilonii dezvoltării sănătoase a unei economii, nu vom avea niciodată reviriment economic. Atâta vreme cât cei care ne conduc nu înţeleg că trebuie să sprijine afacerile de familie, cercetarea-dezvoltarea, finanţarea prin bănci locale puternice sau prin bursă şi internaţionalizarea, putem avea oricât de mulţi bani în bănci şi oricâte clădiri de birouri, ansambluri de locuinţe şi malluri construite pe foste fabrici, România nu va merge înainte. Atâta vreme cât cei care ne conduc nu ştiu cine este Pandora Focşani, care îmbracă echipa Olimpică 2024 a României, sau nu ştiu nimic despre nici o fabrica cu sau fără rădăcini locale, vom rămâne cu deficit de balanţa comercială în vreme ce, de exemplu, Spania va avea excedent tocmai pentru că îşi sprijină pilonii economiei locale.

Destul însă cu economia politica. Diseară în faţa noastră va fi şi un duel Joma versus Nike, ţinem pumnii să câştige compania mai mică, cu rădăcinile în Europa şi de care suntem mai apropiaţi sufleteşte. Indiferent de rezultat, după meci, dacă liderii politici care vor fi Allianz Arena îi vor face o ofertă, poate ca Joma va considera o investiţie într-un centru de producţie în România.