Opinii

Opinie Elena Gîrlea, profesor evaluator la Bacalaureat: Promovabilitatea la bac, un "dezastru" sau o apropiere de realitate?

Opinie Elena Gîrlea, profesor evaluator la Bacalaureat: Promovabilitatea la bac, un "dezastru" sau o apropiere de realitate?

Autor: Elena Gîrlea

03.07.2011, 17:22 1517

Un examen naţional în care promovabilitatea să fie de 80-100%este o utopie, chiar şi ţinând cont de gradul de dificultate totmai scăzut al subiectelor.

Pentru mine, ca profesor, este uimitoare rezistenţa românilor laorice schimbare, naivitatea cu care se încăpăţânează să creadă căeste bine să perpetuăm nişte procente obţinute prin fraudă doar dedragul aparenţelor, de dragul ideii înrădăcinate bine la noi carene învaţă că toată lumea trebuie să ia bacul si, mai nou, trebuiesă aibă o diplomă de licenţă.

Realitatea este însă cu totul alta. Este una în care găsesczilnic în spamul din contul de e-mail cel puţin un mail care măîmbie cu căşti wireless pentru copiat. Este una în care observ căîn loc să se resemneze cu gândul că bacul a devenit un examenserios, elevii nu ştiu cum să îl mai fenteze. Când au auzit că sepun camere de luat vederi în săli, prima reacţie a fost: "Estelegal aşa ceva?". Apoi au urmat lamentaţiile de genul "Ce ghinion!Tocmai acum s-au găsit!" şi socotelile de tot felul... Dar nu şiînvăţatul serios. Realitatea este una din care nu a dispărut încămiraculosul verb - parte speranţă, parte amăgire - "mă descurc" eucumva.

La corectură la proba de limba şi literatura română am găsit încâteva zeci de lucrări sinonimul "arătare" pentru cuvântul patimă.Prima dată am ridicat nedumerită din umeri şi am trecut mai departepentru că multe şi mari minunăţii îmi este dat să văd cu acestprilej. Abia când am întâlnit şi variantele sale "arătoare" şi"arătore" mi-am explicat ciudăţenia. Ardoarea primise o formă nouă.Au funcţionat şi anul acesta telefonul fără fir, dictarea şi,probabil, căştile wireless prin care Tipătescu a renăscut caPipătescu sau Tipitescu.

Schimbarea nu ar trebui însă să înceapă de la rezultate. Şi nicinu este posibilă peste noapte. Ani întregi elevii au fost obişnuiţicu anumite privilegii, s-au acomodat cu ideea că "iau bacul".

Mai logic ar fi să se înceapă cu manualele care sunt de multeori greşit concepute, sunt haotice ori cel puţin incoerente. Laistorie se sare de pildă de la antichitate la epoca modernă, apoise trece la evul mediu, se jonglează cu epocile şi cu evenimentelefără nici un fir roşu care să le lege, care să dea elevuluisentimentul unei evoluţii, al unei cauzalităţi.

Nici la română lucrurile nu sunt foarte diferite. Iar reducereanumărului de ore alocat unor materii pe principiul că oricum eleviiau Google acasă şi pot găsi singuri informaţiile se dovedeşte maimult decât ineficientă. Google-ul nu ajută la formareadiscernământului, nu te învaţă să gândeşti. Accesul instant la oinformaţie nu ajută nici măcar dezvoltarea memoriei şi atenţiei.Dimpotrivă!

Iar rezultatele, pe care nu trebuie să le dramatizăm, se vădacum.

Elena Gîrlea este profesoară de limba română la unliceu din Bucureşti şi a fost evaluator în cadrul Bacalaureatuluidin acest an

AFACERI DE LA ZERO