Opinii

Opinie Florin Pogonaru: Despre reputaţii în mediul de afaceri românesc

Opinie Florin Pogonaru: Despre reputaţii în mediul de afaceri românesc

Autor: Florin Pogonaru

20.12.2010, 23:58 65

Una din revistele de business a lansat de curând întrebarea dacăexistă branduri personale în mediul de afaceriromânesc.Răspunsurile au variat de la negarea existenţei branduluipersonal până la necesitatea "coaliţiei" bunelor reputaţii dinmediul de afaceri românesc pentru transformarea societăţii.

Personal, cred că brandurile personale există. Important estecum au fost create şi ce au în spate.

Un ziar de success englez remarca drept branduri personale pecel al Reginei şi pe cel al "Chicky Girls". Diferenţa era că primule bazat pe "Statură" şi celălalt pe "Narativ" - în cazul în speţă,menţinerea permanentă a unor poveşti de scandal.

Se pare că narativele sunt cele care menţin atenţia publiculuitrează şi că brandurile de business nu reflectă "geniul înafaceri", ci capacitatea de a crea în permanenţă poveşti care atragatenţia publicului.

Este foarte uşor să amintim nume din business care s-auconstituit pe bază de narative fără să aibă statură.

Este destul de greu să numeşti oameni de afaceri de statură.

Este chiar riscant, pentru că imediat vor apărea narative maimult sau mai puţin inventate sau făcând referire la idealul decomportament, care vor încerca să anuleze statura.

În plus societatea românească nu a acceptat, nici măcar cu titlude excepţie, faptul că succesul poate coexista cu moralitatea.

Încă suntem curaţi numai dacă suntem săraci şi noţiunea debusinessman echivalează cu cea de bişniţar.

Avem o problemă că societatea refuză să dea statura branduluigeneric de "om de afaceri".

Poate pe bună dreptate având în vedere fauna catalogată subacest nume.

Până la urmă fiecare din noi adunăm de a lungul vieţii "etichetede reputaţie" ca urmare a ceea ce facem sau în ce ne implicăm.Succesul într-un domeniu ne face să adunăm etichete de reputaţie înacel domeniu. În timp aceste etichete devin tranzacţionabile, un omde afaceri de succes sau un actor de succes putându-şi folosietichetele de reputaţie ca garanţie atunci când vrea să devinăpolitician. E ceea ce s-a întâmplat în politica românească. Dinpăcate s-au folosit etichete de reputaţie rezultate din narative(vezi, între multele exemple, Gigi Becali care este om de afaceriîn primul rând pe baza narativelor pe care le creează permanent şicare şi-a utilizat "etichetele" de succes în afaceri ca garanţiepentru a deveni politician).

În acest context se pune întrebarea dacă oamenii de afaceri maipot încerca să transforme societatea sau dacă nu e mai bine sămeargă cu capetele plecate şi să-şi vadă de treabă.

Acceptând că există "staturi" şi în mediul de afaceri românesc,constatăm că aceste staturi au şi orgolii care le fac să coagulezecu greu.

Dincolo de asta problema este însă că, presupunând că oamenii deafaceri de statură ar colabora, rămâne întrebarea dacă ar fi înstare să creeze permanent şi un narativ - cu privire la aceastăcolaborare - care să fie acceptat şi să se vindă bine lapublic.

Florin Pogonaru este preşedintele Asociaţiei oamenilorde afaceri din România (AOAR) şi membru în board-ul BCR

AFACERI DE LA ZERO