Opinii

Opinie Florin Pogonaru: Management şi leadership la schimbarea generaţiilor

Autor: Florin Pogonaru

02.12.2010, 23:58 76

Transferul între generaţii al controlului asupra firmelorromâneşti private va fi un fenomen tot mai frecvent pentru perioadaurmătoare. Pentru capitalul românesc va însemna trecerea încă aunui examen. Au reuşit primii proprietari ai firmelor privatizatesau înfiinţate după '89 să instaureze principiile de guvernarecorporatistă, sau au creat firme de tipul "one man show" ce vordecădea odată cu plecarea fondatorului de la conducerea firmei?

În multe cazuri transferul se va face fără şocuri prea mariVedemaceste lucruri întâmplându-se deja. În alte cazuri însă vom vedeazguduiri provocate de trecerea de la "excesul de management"(control de tipul "one man show" - al proprietarului iniţial) laexcesul de leadership (prea multă viziune strategică nebazată peorganizarea execuţiei - care pare să fie caracteristica generaţieide manageri tineri).

Nu voi insista asupra "managementului prăfos" al unora dintremembrii generaţiei care se retrage. El a avut ca scop să asigure,mai ales, finanţarea stilului de viaţă al familiei proprietarului,decât să fi fost menit să creeze o firmă care să dureze mai multegeneraţii. Explicaţia este că în aceste cazuri proprietarul iniţiala obţinut controlul asupra firmei de obicei prea uşor (prinprivatizări sau preluări dubioase) şi funcţia principală a firmei afost aceea "de vacă de muls".

Există însă şi pericolul ca în cazul unor firme viabile, careşi-au găsit deja nişa de piaţă, reprezentanţi ai noii generaţii deproprietari, fără experienţă, să cadă în capcana "excesului deleadership" - prea multă viziune fără legătură cu realitatea de zicu zi a mediului de afaceri în care încearcă să supravieţuiascăfirmele româneşti.

Am participat zilele trecute la o conferinţă de leadership.Managementul companiei a fost prezentat ca având ca primă trăsăturăcoerciţia în timp ce leadershipul a fost echivalat cu libertatea dea fi creativ. În aceste condiţii managementul devine automat, princomparaţie, personajul negativ.

Acest sentiment se adânceşte când prezentarea se face în faţaunui public care nu păcătuieşte prin excesul de rigoare şi pentrucare asigurarea funcţionării firmei după regulile de bună guvernarecorporatistă reprezintă mai degrabă o piedică în faţa creativităţiidecât condiţia sine qua non a funcţionării companiilor. Estefoarte interesant de urmărit cum în perioada de după criză, în timpce în lumea vestică are loc o demitizarea mergând până la ironizarea excesului de literatură motivaţională, noi continuăm să vedem în"inspiraţie" şi nu în rigoare sursa succesului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO