Opinii

Opinie Florin Rădulescu, partener, Ascendis: Urmează schimbări mari în organizaţie? Atenţie cum le comunicaţi

Florin Rădulescu, partener, Ascendis

Florin Rădulescu, partener, Ascendis

22.03.2023, 08:42 376

”Dragi colegi, mulţi dintre voi aţi citit ştirile şi v-aţi îngrijorat de prăbuşirea Silicon Valley Bank, dar vă asigurăm că finanţele companiei noastre nu sunt afectate de acest eveniment. Strategia noastră financiară este orientată spre diversificarea riscului, iar serviciile furnizate pentru noi de această bancă sunt nesemnificative”. Aşa sună, în mare, un mesaj trimis către angajaţi weekendul trecut de către directorul financiar al unei companii americane prezente şi în România. În vremuri economice incerte, comunicarea este mai importantă ca niciodată. Iar liderii care nu au învăţat să gestioneze modul în care transmit informaţiile angajaţilor sau care nu ştiu cum să-şi regleze aşteptările vor fi cei care vor avea cel mai mult de pierdut. În primele luni din 2023, din discuţiile cu managerii din companiile în care avem proiecte, am observat o serie de tendinţe pe piaţa muncii în care comunicarea liderilor a ocupat un rol central:

  1. Cei mai buni angajaţi sunt primii care pleacă când văd incertitudine

Am observat în ultima perioadă foarte multe procese de transformare şi redefinire a organizaţiilor, care îşi schimbă modul de funcţionare fie ca urmare a unei fuziuni/ achiziţii, fie în urma unui proces de creştere accelerată. În ambele situaţii, nimeni nu ştie care va fi finalul. Astfel, o planificare riguroasă a viitorului iese din discuţie. Prin urmare, companiile investesc în programe prin care managerii să discute – într-un mediu organizat, în care facilitatorul este extern – despre strategia companiei şi despre transformarea organizaţiei în următorii 3-5 ani.

În acest nou context al incertitudinii, strategia unei companii trebuie tratată ”pe bucăţi”, ca în proiectele din IT, iar pe măsură ce vin deciziile, vor veni şi rezultatele. Această abordare are însă şi un revers al medaliei: dacă angajaţii observă că în organizaţie se produce o transformare, dar ei nu simt că se pot alinia noii direcţii, se panichează şi fie intră într-o atitudine pasivă şi nu mai fac nimic, fie, mai rău, se hotărăsc să părăsească barca. Atenţie însă: în situaţii de incertitudine pleacă cei mai buni, care îşi găsesc un loc de muncă în altă parte şi rămân în organizaţie angajaţii care au un grad redus de adaptabilitate şi cărora le e frică să plece. De aceea, discuţiile recurente şi urmărirea progresului sunt esenţiale în astfel de situaţii.

  1. Când scade încrederea între manager şi subaltern, aşteptările trebuie ”reglate” ca în viaţa personală

O altă întrebare frecvent întâlnită în rândul organizaţiilor este ”Cum să depăşim problemele legate de aşa-numitul ”accountability”?” Asumarea din proprie iniţiativă a unei responsabilităţi este necesară mai ales atunci când există o sarcină împărţită, de exemplu, între două departamente. De multe ori, în astfel de situaţii, nu îşi asumă nimeni responsabilitatea. Iar dacă unele proiecte de transformare se prelungesc la nesfârşit, iar oamenii nu văd o acţiune a liderilor, angajaţii riscă să îşi piardă încrederea în transformare.

Pentru a evita ca acest lucru să se întâmple, unele companii organizează evenimente în care îi provoacă pe angajaţi, prin practici simple, de bun-simţ, să comunice mai bine între ei. De exemplu, un exerciţiu în cadrul acestor evenimente este reglarea aşteptărilor între manager şi echipă, când există un moment în afara situaţiilor tensionate. În cadrul acestei experienţe, aceeaşi practică este folosită şi în relaţia client-furnizor, în care angajaţii departamentelor care trebuie să rezolve situaţii curente sau speciale împreună sunt puşi faţă în faţă, asistaţi de  managerii lor, pentru ca fiecare să spună ce aşteptări avea de la celălalt. Un astfel de exerciţiu este folosit şi în terapia de cuplu, de exemplu, când partenerii trebuie să discute deschis şi să se asculte reciproc pentru a-şi exprima şi regla aşteptările, de cele mai multe ori în premieră, după mulţi ani de convieţuire. Ulterior, când aşa-numita ”siguranţă psihologică” este instaurată, se poate discuta despre schimbările necesare pentru a îmbunătăţi reacţiile fiecăruia în momentele dificile.

  1. Integrarea angajaţilor asiatici eşuează tot din cauza comunicării deficitare

Nevoia de programe de dezvoltare a competenţelor manageriale şi a abilităţilor de leadership continuă să fie o preocupare permanentă în organizaţii, însă noua realitate de pe piaţa muncii a schimbat puţin paradigma. Dacă până nu demult programele de conducere a echipelor de la distanţă erau printre cele mai căutate în contextul muncii de acasă/ hibrid, în ultima vreme preocupările companiilor au fost în direcţia integrării personalului asiatic. Din totalul celor peste 50.000 de străini din state non-UE care lucrau la finalul lui 2022 în România, circa 10.000 sunt din Nepal, conform datelor Inspectoratului Român de Imigrări citate de OLX. Iar programele de integrare culturală a acestor angajaţi trebuie să îi implice atât pe angajaţii străini, cât şi pe cei români, pentru că, uneori, ceea ce pentru români poate părea ceva banal – de exemplu, să indici ceva cu degetul – este extrem de jignitor pentru un nepalez. Investiţia în recrutarea unui angajat dintr-o cultură diferită poate aduce valoare adăugată unei companii doar dacă integrarea acestuia în echipă se face pe o bază sănătoasă, autentică. Iar primul pas pentru ca aceşti angajaţi să se integreze în echipe ţine tot de comunicare.

”Nu poţi să investeşti excesiv în formarea abilităţilor de comunicare – scrisă şi vorbită”, a spus, în cadrul unei conferinţe despre leadership, Indra Nooyi, fostul CEO al PepsiCo şi unul dintre cei mai influenţi lideri ai lumii. Iar factura pentru liderii care nu depun eforturi pentru a îmbunătăţi comunicarea în echipe se va vedea în indicatorii de productivitate, dar şi în scăderea moralului angajaţilor.

 

Florin Rădulescu este partener în cadrul companiei de training şi consultanţă în domeniul dezvoltării organizaţionale Ascendis.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO