Opinii

Opinie Lucian Anghel, Fondator şi CEO, Timepal Romania şi Facilities Management Services : Patru elemente definitorii pentru rolul şi activitatea unui lider

Opinie Lucian Anghel, Fondator şi CEO, Timepal Romania...
03.10.2018, 09:32 504

Volatilitatea mediului de afaceri şi orientarea din ce în ce mai mare pe atingerea obiectivelor pe termen scurt au făcut ca în multe companii calitatea actului de management să scadă continuu în ultimii 10 ani. De fapt numeroase studii globale indică acest aspect şi totodată arată că acesta a fost contextul care a condus la creşterea focusului pe lideri şi actul de conducere (leadership).

Dacă managerii sunt cei care coodonează echipele din proximitate şi sunt responsabili de obţinerea rezultatelor în mod sistematic, predictibil, repetabil şi scalabil, liderii sunt cei care conduc prin influenţă, deoarece oferă un model care să inspire şi să motiveze toţi angajaţii firmei. Aceştia elaborează şi comunica viziunea şi misiunea companie, creează cultura organizaţională care să faciliteze alinierea valorilor şi colaborarea echipelor, totul în contextul unei mentalităţi de creştere cu privire la angajaţi, clienţi, furnizori şi comunitate.

1. Liderul defineşte şi comunica misiunea companiei în piaţă

Ca antreprenor care a lansat şi a condus mai multe companii înţeleg de ce este nevoie ca o firmă să aibă un mesaj clar pentru clienţi, angajaţi, furnizori, parteneri de afaceri. Dificultatea rezultă din faptul că fiecare dintre aceste categorii cu care se comunică are un alt unghi din care priveşte şi percepe compania. Comunicarea viziunii pe care antreprenorul o are pentru companie nu este întotdeauna suficientă sau relevantă pentru aceste publicuri ţintă. Rezultatul este că toată lumea poate ajunge să fie confuză, iar angajaţii să se întrebe care este scopul lor. Iată de ce liderul trebuie să poată defini şi comunica misiunea companiei în aşa fel încât angajaţii, clienţii, partenerii de afaceri, comunitatea in care compania funcţionează să rezoneze cu această misiune, să îi acorde însemnătate şi să o poată face şi a lor.

2. Liderul creează cultura organizaţională care să conducă la alinierea valorilor

Cultura organizaţională este esenţială atât în companiile multinaţionale cât şi în cele antreprenoriale. Ceea ce se întâmplă în organizaţie, în lipsa şefilor, atunci când apar situaţii pentru care nu există un articol în Regulamentul de Ordine Interioară este foarte important. Companiile au nevoie de procese şi proceduri, dar nu e bine să facă numai din acestea modul lor de funcţionare. Iată de ce, ca lider şi antreprenor, am cel mai mare aport la transformarea valorilor companiei în comportamente relevante tuturor colegilor din echipă. Este important ca în acelaşi timp să susţin în tot ceea ce fac aceste valori, să fiu un model din acest punct de vedere şi să creez un mediu de lucru în care valorile oamenilor din echipă să se alinieze cu valorile companiei. 

3. Liderul creează contextul pentru a pune în evidenţă punctele forte ale celorlalţi

Unul dintre aspectele de care mi-am dat seama încă de la începutul anilor de antreprenoriat a fost acela că oamenii îşi doresc să reuşească. Poate că nu sunt întotdeauna conştienţi sau încrezători în punctele lor forte, dar se simt plini de energie şi de încredere când văd că au succes. Iar când oamenii îşi iubesc ocupaţia, ei devin pasionaţi de aceasta şi vor să facă tot posibilul pentru a deveni şi mai buni. În opinia mea, atunci când un lider poate să-i inspire pe colegi să iubească ceea ce fac, pentru că au încredere unii în alţii şi fiecare în el însuşi, oamenii devin pasionaţi de ceea ce fac şi nu se gândesc că vin la muncă. Dimpotrivă sunt mereu auto-motivaţi să se gândească la modalităţi prin care pot reuşi în a fi mai eficienţi, mai relevanţi pentru clienţi, mai creativi, mai inovatori.  

4. Liderul este cel care arată cum se stabileşte încrederea în interiorul şi exteriorul companiei

Fie că este un lider inspirat sau unul mai puţin experiementat, modul de lucru şi comportamentele acestuia sunt preluate de mulţi alţii din interiorul companiei. Pe de altă parte partenerii de afaceri, clienţii şi furnizorii vor observa cu atenţie modul în care liderul interacţionează în exteriorul companiei şi vor decide dacă pot avea sau nu încredere în acesta. Iată de ce am fost întotdeauna conştient de importanţa exemplului personal. Mi-am dat seama că dincolo de stilul de lucru, modelul meu de luare a deciziilor, nivelul de deschidere la risc, capacitatea de a argumenta şi stilul de comunicare vor fi considerate repere de ceilalţi colegi (în mod conştient sau pur şi simplu mimetic). De aceea am fost mereu implicat în programe de dezvoltare personală, fiindcă consider că învăţarea continuă este calea cea mai bună pentru desăvârşirea abilităţilor de lider. Iar rezultatele au fost mereu foarte bune şi mi-au adus împlinire.  

Câteva gânduri la final de articol

Abilitatea liderului de a-şi înţelege rolul şi competenţa lui pentru a îndeplini acest rol va face diferenţa în companie. Exercitarea rolului de lider în activitatea de zi cu zi a unei companii antreprenoriale în creştere rapidă nu oferă un mediu simplu sau uşor de coordonat. Dinamica situaţiilor, rapiditatea extinderii afacerii şi creşterea constantă a echipei fac ca actul de conducere, de inspirare şi de aliniere a valorilor oamenilor din echipă să fie unul complex şi provocator. Elementele descrise mai sus sunt esenţiale, dar nu sunt singurele pe care trebuie să le ai în vedere ca lider. De aceea te invit să continui explorarea şi accesarea potenţialului tău, alocând mereu atenţia ta acestor aspecte fundamentale.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO