Opinii

Opinie Reff şi Asociaţii: Noile reguli în materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectivă

Opinie Reff şi Asociaţii: Noile reguli în materia...
04.01.2023, 10:36 469

Material de opinie de Bogdan Mărculeţ, Senior Managing Associate, şi Ştefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociaţii Deloitte Legal

Modalitatea de desfăşurare a  controalelor fiscale se schimbă odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 188/2022, prin care se modifică şi se completează Codul de procedură fiscală, adoptată în contextul reformei administraţiei fiscale din România.

Noile prevederi, care vizează în principal derularea controalelor fiscale, au drept scop eficientizarea activităţii de control, prin concentrarea pe zonele veritabile de risc fiscal şi pe efectuarea verificărilor preponderent de la distanţă, în detrimentul inspecţiilor fiscale exhaustive sau cvasi-exhaustive utilizate majoritar în prezent. De asemenea, ordonanţa conţine măsuri de îmbunătăţire a comunicării între fisc şi contribuabil şi, nu în ultimul rând, de încurajare a conformării voluntare.

Definirea dosarului fiscal şi a dosarului administrativ al acţiunii de control fiscal

Definiţiile dosarului fiscal şi dosarului administrativ al acţiunii de control fiscal vor fi prevăzute expres în Codul de procedură fiscală, pentru a facilita respectarea dreptului la apărare al contribuabilului, astfel cum a fost recunoscut prin hotărârile Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. Potrivit noii reglementări, organul fiscal va fi obligat ca, la cererea scrisă a contribuabilului/plătitorului supus unei acţiuni de control fiscal, să pună la dispoziţia acestuia dosarul administrativ al acţiunii de control fiscal.

Comunicarea către contribuabil a clasei/subclasei de risc în care se află

O regulă cu impact semnificativ pentru contribuabil prevede că acesta poate solicita organului fiscal comunicarea clasei sau subclasei de risc fiscal în care a fost încadrat conform analizei de risc. Informaţiile vor fi transmise prin orice mijloc de comunicare care asigură dovada primirii, cu excepţia cazului în care obiective de interes general justifică restrângerea accesului la aceste informaţii. Însă această prevedere se aplică de la 1 ianuarie 2026.

Solicitarea de informaţii sau documenteşi fluxul de comunicare între contribuabil şi organul fiscal

Conform OUG nr. 188/2022, dacă sunt necesare documente sau informaţii pentru clarificarea situaţiei fiscale, organul fiscal le va putea solicita de la contribuabil doar pe acelea pe care nu le deţinea anterior. În acest fel, se va evita dublarea solicitărilor venite din partea mai multor organe fiscale sau chiar din partea aceleiaşi instituţii pentru furnizarea aceloraşi informaţii sau documente care se află deja în posesia autorităţilor fiscale.

Modificări privind inspecţia fiscală

O altă modificare importantă prevede că, în cazul creanţelor administrate de organul fiscal central, selectarea contribuabililor pentru efectuarea acţiunii de inspecţie fiscală se va efectua la nivelul aparatului central al ANAF, pe baza analizei de risc, iar organele de inspecţie fiscală vor avea competenţă de efectuare a inspecţiei fiscale pe întreg teritoriul ţării.

Prin excepţie de la regula selectării contribuabililor pentru inspecţie în funcţie de nivelul riscului stabilit pe baza analizei de risc, se introduce posibilitatea selectării aleatorii a contribuabililor pentru o acţiune de inspecţie fiscală. Reglementarea vizează strict creanţele fiscale administrate de organul fiscal central şi limitează procentul maxim de contribuabili selectaţi în mod aleatoriu, într-un an calendaristic, la 10% din totalul celor selectaţi pentru inspecţie fiscală în anul respectiv. Depăşirea acestui procent reprezintă abatere disciplinară.

Prealabil selectării contribuabililor pentru inspecţie, organul de inspecţie fiscală va trimite acestora o notificare de conformare, care va cuprinde riscurile fiscale identificate, pentru a le acorda posibilitatea să îşi corecteze situaţia fiscală, în termen de 30 de zile de la data comunicării notificării. În cadrul acestui termen, organul de inspecţie fiscală nu va întreprinde nicio acţiune în vederea selectării pentru efectuarea inspecţiei fiscale. După trecerea termenului de 30 de zile, contribuabilii cu risc fiscal ridicat care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificaţi sunt supuşi obligatoriu unei inspecţii fiscale sau unei verificări documentare. Pe de altă parte, chiar dacă se conformează în termen, contribuabilul nu scapă de riscul de a fi selectat, ulterior, pentru inspecţie fiscală.

Referitor la locul desfăşurării inspecţiei, se remarcă o schimbare de optică a legiuitorului, în sensul că inspecţia se va desfăşura, ca regulă, la sediul organului de inspecţie fiscală şi doar prin excepţie la sediul contribuabilului.

Trebuie însă precizat că o mare parte din modificările referitoare la inspecţia fiscală vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2026.

Schimbări în verificarea documentară

Din perspectiva competenţei, se prevede expres în Codul de procedură fiscală că verificarea documentară se efectuează, alături de organele de inspecţie fiscală, inclusiv de organele de control antifraudă fiscală şi de organele fiscale competente să exercite verificarea situaţiei fiscale personale. Competenţa acestora se întinde pe întreg teritoriul ţării.

În ceea ce priveşte obiectul acestui tip de control, vor putea fi supuse verificării documentare perioade determinate din cadrul uneia sau mai multor perioade impozabile. Totodată, operaţiunile şi documentele ce sunt supuse verificării documentare se selectează de organul fiscal competent, acesta putând să verifice una sau mai multe operaţiuni realizate într-o perioadă de timp determinată, conform analizei de risc.

În cazul în care contribuabilul nu prezintă documentele corecte şi complete solicitate de organul fiscal în termenul acordat în cadrul procedurii de control sau dacă documentele furnizate confirmă diferenţele identificate de organul fiscal, acesta din urmă va emite o decizie de impunere prin care stabileşte diferenţele de creanţe fiscale datorate.

Decizia de impunere rezultată în urma verificării documentare nu poate fi emisă în mod legal, ca regulă, în lipsa audierii contribuabilului, fiind lovită de nulitate. De asemenea, contribuabilul are dreptul să îşi prezinte în scris punctul de vedere şi, după caz, să conteste decizia respectivă.

Modificări privind controlul antifraudă

În noua reglementare au fost prevăzute expres anumite drepturi ale contribuabilului pe durata controlului antifraudă, printre cele mai importante fiind cel de a beneficia de asistenţă de specialitate, de a fi informat pe parcursul desfăşurării controlului asupra constatărilor efectuate, de a-i fi cât mai puţin afectată activitatea etc. Aceste drepturi ale contribuabililor erau şi anterior recunoscute în practică, dar nu erau expres prevăzute în legislaţie.

Reguli noi şi pentru verificarea situaţiei fiscale personale

Aspectele precizate mai sus, referitoare la notificarea de conformare anterioară inspecţiei fiscale, vor fi aplicabile şi în cazul verificării situaţiei fiscale personale, pentru încurajarea conformării voluntare. De asemenea, în mod similar inspecţiei, efectuarea analizei de risc pentru identificarea persoanelor fizice care prezintă risc fiscal de neconformare se va face de structura competentă la nivelul central al ANAF. Nu în ultimul rând, se reglementează posibilitatea selectării aleatorii a persoanelor fizice pentru efectuarea unei verificări a situaţiei fiscale personale.

În concluzie, OUG nr. 188/2022 aduce, fără îndoială, atât din punct de vedere cantitativ, cât şi calitativ, una dintre cele mai ample modificări ale Codului de procedură fiscală de la intrarea sa în vigoare, în anul 2016. În continuare, eficientizarea controalelor fiscale şi atingerea obiectivelor acestor modificări legislative depinde în mare măsură de modul în care acestea vor fi puse în practică, atât de către organele fiscale, cât şi de către contribuabili.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO