Opinii

Sorin Anagnoste, profesor ASE: Predicţii globale de afaceri cu impact local în 2023

Opinii primite la redacţie

Sorin Anagnoste, profesor ASE: Predicţii globale de...

Autor: Sorin Anagnoste

07.01.2023, 19:15 1194

“Nu poţi depăşi 15 maşini pe vreme însorită, dar poţi când plouă” - Ayrton Sena, fost pilot şi campion de Formula 1.

Acesta a fost citatul pe care Sequoia Capital l-a împărtăşit fondatorilor săi şi comunităţii de startup-uri în luna mai 2022, atunci când pieţele globale au început să se înrăutăţească.

Se întâmplă atât de multe evenimente, încât uneori trebuie să prioritizezi ce este cu adevărat important şi de ce. Prin previziunile de mai jos pentru anul 2023 vreau să abordez ceea ce cred că este cel mai relevant pentru companii şi indivizi.

1. Numerarul este rege (eng. Cash is King)

Ultimul deceniu a fost cunoscut drept "deceniul banilor gratis". Cu rate ale dobânzii aproape zero, banii lichizi erau disponibili pentru a fi investiţi în tot felul de pariuri nebuneşti (inclusiv în crypto). Ei bine, acum nu mai este cazul:

 

Figura 1: Ratele dobânzilor pentru economiile selectate, la 15 decembrie 2022 (surse: Bank of International Settlement; băncile centrale)

 
 

"Întotdeauna există riscul de a merge prea departe sau de a nu merge suficient de departe, iar aceasta va fi o judecată foarte dificilă de făcut." - Jerome Powell, Preşedintele Federal Reserve din S.U.A.

 

Care vor fi cele mai afectate industrii? Ei bine, în primul rând "industriile care ard bani" din următoarele sectoare: livrarea de produse instant, serviciile de micromobilitate (ie. sharing economy), TV streaming, industria crypto etc.

 

Toate companiile care activează în aceste sectoare (şi altele asemănătoare) vor trebui să atingă cât mai repede obiectivele de profitabilitate şi să înceteze să mai subvenţioneze serviciile actuale. De exemplu, în 2022 nici măcar un serviciu de streaming video nu a fost profitabil.

Iată încă unul dintre sfaturile Sequoia şi Y Combinator pentru companiile din portofoliul lor:

“Creşterea cu orice preţ nu mai este răsplătită.”

 

2. Disney are nevoie de o nouă strategie

Fiecare CEO trebuie să înţeleagă ce s-a întâmplat la Disney în 2022. Primul rol al CEO-ului este să comunice corect şi la timp (intern şi extern). Nereuşind să comunice aşteptările companiei către investitori şi altor stakeholderi, Bob Chapek - fostul CEO, a trebuit să părăsească subit compania. Noul CEO este fostul CEO, şi anume, legendarul Bob Iger, pensionat acum doi ani.

 

Bob Iger a creat timp de 15 ani un mastodont al divertismentului. Printr-o strategie de achiziţii inteligente (de exemplu, Pixar, Marvel Entertainment, Lucas Films etc.) şi investiţii suplimentare în ceea ce se numeşte direct-to-consumer a crescut de 5 ori valoarea de piaţă a companiei, de la aproximativ $50 de miliarde de dolari la $250 de miliarde.

 

Figura 2: Capitalizarea de piaţă a Disney, 2018 - 2022 (sursa: Koyfin)

 

Iată lista mea de priorităţi pentru revigorarea companiei Disney:

a)    Oprirea hemoragiei de numerar pentru serviciul Disney+. În 2022, acest serviciu a pierdut 8 mld. dolari şi se aşteaptă să piardă 3 mld. dolari în 2023, potrivit lui Geetha Ranganathan, analist senior de media la Bloomberg Intelligence

b)    Regândirea pachetului de produse (eng. bundle) între Disney, Hulu şi ESPN+

c)    Creşterea de preţuri - ei bine, inflaţia nu mai poate fi ignorată. În plus, parcurile de distracţii au ratat toate estimările de venituri anul trecut, aşa că o altă creştere de preţuri este probabilă şi pentru această divizie

d)    O nouă strategie - inclusiv reorganizarea întregii companii

e)    Un nou CEO - Bob Iger are 72 de ani. Cu siguranţă vrea să se retragă definitiv, dar nu înainte de a pune compania pe drumul cel bun şi de a găsi un CEO potrivit.

3. Chat GPT

Anul acesta vom vedea dacă Open AI are şansa de a intra în cercul "companiilor de aur" format din Apple, Microsoft, Amazon şi Alphabet (Google). META a încercat, dar nu a reuşit pentru că nu are o platforma a sa. (de aici şi accentul de anul trecut pe metaverse şi pe investiţiile lor de +10 miliarde de dolari cu rezultate modeste...până acum)

Produsul anului 2022 a fost fără doar şi poate Chat GPT, care a fost lansat de Open AI, şi care poate avea multiple utilizări:

●     Explicarea conceptelor complexe în termeni simpli

●     Corectarea codului de programare (de exemplu, în python, java etc.)

●     Redactarea de eseuri

●     …şi multe altele:

 

Figura 3: Exemple de utilizare pentru Chat GPT (sursa: https://chat.openai.com/)

Acum puteţi încorpora Chat GPT în e-mailul dvs. şi puteţi genera răspunsurile la e-mailuri, poate fi chatbotul intern al companiei (atenţie, Druid AI!) şi multe altele. Google nu se teme că Chat GPT le-ar putea mânca profiturile, ci mai degrabă de companii precum Amazon şi ByteDance (TikTok).

Suntem acum în tranziţie către o lume dominată de produse şi servicii având la bază inteligenţa artificială aplicată. Şi asta va înghiţi o mulţime de locuri de muncă şi afaceri.

Citiţi opinia integrală AICI

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO