Opinii

OUG privind RCA - Asfalt electoral

OUG privind RCA - Asfalt electoral

Autor: Ruxandra Chirc

15.09.2016, 14:47 912

Am asistat in ultima vreme la confuzia in care se zbat institutiile decidente in rezolvarea problemei RCA.

Cu soselele blocate de transportatori, cei implicati au realizat importanta si dimensiunea sociala a problemei si au purces la treaba.

Parlamentul a convocat Guvernul, ASF, ANAF-ul, Consiliul Concurentei, lipsind doar Patriarhia Romana, punandu-i cap in cap, doar o intelege unde e hiba.

Din aceasta precipitare preelectorala, s-a nascut OUG privind RCA, care nu rezolva problema, doar o tergiverseaza, echivaland cu un astfalt electoral care tine pana la prima ploaie.

Aceasta problema nu se va rezolva fara schimbari legislative majore din motivele pe care le vom expune pentru fiecare participant la acest serviciu social si totodata industrie:

1.Asigurarea RCA este o struto-camila, fiind obligatorie dar contractuala si nu legala.

2.Prin natura acestui tip de asigurari se au in vedere pagube produse tertilor, este o asigurare cu caracter social, nu este o asigurare personala facultativa. Dovada, convulsiile la care asistam in strada ciclic, inclusiv zilele acestea.

3.Cel care vinde acest produs (serviciul financiar) este un asigurator, un comerciant care are reguli stiintifice, actuariale si statistice de stabilire a primei de asigurare. Nimeni nu poate obliga un comerciant sa lucreze in pierdere si sa vanda un produs nerentabil. Cu toate acestea, ASF cunoaste ca niciun asigurator nu a avut profit din acest tip de asigurari, ci numai pierderi de cel putin 5%. Asiguratorii care au practicat preturi de dumping la aceasta categorie de asigurari, din dorinta de a castiga cota de piata, au dat faliment pe rand. A se vedea Astra, Carpatica, etc... .

          Sa nu se scape din vedere ca protectia sociala este in sarcina Statului si nu a unui comerciant.Mai mult decat atat, in lege exista obligativitatea detinatorului de autovehicul sa incheie o asigurare RCA, dar nu exista obligativitatea asiguratorului sa vanda astfel de polite.

          Cuantumul daunelor pe RCA a crescut an de an si prin acordarea de daune morale, victimelor accidentelor, care au fost lasate la latitudinea judecatorilor, lucru care se intampla si in prezent prin faimoasa Ordonanta.

          Daca inainte de 1989 nu se acordau daune morale, apreciindu-se ca acestea nu pot avea pret ca si sanatatea (care in schimb are buget), in prezent s-a trecut in cealalta extrema, exagerandu-se cu plata acestor daune care au crescut in fiecare an cu 50%.

          Acestea sunt la latitudinea judecatorului, care apreciaza subiectiv, in functie de cat de impresionat sau impresionabil este. Acest lucru se perpetueaza si in ordonanta in discutie, care vine si cu mai multe criterii subiective.

          Guvernul nu are posibilitatea de a plafona nivelul primelor deoarece Consiliul Concurentei sanctioneaza astfel de fapte, cum s-a intamplat si in alte situatii cu asiguratorii pe nivelul primelor pe Carte Verde, asa ca zbaterile sale nu pot avea o finalitate.

          Problema de fond, asa cum am afirmat, tine de legislativ la propunerea Guvernului, care numai tehnocrat nu e, cata vreme nu a inteles o problema tehnica, astfel:

-protectia sociala prin asigurarea RCA este a Statului Roman prin Guvernul sau si nu a unui comerciant (asigurator);

-comerciantul nu este obligat sa efectueze anumite acte de comert, chiar daca este vorba de asigurari sau orice alt serviciu financiar pentru care inregistreaza pierderi;

-preturile serviciilor nu pot fi limitate de nici o autoritate pentru ca se incalca Legea Concurentei.

-nu poti omori o ramura economica (transportul) prin poveri financiare impuse intr-un contract, de care nu beneficiaza niciuna din parti. Transportatorul pierde, asiguratorul pierde.

          In aceasta situatie, Statul ar trebui sa intervina asa cum a procedat si in situatia asigurarilor de locuinta pentru dezastre, sa infiinteze o autoritate cu obiect de activitate asigurarea de raspundere civila, cel putin pentru categoria transportatori, pentru care povara este destul de mare, impactul economic pe care il au, dovada convulsiile sociale la care asistam.

          Daca in situatia asigurarilor de locuinta pentru dezastre s-a putut stabili atat limita primei cat si a raspunderii, acelasi lucru l-ar putea aplica si in situatia asigurarilor RCA, fara sa ne mai trimita la subiectivismul omenesc al medicului sau judecatorului, cel putin in ceea ce priveste daunele morale care au crescut cu 50% in fiecare an.

          Nutresc speranta ca am incercat sa fac putina lumina intr-un scandal in care toate partile au dreptate, ASF, Consiliul Concurentei si nu in ultimul rand transportatorii si asiguratorii.

Ruxandra Chiric este avocata coordonator şi partener SCP Chirc & Chirc, cu 20 de ani de experienţă în asigurări

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO