Sistemul bancar românesc continuă să arate foarte bine – lichiditate în exces, solvabilitate ridicată, profitabiÂliÂtate ridicată, credite neperÂforÂmante extrem de reduse – deÅŸi într-un fel sau altul, ne confruntăm cu crize mai mari sau mai mici, cu o inflaÅ£ie încă mare, cu dobânzi încă mari, ceea ce înseamnă rate mari la credite, cu o economie care ÅŸi-a redus ritmul de creÅŸtere, cu deficite structurale din ce în ce mai mari, ÅŸi nu în ultimul rând, cu o situaÅ£ie geopolitică extrem de tensionată.
Singurele probleme ale sistemului bancar sunt: mărimea sisteÂmului bancar, care este prea mică – activele bancare fiind de numai 50% din PIB, în scădere faţă de acum 10 ani ÅŸi capacitatea băncilor de a plasa în credite, în business, în economia reală, nu în cea de stat, banii pe care îi au ÅŸi îi strâng în depozitele atrase de la populaÅ£ie.
Creşterea salariilor din ultimul deceniu, peste inflaţie, a dus la creşterea depozitelor bancare şi la un exces de economisire faţă de creditele acordate şi creditele pe care băncile le pot acorda. De asemenea, fondurile europene care au intrat în România, peste 80 mld. euro, au creat o nouă lichiditate în piaţă.
CreÅŸterea salariilor – spre exemplu, salariul mediu net a cresÂcut cu 190% din 2013 până la finalul lui 2023, adică de la 1.800 de lei la 5.200 lei a dus la creÅŸterea depozitelor bancare de retail cu 160%, de la 130 mld. lei la 338 mld. lei. Pe lângă acest lucru a fost ÅŸi creÅŸterea nuÂmăÂrului de salariaÅ£i în economie cu 700.000, stabiliÂtatea incredibilă a cursului valutar leu-euro (într-un deceniu creÅŸteresa cursului a fost numai de 10%) banii obÅ£inuÅ£i de români în afară ÅŸi plasaÅ£i în Å£ară ÅŸi vânzările de active - case, terenuri, apartamente, acÅ£iuni, etc.
De partea cealaltă, creditele de retail au crescut cu numai 69%, de la 103 mld. lei până la 174 mld. lei.
O situaÅ£ie mai bună este la nivelul creditelor ipotecare, care au crescut cu 160%, de la 40 mld. lei, la 106 mld. lei ÅŸi încă este puÅ£in. Creditarea ipotecară rezidenÅ£ială este la un nivel extrem de scăzut, iar cea mai importantă problemă acum nu este legată de nivelul ridicat al dobânzilor la creÂdite ci de lipsa unei oferte suficient de mari. LegislaÅ£ia comÂpliÂcată, birocraÅ£ia, disputele între dezvoltatori ÅŸi autorităţi au dus la blocarea construcÅ£iilor ÅŸi dezvoltării rezidenÅ£iale.
În acest fel, raportul dintre credite şi depozite a scăzut în ultimul deceniu de la 104% la 67%, am putea spune o scădere dramatică. Scăderea ar fi fost şi mai mare dacă statul nu ar fi venit din 2020 încoace cu programele de garanţii guvernamentale care au susţinut creditarea companiilor româneşti.
La fel s-a întâmplat ÅŸi cu intermedierea financiară totaÂlă, dacă ne uităm la indicatorul credite în PIB, respectiv de la 34% în 2013, la numai 24% la finalul anului trecut.
Într-o economie care are nevoie de finanţare, paradoxal, companiile au în bănci depozite mai mari decât creditele luate, raportul fiind 236 mld. lei depozite vs 213 mld. lei credite.
ÃŽn ultimul deceniu, când economia a crescut cu 153%, de la un PIB de 632 mld. lei în 2013, la 1.600 mld. lei la finalul lui 2023, când cifra de afaceri a tuturor comÂpaniilor din România a crescut cu 166%, de la 1.126 mld. lei la 3.000 mld. lei, activele bancare au crescut cu numai 122%, deÅŸi masa monetară a crescut cu 176%.
În schimb, a crescut exponenţial datoria publică a statului, de la 240 mld. lei, la 780 mld. lei.
Am putea spune că sistemul bancar a avut un super noroc, pentru că statul, adică toate guvernele care s-au perindat pe la Palatul Victoria, a crescut datoria publică într-un asemenea ritm, încât a permis băncilor româneÅŸti să aibă un loc unde să-ÅŸi plaseÂze banii din excesul de depozite, prin achiziÅ£ia de titluri de stat.
Ce nu se mai poate plasa în titluri de stat, pentru că băncile sunt la limita maximă, se duce în depozite la BNR, acolo unde BNR plăteşte o dobândă mare (6% acum) pentru a ţine inflaţia sub control, acesta fiind instrumentul de politică monetară cel mai puternic folosit de BNR în aceste vremuri.
Nu ÅŸtiu cine nu creează oportunităţi în economie pentru a absorbi surplusul de bani între depozite ÅŸi creÂdite (companiile nu mai fac investiÅ£ii sau băncile nu mai găsesc companii bancabile sau bancherii au un risc mult prea ridicat în acordarea de credite, sau statul/ guvernul nu are capacitatea de a absorbi banii pe care-i are în proiecte publice sau legislaÅ£ia, reglementarea bancară nu încurajează creÅŸterea afacerilor), dar la un moment dat, tot acest exces de lichiditate se va duce în afară.
AÅŸa cum se va întâmpla cu banii din Pilonul II de pensii, acolo unde intră prea mulÅ£i bani lunar – prin creÅŸterea salariilor ÅŸi prin majorarea contribuÅ£iei la Pilonul II, faţă de oportuÂnităţile care sunt acum pe piaÅ£a bursieră, pe piaÅ£a instrumentelor cu venit fix, pe piaÅ£a titlurilor de stat, care la un moment dat vor trebui plasaÅ£i în afară, în alte ţări, pe alte pieÅ£e, pentru că pe piaÅ£a financiară românească nu mai ai unde să îi investeÅŸti.
Spre exemplu, Pilonul II de pensii, care este princiÂpalul acÅ£ionar al Băncii Transilvania, a ajuns cu expuneÂrea pe această bancă la limită ÅŸi trebuie să vândă din acÅ£iuÂnile băncii, în cea mai bună perioadă în care se află Banca Transilvania ÅŸi când ceilalÅ£i investitori vor să cumpere acÅ£iuni. Ca un punct pozitiv, depozitele mai mari decât creditele au permis Băncii Transilvania să susÅ£ină achiziÅ£ia a patru bănci de pe piaţă ÅŸi să ajungă numărul unu.
Din păcate, lipsa de oportunităţi de investiţii suficiente ca număr şi ca mărime, capacitatea statului de a absorbi banii pe care îi are şi pe care îi poate atrage, face ca depozitele bancare existente, adică economisirea, atât din partea persoanelor fizice, cât şi din partea companiilor, să devină încet, încet o piatră de moară, adică un cost pentru bănci, un cost pentru business şi un cost pentru economia românească.
Din păcate, am ajuns prea repede în situaÅ£ia în care este Occidentul, unde economisirea a ajuns mai mare decât PIB-ul ÂţăÂriÂlor respective, iar surplusul este plasat în alte ţări, deÅŸi proÂpriile economii occidentale sunt crăpate - aÅŸa cum este în Italia, Germania, FranÅ£a ÅŸi nu în ultimul rând, Statele Unite.
Cred că acum New Yorkul are în centru o infrastructură mai proastă decât o are Bucureştiul.
Dacă nu se vor găsi soluÅ£ii – mai multe companii de stat la Bursă, mai multe companii private la Bursă, dacă guverÂnul, indiferent de numele lui, nu va crea mai repede oporÂtunităţi de investiÅ£ii, dacă companiile private româÂneÅŸti (vezi cazul Dedeman) nu se vor extinde ÅŸi în alte zone ÅŸi în alte ţări, cum au făcut-o austriecii, polonezii, ungurii, cehii, banii acumulaÅ£i în România se vor duce în altă parte, iar economia românească, businessul românesc, businessul antreprenorial românesc vor suferi.
Principalele subiecte din sistemul bancar românesc vor fi discutate de către principalii bancheri din România la ZF Bankers 2024, 17-19 iunie. Puteti citi aici agenda conferinţei şi cine sunt speakeri.