Opinii

Primăria vrea să taxeze autoturismele non-Euro, Euro 1, 2, 3 şi 4, dar uită că zilnic Bucureştiul este plin de camioane, basculante şi betoniere care circulă prin centru, la ore de vârf

Opinie Bogdan Alecu, senior editor ZF

Primăria vrea să taxeze autoturismele non-Euro, Euro 1,...

Autor: Bogdan Alecu

22.10.2019, 12:11 2026

Poluarea din Bucureşti a atins în ultimii doi ani cote alarmante, iar şi mai grav este faptul că această poluare nu este măsurată corespunzător şi populaţia nu este informată corect despre nivelul gazelor toxice şi a prafului din Capitală. Tocmai pentru că Bucureştiul urmează a fi sancţionat din cauza poluării, Primăria Generală are în plan taxarea maşinilor non-Euro, Euro 1, 2, 3, şi 4, iar cele non-Euro, Euro 1 şi 2 să nu mai aibă acces în zona centrală. Ideea pare bună, însă dacă nu este amplicată corect, nu va face decât să înrăutăţească situaţia actuală. Spre exemplu, plătind un abonament anual, şoferul unei maşini Euro 3 spre exemplu, va fi tentat să-şi folosească şi mai mult maşina, având în vedere că a plătit. O astfel de situaţie ar putea fi evitată printr-o taxare automată per călătorie, astfel încât posesorul maşinii să fie descurajat în a o utiliza.

Dar principala problemă a Bucureştiului nu o reprezintă autoturismele. Ci camioanele şi utilajele pentru construcţii. Tocmai pentru ca firmele să nu plătească în plus, şoferii de camion şi cei de pe şantiere sunt plătiţi conform unui program normal, motiv pentru care aceştia ies la muncă în acelaşi timp cu restul. Dincolo de faptul că vehiculele de peste 12 tone nu ar trebui să aibă voie să circule în oraş, zi de zi extrem de multe camioane de 30-40 de tone merg cot la cot cu autoturismele pe marile bulevarde. Astăzi spre exemplu un camion greu circula pe bdul Lascăr Catargiu fără nicio restricţie. Doar ca un exemplu, acel camion avea un consum de motorină de circa 50-60 de litri/100 km în acel moment, de cel puţin şapte ori mai mult decât un autoturism normal, iar nivelul particulelor cancerigene este la rândul lui, mult mai mare. Şi totuşi, circulă fără probleme. Pe un alt inel median, cum este Luica – Turnu Măgurele, de asemenea, 24 din 24 de ore circulă camioane de 40 de tone, cot la cot cu autoturismele. Acestea poluează enorm şi nu fac decât să contribuie şi mai mult la îngreunarea traficului. În orice capitală civilizată, mai ales într-una cu o problemă gravă legată de trafic, utilajele grele ar trebui eliminate complet, iar cele absolut necesare, să circule în afara orelor de vârf.

Dincolo de camioane, la ore de vârf în trafic circulă tot fără restricţii buldoexcavatoare, care în cazul unui accident pot provoca daune extrem de mari.

În ceea ce priveşte poluarea din Bucureşti o mare problemă este reprezentată de lipsa totală a controalelor Registrului Auto Român. Echipajele RAR nu sunt prezente pe stradă la ore de vârf, iar legea este concepută astfel încât poluatorul în loc să plătească, este protejat – un poliţist chiar dacă remarcă un autovehicul care scoate foarte mult fum sau care este vizibil într-o stare avansată de degradare, nu-l poate sancţiona fără un echipaj RAR. Iar echipajul RAR nu poate interveni fără poliţia rutieră. În plus, primăria vrea să ofere tichete taximetrelor, în condiţiile în care firmele de taxi îşi fac ITP-ul – inspecţia tehnică periodică - „in house”, motiv pentru care, având în vedere lipsa controlului direct, străzile Bucureştiului sunt pline de taxiuri într-o stare tehnică precară.

După montarea gardurilor pentru liniile de tramvai, soluţie care a dus la creşterea considerabilă a vitezei acestora, poate următoarea soluţie ar trebui să fie orientată către benzile unice pentru autobuze. Deja la Unirii s-au implementat noi benzi, iar viteza acestora a crescut.

Ce ar ajuta? Taxarea per călătorie, cât mai multe parcări de tip park&ride şi investiţii suplimentare în transportul în comun. Peste toate acestea, dacă Registrul Auto Român şi-ar îndeplini atribuţiile şi ar fi prezent zilnic în trafic, în zone aglomerate, atunci cu siguranţă calitatea aerului s-ar îmbunătăţi. În ceea ce priveşte restricţiile, pe lângă maşinile sub norma de poluare Euro 4 ar trebui interzise şi camioanele grele şi utilajele de construcţii, cel puţin la ore de vârf.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO