Opinii

Propunere de echitate socială: să se reducă impozitul pe venit în privat cu acelaşi procent de creştere a salariului din sistemul public

Propunere de echitate socială: să se reducă impozitul...

Autor: Adrian Benta

12.04.2016, 14:06 1084

Cum este structura salariilor – comparaţie salarii buget – salarii privat.

Potrivit unei analize făcute de Ziarul Financiar în ediţia din 12 august 2015, în unele categorii de instituţii publice se câştigă un salariu mai mare cu până la 22% decât salarii medii din entităţi private. Sunt ferm convins că salariile sunt mici la nivel de ţară, indiferent de forma sectorului de activitate, însă trebuie să recunoaştem că o astfel de structură a salariilor nu este poate cea mai fair.

Sursă:http://www.zf.ro/eveniment/statistica-arata-ca-in-sistemul-public-se-castiga-in-medie- cu-22-mai-bine-decat-in-privat-14672236

 Recentele propuneri de majorare a salariilor în sectorul public ne arată că sunt fonduri disponibile sau, cel puţin la nivel de teorie, se vor identifica aceste surse de majorare a plăţilor de salarii în sistemul public.

 De unde vin banii?

Cum aceste plăţi de salarii sunt acordate în ani fiscali construiţi pe deficit bugetar, în care cheltuielile bugetului sunt mai mari decât veniturile realizate, aceste sume plătite fără o creştere a productivităţii muncii - pentru că este evidentă recompensa electorală a votanţilor - acoperirea surplusului de obligaţii se va face prin tăierea cheltuielilor bugetare, mai exact a investiţiilor publice, conform metehnelor dâmboviţene din ultimii 10 ani, prin noi împrumuturi externe sau prin taxe suplimentare puse în cârca mediului privat în ani ce nu sunt electorali.

 Istoria acestor taxe pentru recompensarea voturilor este foarte proaspătă în memoria noastră – a se vedea recenta contribuţie la pensii de 10,5% plătită şi de PFA-urile ce sunt salariaţi ca să avem o creştere de salarii la finele anului trecut de fix 10% în sistemul public.

 Desigur, vor fi voci care - pe bună dreptate - spun că aceste contribuţii la pensii finanţează sistemul de pensii. Aşa este! Însă, în acelaşi timp, amintim acestor persoane că finanţarea deficitului la bugetul de pensii se realizează tot din bugetul de stat, iar dacă un buget are un deficit mai mic înseamnă mai mulţi bani la celălalt buget.

 Să presupunem că situaţia ar fi stat invers: salariile în sistemul privat ar fi fost mai mari – şi poate chiar sunt – decât cele din sistemul public. O creştere a salariilor în sistemul public nu reprezintă o măsură de echitate socială. Într-un sistem capitalist, aşa cum şi-l doreşte şi România, salariul este plata muncii făcute şi a rezultatelor avute. Prin urmare, aceste creşteri de salarii trebuie să ţină cont doar de criterii economice de performanţă. În caz contrar, pentru toată lumea - inclusiv pentru mediul privat şi salariaţii de la stat - noţiunea de salariu s-ar reduce la o rentă viageră – nu contează ce producem, salariul vine!

 Să revenim la ipoteza de mai sus, prin care am presupune - într-un mod ipotetic - că aceste salarii din sistemul public vor fi corelate atât cu productivitatea muncii, cât şi cu eliminarea unor deficienţe structurale de sistem.

 Recentele modificări ale salariului minim, când acesta s-a dublat în ultimii 5 ani de la suma de 600 lei în anul 2010 până la suma de 1250 lei în anul 2016, pot aduce într-adevăr inechităţi sociale, când singurii câştigători reali ai modificărilor fiscale au fost doar cei cu salariul minim pe economie. Un salariat plătit în anul 2010 cu suma de 1250 lei, adică dublul salariului minim pe economie din acel an, observă cum salariul colegului său se dublează prin efectul legii, se egalizează, iar acesta nu primeşte nici un leu în plus. Aceste lucruri într-adevăr produc o inechitate socială şi dezechilibru pe piaţa plăţii muncii.

 Se pune întrebarea legitimă: cine recompensează şi salariaţii din privat pentru corectarea unor situaţii de inechitate socială ?

 În altă ordine de idei, cu toţii ştim – şi cutuma nu greşeşte niciodată – că se munceşte mai mult la privat decât la stat. Prin urmare, conducătorii noştri neinfluenţaţi politic – că d-aia sunt tehnocraţi – trebuie să găsească o metodă de eliminare a tuturor actelor de injustiţie socială.

 Dacă din bani privaţi se găsesc resurse bugetare pentru a creşte salariile din sistemul public, din aceiaşi bani privaţi ar trebui să se găsească soluţii de recompensare chiar a acelora care îi produc. Soluţia este una simplă, foarte simplă, dar neplăcută instituţiilor birocratice: reducerea impozitului pe venit pentru contribuabilii din mediul privat şi implicit pentru cei din sistemul public. Ar fi cu adevărat cea mai inteligentă măsură fiscală pentru că aceşti bani se vor regăsi în circulaţia economică a bunurilor şi serviciilor achiziţionate de aceştia. În mod evident, această măsură nu trebuie gândită unilateral, ci trebuie gândită cu măsuri corelative de stimulare a consumului de bunuri produse în România. Dacă bunurile sunt produse în alte state se dezvoltă doar economia acelor state.

 Autorul articolului se delimitează de opinii partizane politice iar prezentul articol reflectă opinia personală a acestuia.

 

 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO