Opinii

România. Noiembrie 2015. Ce-i de făcut?

România. Noiembrie 2015. Ce-i de făcut?

Autor: Florin Luca

10.11.2015, 11:00 2763

Vorbesc de multa vreme despre potentiala implozie a societatii romanesti si despre faptul ca o noua revolutie « pluteste in aer ». Decredibilizarea institutiilor Statului si lipsa de maturitate a multor lideri politici au contribuit din plin la ceea ce traim astazi.

Dar ce trebuie facut ?

Raspunsul la aceasta intrebare cheie  ofera trei parghii de actiune : Oamenii, Statul, Legea.

Oamenii

Fara doar si poate ca dimensiunea morala a noilor lideri politici va fi o conditie absolut necesara. Dar nu si suficienta.

Mai sunt inca cel putin doua: sa fie competenti si sa demonstreze ca pot sa devina Oameni de Stat.

Ce competente trebuie vizate cu precadere ? In primul rand competente tehnice solide in unul sau mai multe domenii de activitate. Dincolo de acestea, cei care isi vor asuma conducerea Romaniei vor trebui sa-si doreasca sa faca ceva maret pentru tara (De Gaulle spunea ca « nu facem nimic fara oameni mari, dar acestia sunt mari pentru ca si-au dorit-o. ») si sa demonstreze ca pot:

-         sa dezvolte activitatile de care sunt responsabili avand ca prioritate orientarea catre rezultate si grija fata de cetatean ;

-         sa pregateasca viitorul prin contributia la o Strategie de tara si prin dezvoltarea echipelor ;

-         sa aduca schimbari majore prin cooperare si leadership.

Toata lumea vobeste in Romania despre politicieni, tehnocrati, … Trebuie sa vorbim insa si despre Oamenii de Stat, pentru ca de ei avem cea mai mare nevoie. Total dezinteresati sa-si mareasca patrimoniul prin intermediul functiei pe care o ocupa, Oamenii de Stat au o viziune clara, capacitatea de a se ridica deasupra clivajelor partizane, de a identifica si apara interesele Statului pe care il servesc si constiinta propriilor responsabilitati. Capabili sa asimileze si sa sintetizeze rapid o multitudine de informatii, Oamenii de Stat sunt aceia care se adapteaza usor unor situatii noi, luand decizii cu mult discernamant si responsabilitate,  oricare ar fi riscurile, pentru ca le este imposibil sa faca altceva decat ceea ce trebuie sa faca.

Numai cu ei vom putea concepe, finanta, dezvolta si implementa strategii si proiecte cu impact national !

Statul

In afara de cateva exceptii, marea majoritate a Institutiilor Statului Roman si-au slabit foarte mult eficienta si implicit autoritatea. Vorbim aici de sistem si nu de persoane. Daca nu se schimba modul de guvernanta a institutiilor statului la nivel sistemic, oricare si oricat de competente ar fi persoanele care vor veni, ele vor fi absorbite de actuala maladie organizationala. Chiar daca din punct de vedere juridic acestea au un rol si atributii clar definite, organizarea, metodele de lucru si resursele (umane si materiale) de care ele dispun pentru exercitarea  atributiilor pe care le au sunt precare, de multe ori depasite.

Procesele, procedurile de lucru sunt greoaie si facute parca pentru a justifica neputinta conducatorilor. Efortul de schimbare ce trebuie adus aici este enorm. Abordarea trebuie sa fie sistemica si orientata catre termen lung. Foarte greu de realizat in conditiile in care fiecare ministru vine cu echipa lui de oameni pe care ii numeste pe posturile cheie. In general, cand pleaca ministrul, pleaca si o parte din echipa si in felul acesta se creeaza un « vid ».

Prima cheie a succesului aici este deci crearea unei veritabile strategii de atragere si retentie a personalului de valoare. Daca mai tinem cont de faptul un salariat din institutiile publice de stat castiga de trei, cinci sau chiar zece ori mai putin decat o persoana cu responsabilitati similare intr-o mare companie privata, va puteti imagina ca prea putini sunt oamenii competenti si performanti care accepta sa lucreze pentru Stat.

Lucrurile devin si mai complicate in conditiile in care Statul Roman are in momentul de fata o marja de influenta foarte limitata, guvernarea tarii noastre fiind asigurata de un triumvirat : companiile multinationale, organizatiile / institutiile internationale (Uniunea Europeana, NATO, FMI,...) si Statul Roman. Slabirea autoritatii interne a Statului a facut ca in Romania  balanta puterii efective sa se indrepte catre multinationale si organizatiile si institutiile internationale. Cine va conduce Romania va trebui deci sa cladeasca un sistem de management public care sa apere interesele nationale si sa echilibreze acest raport de forte.

Mi-as dori sa vad la urmatoarele negocieri cu FMI si Uniunea Europeana un program de atragere si fidelizare a talentelor din aceasta tara. In loc sa ne lasam oamenii de valoare sa plece sa-si valorifice potentialul pe alte taramuri, de ce nu am crea, cu fonduri europene, resursele necesare pentru integrarea lor in cadrul institutiilor Statului Roman, asumandu-ne chiar riscul unor restructurari, ce ne impiedica sa oferim salarii decente functionarilor publici competenti? De ce romanii aflati in slujba Statului n-ar putea beneficia de salarii apropiate in putere de cumparare de cele ale omologilor din multinationale sau Uniunea Europeana ? Cata vreme vom mai accepta statutul de tara « low cost », efectuand, la nivel european, activitati in majoritate fara valoare adaugata? 

In opinia mea, ar fi util sa se organizeze, timp de cateva luni, o dezbatere nationala si legata de rolul pe care trebuie sa-l joace Romania in Europa. Trebuie avute in vedere drepturile si obligatiile noastre in Uniunea Europeana, interesele economice, eficienta si suveranitatea institutiilor Statului, cat si prezervarea demnitatii si a valorilor culturale romanesti. Deciziile majore referitoare la aceste teme de larg interes ar trebui luate prin referendum.

Legea

Romanii si-au castigat dreptul la libertate in 1989, dar constientizarea responsabila a acestei libertati abia acum incepe…

Ar fi util ca cele trei puteri din Stat sa-si aminteasca si de Montesquieu atunci cand dezbat, voteaza si aplica o lege.

Iata ce spunea Montesquieu in al sau « Despre spiritul legilor » Cartea XIX, Capitolul V – « Cat de atenti trebuie sa fim ca sa nu afectam starea generala a unei natiuni »:

“Daca exista in lume natiuni sociabile, deschise la suflet, cu pofta de viata si dand dovada de bun gust si usurinta in comunicarea gandurilor, agreabile si uneori imprudente, adesea indiscrete,  dar care au dovedit curaj, generozitate,  onestitate si un anumit simt al onoarei,  nu trebuie sa-i incorsetezi prin legi felul sau de a fi, pentru ca astfel ii distrugi virtutile. Daca in general, caracterul este sanatos, defectele care apar conteaza mai putin.

……

Legiuitorul trebuie sa urmareasca spiritul natiunii, atata timp cat acesta nu este contrar principiilor de guvernare, pentru ca nu facem nimic mai  bine decat ceea ce facem in mod liber, urmand genialitatea naturii noastre.

………. “

Nu facem nimic mai  bine decat ceea ce facem in mod liber, urmand genialitatea naturii noastre. Sa ne gandim la acest lucru.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO