• Leu / EUR4.7612
  • Leu / GBP5.3976
  • Leu / USD4.2560
Opinii

Românul şi mania cumpărăturilor. Din întâlnirea a 12 dintre cei mai mari retaileri din România am înţeles că noi cumpărăm mult mai mult decât alţii, dar cu salarii mult mai mici, deci suntem un paradis pentru vânzători

Opinie Alex Ciutacu, redactor ZF

Românul şi mania cumpărăturilor. Din întâlnirea a 12 dintre cei mai mari retaileri din România am înţeles că noi cumpărăm mult mai mult decât alţii, dar cu salarii mult mai mici, deci suntem un paradis pentru vânzători

Autor: Alex Ciutacu

12 mai 2019 2710

„Este incredibil! Românii consumă mai mult decât vecinii din regiune. Dacă te duci în Cehia, Polonia, Slovenia şi alte ţări est-europene, nu este ca aici. Nu pot înţelege cum românii cheltuie mai mulţi bani pe textile cu salarii mai mici decât în regiune. Este un paradis pentru retail”, a spus ieri Philippe Besadoux, CEO al grupului Montecristo (care operează brandurile Kenvelo, Lee Cooper, Tom Tailor, Timeout şi Only.

Joi, 9 mai, mai mulţi şefi ai companiilor de retail care domină în România pieţe precum îmbrăcăminte, electronice şi electrocasnice, alimentare şi machiaje, s-au adunat la conferinţa ZF RETAIL 2019, organizată de Ziarul Financiar.

Concluzia generală a fost aceea că românii cumpără în mod frenetic, un trend care la prima vedere, cel puţin pe piaţa de peste 16 miliarde de euro a bunurilor de larg consum, se poate vedea în orice super/hypermarket în apropierea sărbătorilor.

Atenţie, vorbim aici de oraşe mari, precum Bucureşti, Cluj sau Timişoara, pentru că ştiu foarte bine cum în oraşul meu natal, Brăila, sunt oamenii care nu îşi iau mai mult de o pereche de blugi şi un tricou o dată la câteva luni.

Piaţa aceasta a bunurilor de larg consum (FMCG) a crescut în România cu 8,9% anul trecut, „semnificativ” mai mult decât în orice altă ţară din UE, pentru că românilor le place să consume şi le place să meargă la shopping.

La o primă observaţie, dar şi ca un consens general, toţi oamenii sunt de acord că „noi românii cumpărăm prea multe de Crăciun şi de Paşte şi aruncăm prea multă mâncare”.

Bun, poate consumul şi achiziţia de alimente cu atâta „ferocitate” are de a face cu generaţia anterioară care a crescut în comunism şi care era învăţată cu raţionalizarea. Frica de a nu avea, întipărită atunci, degenerează poate acum în excesul de a avea prea mult.

Însă dincolo de alimente, unde comportamentul ar putea fi explicat prin „sechelele” unui trecut comunist, şi nu numai, românii cumpără din ce în ce mai mult din orice.

Consumul a crescut cu peste 8% în primele luni din 2019, iar noi am cumpărat mobilă, îmbrăcămine şi electrocasnice cu acelaşi apetit care a condus economia ţării şi în 2018.

Dintr-un comportament de tip „cumpără şi tu capră ca a vecinului”, românii şi-au luat atât de multe electronice şi electrocasnice încât retailerii deschid încontinuu magazine.

Multe branduri intră acum în România pentru a nu rata apetitul nestăvilit al românului pentru cumpărături, cum ar fi chinezii de la Xiaomi, care au deschis primul magazin din România anul acesta, şi deja sunt siguri că îl vor mai deschide şi pe al doilea tot anul acesta.

Românul, meşter aşa cum e el, se duce foarte des în magazinele de bricolaj ca să mai facă câte ceva în casă.

„Românii investesc în case permanent. În medie, clientul vine la magazinul nostru de 24 de ori pe an, adică de 2 ori pe lună. Ceea ce înseamnă foarte des. Avem clienţi pe care îi numim meseriaşi, ei vin chiar de două ori pe zi la noi”, spune Frederic Lamy, CEO-ul Leroy Merlin.

Şi cum aspectul devine din ce în ce mai important într-o societate condusă de „like-uri” şi „aprecieri”, fudulia românilor e la ea acasă. Instagramul şi Facebook au generat în toată lumea nevoia de a se afişa sau de a-şi afişa opulenţa.

Împinşi de factorii aceştia şi nu numai, românii dau vreo 800 de milioane de euro anual şi pe cosmetice.

Românii se pare că pot fi oricum, dar nu cumpătaţi. În orice caz, fuduli domnule. Aşa cum sesiza Besadoux, comportamentul de consum al românilor este împotriva logicii chiar şi în afara Bucureştiului, unde oamenii aleg mai des produse scumpe, deşi salariile sunt semnificativ mai mici.

Deci am devenit consumatorii Europei. Să vedem ce vom deveni în cazul în care consumul încetineşte, în linie cu ciclicitatea economiei.

Cred totuşi că este important să reţinem că cei care îşi permit să conducă în felul ăsta consumul sunt cei din oraşele mari, cu salarii peste media ţării, în timp ce pentru ceilalţi singurul efect vizibil este la „capra vecinului”.

Ne amintim ce spunea sociologul şi filozoful polonez Zygmunt Bauman: „În societatea orientată spre consum, tăcerea care-i înconjoară pe cei aflaţi în sărăcie devine asurzitoare”.

 

 

 

 

 

Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7612
Diferență: 0,0231
Ieri: 4.7601
Azi: 4.2560
Diferență: -0,4561
Ieri: 4.2755
Azi: 5.3976
Diferență: -0,1073
Ieri: 5.4034
Azi: 4.2429
Diferență: 0,1558
Ieri: 4.2363