Opinii

Sebastian Gutiu, Casa de Avocatură Schoenherr din Bucureşti: „Trebuie luate măsuri pentru ca instanţele să reînceapă să funcţioneze rapid, cât mai curând după încetarea stării de urgenţă”

Opinie Sebastian Gutiu, managing partner Casa de Avocatură Schoenherr din Bucureşti

Sebastian Gutiu, Casa de Avocatură Schoenherr din Bucureşti: „Trebuie luate măsuri pentru ca instanţele să reînceapă să funcţioneze rapid, cât mai curând după încetarea stării de urgenţă”
06.05.2020, 17:48 307

Trebuie luate măsuri pentru ca instanţele să reînceapă să funcţioneze rapid, cât mai curând după încetarea stării de urgenţă, chiar dacă vor fi menţinute măsuri de distanţare socială. Nota de plată a perioadei în care judecarea cauzelor care nu sunt considerate de urgenţă deosebită e pusă on hold creşte cu fiecare zi. Mai mult, să nu uităm că efectele acestei perioade se adaugă la amânările generate deja de protestele din justiţie din primele luni ale anului.

Fără îndoială, atunci când instanţele îşi vor relua activitatea „normală”, vom vedea o explozie în numărul de dosare noi. Dacă nu sunt luate măsuri reale de eficientizare a proceselor, vom vedea instanţe mai aglomerate, termene de soluţionare mai lungi, prin urmare un factor suplimentar de stres pentru mediul de afaceri.

Companiile afectate de efectele pandemiei şi ale măsurilor legale luate în contextul stării de urgenţă încearcă să ajungă la pace cu partenerii lor contractuali în această perioadă. Acolo unde calea dialogului va eşua, aceste companii vor merge în instanţă, ceea ce va aduce o creştere în volumul litigiilor între profesionişti. Spre exemplu, simpla obţinere şi invocare a unui certificat de situaţie de urgenţă nu funcţionează ca o umbrelă care apără compania respectivă de riscul de a fi acţionată în instanţă pentru nerespectarea obligaţiilor contractuale. E greu de estimat cu câte litigii se vor confrunta cele peste 41.000 companii care au obţinut certificate de situaţie de urgenţă doar până la acest moment.

În plus, ne putem imagina cum vor arăta lucrurile pentru pentru judecătoriile din Bucureşti şi din ţară care, pe lângă activitatea curentă, se vor confrunta cu un val de plângeri la sancţiunile contravenţionale aplicate pentru nerespectarea măsurii privind restricţionarea circulaţiei în perioada stării de urgenţă. Şi nu vor fi puţine, dacă ne gândim că doar în ultimele două săptămâni peste 68.000 de persoane au primit astfel de amenzi. Aceste dosare vor îngreuna activitatea judecătoriilor, cu efectul creşterii termenelor de soluţionare şi pentru celelalte cauze pe care le au pe rol. De asemenea, şi instanţele de contencios administrativ vor vedea o creştere a numărului de dosare, după ce autorităţile îşi vor relua controalele şi inspecţiile.

Completurile care judecă dosarele de insolvenţă vor fi şi ele mai aglomerate. În primul rând, foarte puţine instanţe au apreciat că dosarele de insolvenţă sunt cauze urgente, pentru a fi soluţionate în timpul stării de urgenţă. Aşa că dosarele pendinte (unele care puteau fi închise şi altele în care procedura putea avansa) au rămas în nelucrare. La volumul de dosare pre-existente se va adăuga şi valul de cereri de deschidere a procedurii de insolvenţă (voluntare sau la cererea creditorilor), ca urmare a blocajelor financiare cauzate de pandemie. E de aşteptat că soluţionarea acestor cereri va fi mai dificilă decât până în prezent. Debitorul va veni cu apărări noi şi specifice stării de urgenţă în situaţia în care va contesta starea de insolvenţă (ex. impreviziunea etc).

La rândul lor, instanţele de dreptul muncii vor avea de judecat contestaţii la deciziile de concediere emise de companii în contextul pandemiei. E sigur că o parte dintre cei aproape 314.000 foşti angajaţi ale căror contracte de muncă au fost încetate vor contesta aceste decizii.

Justiţia poate contribui la ridicarea presiunii cauzate de efectele economice ale pandemiei, dar pentru asta trebuie să fie rapidă şi eficientă. Soluţii există – digitalizarea, folosirea mijloacelor de comunicare la distanţă, scanarea documentelor de procedură pentru a le permite părţilor acces la un dosar „electronic”.

La cum arată lucrurile, însă, cred că e recomandabil pentru companii să nu aştepte cu nerăbdare reluarea activităţii instanţelor pentru a iniţia litigii menite să le rezolve unele dintre problemele de care se lovesc în contextul actual. Acolo unde există cea mai mică şansă de găsire a unei soluţii amiabile, nu trebuie renunţat cu uşurinţă la calea negocierii. Fără măsuri imediate de eficientizare a actului de justiţie pentru a face faţă unei creşteri bruşte a volumului de dosare, e foarte posibil ca, pentru cei care ajung în instanţă, să fie de aşteptat mult şi bine până la obţinerea unei hotărâri judecătoreşti.

 
AFACERI DE LA ZERO