Opinii

Sebastian Guţiu şi Adina Rusănescu, Schoenherr şi Asociaţii: Arbitrajul internaţional, pe val: număr record de dosare în ultimul an

Opinie

Sebastian Guţiu şi Adina Rusănescu, Schoenherr şi...
28.04.2021, 09:34 223

Majoritatea instituţiilor arbitrale internaţionale au anunţat cifre record în ceea ce priveşte volumul de dosare noi, înregistrate în anul 2020.

Pe fondul restricţiilor impuse în contextul pandemiei de Covid-19, curţile de arbitraj şi-au adaptat rapid regulile şi practicile pentru a asigura mutarea în online a comunicărilor legate de desfăşurarea dosarelor şi chiar a şedinţelor arbitrale, evitând astfel întârzieri costisitoare în desfăşurarea procedurilor în curs.

Mediul de afaceri a înţeles rapid avantajele acestei alternative de soluţionare a disputelor: potrivit statisticilor publicate de principalele curţi de arbitraj internaţional, anul trecut a marcat creşteri record ale numărului de arbitraje nou înregistrate.

La Curtea Internaţională de Arbitraj – ICC, instituţia arbitrală preferată la nivel mondial, au fost înregistrate anul trecut 946 dosare noi, cel mai mare număr de dosare înregistrat într-un an, din 2016 până în prezent. Şi Curtea de Arbitraj Internaţional de la Londra – LCIA şi-a depăşit în 2020 propriul record privind numărul de cazuri primite, cu 444 dosare noi. Situaţia este aceeaşi în cazul celei mai mari instituţii arbitrale din Elveţia, Instituţia Arbitrală a Camerelor Elveţiene – SCAI, care a raportat un număr de 83 dosare noi, peste media dosarelor înregistrate în anii precedenţi.

Pentru Centrul Internaţional de Arbitraj din Hong Kong – HKIAC, o instituţie care a gestionat anul trecut dosare cu o sumă totală de aproximativ 8,8 miliarde USD, cele 318 de cazuri înregistrate în 2020 au reprezentat cel mai mare număr de dosare noi de arbitraj din ultimul deceniu.

Aceste cifre-record au încurajat centre de arbitraj recunoscute să ia decizia de a se extinde la nivel internaţional. Astfel, cu peste 1.000 cazuri noi în 2020 (cel mai mare volum de dosare deschise într-un an din istoria centrului), Centrul Internaţional de Arbitraj din Singapore – SIAC a decis înfiinţarea unui birou la New York, pentru a răspunde necesităţilor celor peste 500 părţi provenind din Statele Unite.

Şi arbitrajele privind investiţiile s-au înmulţit anul trecut, cu 54 de cazuri noi înregistrate de Centrul Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii de pe lângă Banca Mondială – ICSID. Printre acestea se numără şi două cazuri deschise de investitori străini împotriva României şi înregistrate la ICSID în cursul anului 2020, ambele în legătură cu pierderi generate de retragerea, de către statul român, a schemei de suport pentru energia regenerabilă. Cele două cazuri înregistrate anul trecut au ridicat la 17 numărul total de proceduri iniţiate de-a lungul timpului de către investitori împotriva României la ICSID.

Pentru Centrul de Arbitraj Internaţional de la Viena – VIAC anul trecut a fost unul „obişnuit″ în privinţa numărului de dosare înregistrate. VIAC a raportat 40 cazuri noi în 2020.

În România, din informaţiile pe care le deţinem, se pare că activitatea Curţii de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României s-a menţinut la un nivel similar celui din anii anteriori, în privinţa numărului de dosare nou-intrate. Totuşi, acest lucru s-ar putea schimba în perioada următoare. Faptul că, anul trecut, companiile care au avut neînţelegeri cu partenerii contractuali au fost nevoite să aştepte sfârşitul stării de urgenţă pentru a se adresa instanţelor în scopul soluţionării acestor dispute ar putea avea ca efect un interes crescut în rândul companiilor de a include o clauză arbitrală în contractele lor comerciale şi de a încheia compromisuri cu co-contractanţii lor, pentru a-şi asigura accesul la căi mai eficiente de soluţionare a disputelor.

În concluzie, situaţia generată de pandemia Covid-19 a crescut în general apetitul mediului de afaceri de a soluţiona diferendele în mod contencios. Acest lucru a rezultat clar şi într-o preferinţă sporită a părţilor de a recurge la arbitraj ca modalitate alternativă de soluţionare a disputelor. Pe lângă contextul economic, care s-a dovedit a fi un motor al litigiilor în 2020, măsurile de digitalizare luate de instituţiile arbitrale pentru a facilita accesul de la distanţă al părţilor în cadrul procedurilor au făcut cu atât mai atractivă această cale pentru mediul de afaceri. Printre acestea se numără, spre exemplu: introducerea de către VIAC a unei platforme care permite administrarea online a întregii proceduri arbitrale, sau actualizarea de către LCIA a regulilor sale de arbitraj, în sensul stabilirii comunicării electronice drept metodă implicită pentru realizarea comunicărilor şi transmiterilor de documente.

Este de aşteptat ca acest tip de măsuri să fie menţinute chiar şi după ridicarea tuturor restricţiilor impuse în contextul pandemiei, cu atât mai mult cu cât se înscriu pe linia urmată de unele dintre aceste instituţii în scopul eficientizării procedurilor arbitrale, precum intrarea în vigoare – începând cu acest an – a noilor reguli de arbitraj ale ICC.

În acest context, este foarte probabil ca tendinţa înregistrată anul trecut să continue, iar creşterea interesului mediului de afaceri pentru arbitraj să se numere printre efectele pe termen lung ale schimbărilor de paradigmă generate în timpul pandemiei. Credem că o astfel de evoluţie ar fi binevenită, având în vedere avantajele tradiţionale ale arbitrajului pentru părţi: flexibilitatea, precum şi natura privată şi convenţională a procedurii arbitrale.

Articol scris de: Sebastian Guţiu (office managing partner) şi Adina Rusănescu (attorney at law), avocaţi specializaţi în dispute resolution în cadrul Schoenherr şi Asociaţii SCA

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO