Opinii

Sloganul candidatului la alegerile prezidentiale 2019: Eu cumpar Fabricat in Romania

Sloganul candidatului la alegerile prezidentiale 2019: Eu...

Autor: Dragos Damian

14.10.2019, 07:00 1416

Irina Filip a rabufnit saptamana trecuta pentru ca marile lanturi de magazine nu ii pun la raft inghetata fabricata cu muncitori romani, din lapte romanesc, pusa pe picioare din bani romanesti. Nu este cazul ca fie suparata pe lanturi, se stie ca au politici comerciale foarte stricte fata de furnizori. Este cazul sa fie suparata pe fiecare dintre noi, cei 18 milioane de romani care am pierdut reflexul de a cere si cumpara fabricat in Romania. In 30 de ani a disparut reflexul pentru ca am pierdut pe rand fabrici, marci, magazine, muncitori calificati - astfel incat o intrebare buna este ce si cat se mai fabrica in Romania. Dar reactia in lant nu s-a oprit aici, ea are acum consecinte la nivel de macrofinante si economie. Toate deficitele despre se vorbeste acum, sunt rezultatul unui consum care vine, 90%, din import. Asa ca strategia de convergenta wage-led-growth (tot mai prezenta in Europa Centrala si de Est, cazul cel mai recent, Polonia) nu are cum sa produca efecte, pentru ca banii se duc pe consum din import si astfel in deficit de venituri la bugete, in inflatie, in devalorizare. Marile companii cu capital romanesc sunt importatori neti, spre deosebire de cele din tarile central si est europene, in marea lor majoritate exportatori. Cercul vicios continua astfel, deficitele de accentueaza.

Daca Irina Filip era cehoaica, avea o Skoda. Daca locuia in Varsovia, cumpara de la un magazin sau lant polonez. Daca era unguroaica, croata sau lituaniana, atingea 10% cota de piata in prima luna pentru ca exista un cult pentru produsele traditionale fabricate local. Daca romanii are fi preferat marcile fabricate in tara, marile lanturi de magazine ar fi cautat-o ele pe Irina Filip sa-i vanda inghetata.

Ironic, cei mai mari consumatori de produse fabricate la noi, nu traiesc in Romania. Ginerele lui Donald Tusk are un Duster, Papa Francisc se da cu un Logan, cei peste 5 milioane de romani din diaspora se inghesuie in magazinele cu produse venite din tara. Avem dovada ca Fabricat in Romania ramane o marca buna si cunoscuta, mai putin la noi in tara, si asta pentru politicienii s-au ferit s-o promoveze – greu de inteles de ce, pentru ca patriotismul este o arma politica facila, prinde usor, este omniprezenta in campaniile electorale din UE. Se pare totusi ca patriotismul economic nu a prins la politicieni. Singurii doi politicieni care au vorbit deseori public despre produs in Romania, Liviu Dragnea si Petre Daea, nu mai sunt. Iar ceilalti nu doresc sa vorbeasca despre asta, de ce oare, sa nu se supere vreun partener strategic ca-i facem competitie neloiala? Ca nu mai poate exporta catre Romania unde consumul din import risca astfel sa scada de la 90% la 80%?

A inceput campania electorala pentru presedintie, un mandat greu, pentru ca se asteapta o criza economica, chiar daca incepe sa semene cu povestea cu drobul de sare. Nu cred ca mai prinde discursul electoral axat pe greaua mostenire, pe combaterea coruptiei, pe debirocratizare, pe noua generatie de politicieni, pe relansarea economica prin proiecte de investitii (in conditiile unui deficit infernal de forta de munca).

Cred insa ca va face o schimbare un candidat la presidentie care, in discursul sau, va spune, ne va invata: “Dragi romani, eu cumpar Fabricat in Romania si va indemn si pe voi sa cumparati Fabricat in Romania. Uitati-va pe eticheta si daca vedeti ca scrie Fabricat in Romania, dati-i prioritate. Nu conteaza ca este fabricat de un mestesugar, de un antreprenor mare sau mic, de o corporatie care are un site de productie in tara. Un gest aparent neinsemnat al fiecaruia dintre noi este cel care poate face Romania puternica, pentru ca banii raman in tara”.

Daca nu castiga acum, mai mult ca sigur castiga in 2024.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO