Opinii

Start pentru o noua era in media audiovizuala

Start pentru o noua era in media audiovizuala
08.12.2008, 19:25 85

Pe 6 decembrie a intrat in vigoare ordonanta de urgenta care a modificat legea audiovizualului in sensul transpunerii noii "Directive a serviciilor media audiovizuale". Daca luam drept reper exclamatia Comisiei Europene, care a marcat adoptarea noii directive ca "inceput al unei noi ere pentru media audiovizuala europeana", ar insemna sa fim martorii inceputului unei noi ere si in audiovizualul romanesc. In plus, prin aceasta ordonanta de urgenta, Romania devine prima tara care implementeaza directiva, ceea ce ar trebui sa ii confere avantajul de a fi prima care pune la dispozitia radiodifuzorilor si a publicului caile de acces in acesta noua era.

Ordonanta este de asemenea importanta pentru ca lanseaza, de data aceasta insa pe ultima suta de metri, in cazul Romaniei, procesul digitalizarii emisiei de televiziune, care, conform Comisiei Europene, trebuie incheiat pana la inceputul anului 2012, la noi fiind reprezentat pana acum la nivel experimental de emisia de inalta definitie a PRO TV si de unele din programele TVR, in vreme ce in alte tari el este deja incheiat.
Ordonanta extinde regulile din audiovizual care pana acum erau "rezervate" televiziunii, catre noile tehnologii de difuzare a continutului audiovizual (serviciile audiovizuale la cerere sau chiar si continutul audiovizual din internet), ceea ce raspunde interesului public pentru calitatea continutului audiovizual in general si instaureaza conditii egale de competitie intre toti difuzorii acestui tip de continut.
Totodata, flexibilizarea regulilor de difuzare a publicitatii in televiziune are ca scop consolidarea posibilitatilor de finantare a televiziunilor, inclusiv prin promovarea noilor forme de publicitate, care sunt definite in premiera.
Astfel, ecranul partajat presupune difuzarea publicitatii pe o parte a ecranului in vreme ce in cealalta parte ruleaza programul ca atare, ea fiind desigur aplicabila acolo unde nu se prejudiciaza continutul acestuia, precum in momentele de "time out", in cazul meciurilor. 
Publicitatea virtuala consta in prelucrarea imaginii, in cazul difuzarii de transmisii ale unor evenimente, prin inlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse in incinta in care se desfasoara respectivele evenimente cu mesaje publicitare introduse de televiziunea care face transmisia sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje, televiziunea in cauza fiind cea care incaseaza sumele pentru publicitatea difuzata astfel. Tehnologia realizarii acestui tip de publicitate provine din zona militara, unde este folosita la rachetele care pot recunoaste si urmari tinta.
Plasarea de produse, care a devenit "vedeta" noii directive datorita dezbaterilor intense pe care le-a prilejuit la nivel european, este o forma de publicitate care consta in includerea de produse, prin care se face promovarea unor marci, in continutul filmelor de televiziune, al programele de divertisment sau de studio, fara ca aceasta sa devina ostentativa in raport cu continutul programelor; utilizarea procedeului este marcata prin atentionari sonore sau vizuale inserate la inceputul programelor.
Telepromovarea, un procedeu mult utilizat in Italia, consta in promovarea de catre prezentatorii unor programe (de regula de divertisment) a unor produse sau servicii in secvente separate de continutul programului dar totusi solidarizate de valorile acestuia prin unul sau mai multe produse sau servicii, secventele fiind separate de celelalte parti ale programului prin mijloace optice si / sau acustice.
Publicitatea interactiva, care presupune o tehnologie speciala de comunicare cu doua cai, va permite publicului sa opteze pentru vizionarea la comanda a continutului publicitar derulat in paralel cu programele.
Relaxarea generala a regulilor de difuzare a publicitatii adusa de ordonanta, prin transpunerea directivei, consta in eliminarea obligatiei de a pastra un interval de 20 de minute intre doua calupuri publicitare si in reducerea de la 45 la 30 de minute a intervalelor de timp in cadrul carora poate fi introdusa publicitatea in filme. Cu toate aceastea, se pastreaza limita de durata orara a publicitatii de 12 minute, care nu se aplica insa, ca exceptie, pentru "plasarea de produse", sponsorizare si publicitatea prin care se promoveaza programele proprii. Este eliminata insa limita de durata zilnica totala a publicitatii, fapt care a produs unele confuzii, data fiind imposibilitatea de a vorbi de desfiintarea limitei zilnice in cazul mentinerii unei limite orare a publicitatii. Problema a fost insa clarificata, in premiera europeana, de un raspuns al unor inalti oficiali ai Comisiei Europene la o solicitare de interpretare a asociatiei romane a televiziunilor - ARCA, raspuns care valideaza ideea ca limita de 12 minute se aplica numai publicitatii care are forma spotului, nu si aceleia care este integrata programelor, precum telepromovarea, publicitatea politica, plasarea de produse, sponsorizarea etc.
In ce priveste emisia digitala de televiziune, ordonanta da, de data asta cu intarziere, dar in regim de urgenta, startul unui proces despre care vom prezenta cateva date intr-un articol dedicat, data fiind importanta acestuia.
 
  • George Chirita este doctor in media si directorul executiv al Asociatiei Romane de Comunicatii Audiovizuale (ARCA)

AFACERI DE LA ZERO