Opinii

Ştiţi unde sunt banii voştri care ar fi trebuit să vină din reducerea CAS? La Guvern, la ştergerea datoriilor CFR!

Ştiţi unde sunt banii voştri care ar fi trebuit să vină din reducerea CAS? La Guvern, la ştergerea datoriilor CFR!

Autor: Cristian Hostiuc

12.03.2012, 20:18 3481

Guvernul Ungureanu va şterge, va anula ca să fim precişi, datoriile CFR către stat ( datorii plus penalităţi) în valoare de 3,9 miliarde de lei, circa 915 milioane de euro, iar în contul lor Ministerul Transporturilor va primi acţiuni la companie. Adică cel care a administrat CFR, Ministerul Transporturilor, nu numai că nu este scos din companie pentru proastă gestiune, dar primeşte şi mai multe acţiuni.

CFR, cea care administrează infrastructura de cale ferată, nu este altceva decât o Grecie a României. Timp de 20 de ani a fost devalizată, spartă pe bucăţi, impărţită la toţi, pasată de la o guvernare la alta, analizată de zeci de firme de consultanţă cu specialişti plătiţi cu cel puţin 100 de euro pe oră, pentru ca în final tot să se şteargă datoriile. Dar pentru că totul trebuie să poarte un nume - i s-a spus Nicolaiciuc, celebrul director al CFR? De parcă a devalizat el singur CFR-ul?

Se anulează datoriile? Foarte bine. Dar se schimbă cu ceva situaţia? Vin alţi manageri care să schimbe lucrurile? Lângă hotărârea de guvern există şi un plan de restructurare a companiei astfel încât peste 5 ani guvernul de atunci să nu mai anuleze încă o dată datoriile făcute între timp?

Se face o HG, se susţine în şedinţă de guvern de ministrul de resort - acum e rândul lui Alexandru Nazare, 31 de ani să spună despre ce e vorba, are circumstanţe atenuate, e prea tânăr ca să ştie cum s-a devalizat CFR -, premierul întreabă dacă sunt obiecţii, se asigură că sunt toate semnăturile, că e legal totul şi aprobă. În final urmează publicarea în Monitorul Oficial, şi gata, urmează un alt ciclu de devalizare, noi contracte de întreţinere, alţi consultanţi sau aceiaşi, alte proiecte de restructurare, în final ca unică soluţie închideri de linii de cale ferată, superafacere pentru cei de la fier vechi şi în final alte datorii. Altă HG, alt premier sau acelaşi.

Când s-au şters atâtea datorii în 20 de ani, mai contează încă 900 mil. euro, din care 500 de milioane de euro erau penalităţi?

Mai contează că Traian Băsescu, Radu Berceanu, Miron Mitrea, Gheorghe Dobre, Anca Boagiu, toţi foşti miniştri ai transporturilor, sunt în politică sau în administraţie?

Mai contează că bugetul naţional de pensii are în acest an un deficit de 13 miliarde de lei, circa 4 miliarde de euro, iar la anul şi în următorii ani va fi la fel?

Mai contează că TVA este la 24%, adică un sfert din valoarea unui produs sau a unui serviciu?

Mai contează că nu sunt bani şi pentru scăderea CAS la toată lumea, deci şi pentru sectorul privat?

Mai contează că trenurile merg cu viteza de acum jumătate de secol pentru că nu mai rezistă şinele de cale ferată din cauza uzurii?

Mai contează că salariile ramân la 250 - 300 de euro, că nu există resurse pentru creşterea lor? Mai contează că pensiile, marea lor majoritate, sunt la 175 de euro pe lună?

Mai contează că CFR e un fel de Grecie şi tot aşa, să nu ajungă şi România la fel?

Toate aceste lucruri contează, dar pentru cine? Pentru cei care le plătesc prin taxe, impozite, salarii contează. Pentru cei care le fac, le administrează nu contează. Totul se rezolvă printr-o HG. Nu-i costă nimic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO