Opinii

Time is money sau hub-urile regionale ca necesitate logistică

Time is money sau hub-urile regionale ca necesitate...

Autor: Laurenţiu Duică

10.10.2016, 20:04 415

„Time is money” este o replică celebră care se aplică în orice business şi cu atât mai mult în industria de curierat. Marile companii de curierat au demarat în ultimul an investiţii importante în dezvoltarea de hub-uri logistice regionale, pentru a reduce timpul de livrare către clienţi.

Ce înseamnă, de fapt, dezvoltarea de hub-uri regionale? Pentru clientul final acest lucru se traduce prin reducerea timpului de livrare şi în creşterea calităţii serviciului de curierat, respectiv în returnarea mai rapidă a unui produs, în mărirea şanselor de a primi produsul intact şi, pe termen mai lung, în posibilitatea de a plăti mai puţin pentru serviciul de livrare.

Toate aceste investiţii ale companiilor de curierat în hub-uri logistice regionale erau, de fapt, o necesitate logistică, aşa încât a fost doar o problemă de timp. Creşterea economică si, implicit, creşterea consumului au dus la urgentarea planului curierilor, după situaţii în care timpul standard de livrare de 24 de ore s-a transformat, pentru unele zone ale ţării,  în 48 sau chiar 72 de ore, fără să ţinem cont de perioadele de vârf de tip Crăciun sau Black Friday.

Pe lângă volumul în creştere pentru piaţa internă, un factor decizional important l-a constituit creşterea exporturilor, ceea ce a determinat companiile de curierat să îşi îndrepte atenţia către noi zone pentru dezvoltarea de hub-uri regionale. Alături de Braşov, care a atras o investiţie considerabilă de 5 milioane de euro din partea FAN Curier, o locaţie foarte bună este Sibiu, urmată apoi de Cluj-Napoca. În aceste două zone există loc pentru dezvoltare, aşa încât o parte din jucătorii din curierat au mers deja, iar alţii se gândesc la deschiderea de hub-uri. Avantajul Sibiului este dat de apropierea de zona de vest a ţării, din care se exportă volume ridicate în special pentru industriile automotive şi IT, dar şi de piaţa internă bine dezvoltată.

În încercarea de reducere a timpului de livrare, o altă soluţie pentru companiile de curierat este deschiderea de hub-uri în nordul ţării, în zone precum Satu Mare, Baia Mare sau Oradea.

Cu toate acestea, Bucureştiul va rămâne principalul hub pentru companiile de curierat, dat fiind faptul că aproximativ 30% din livrări sunt concentrate pe zona Bucureşti şi împrejurimi. Însă şi această piaţă va fi atinsă de valul schimbărilor şi una din aceste schimbări va fi o repoziţionare a hub-urilor, cel mai probabil în zona de nord, care are ca avantaje aeroportul internaţional Henri Coandă şi numeroasele căi de intrat şi ieşit în oraş.

Cea mai importantă investiţie pentru curieri o va constitui automatizarea sistemelor, în timp ce depozitul propriu-zis este cea mai mică investiţie. Astfel, dacă pentru dezvoltarea de a la zero a unui depozit, o companie puternică de curierat poate aloca un milion de euro, pentru automatizarea sistemelor, investiţia poate urca până la 10 milioane de euro. Din punct de vedere dezvoltare imobiliară, companiile cu capital autohton preferă să îşi construiască singure propriul depozit, în timp ce companiile multinaţionale optează pentru închiriere.

Cu toate acestea, nu ne aşteptăm ca impactul în dezvoltarea de noi spaţii logistice să fie major, având în vedere că din totalul de 2,5 milioane mp de spaţii industriale existente în ţară, doar aproximativ 100.000 mp sunt ocupaţi de companiile de curierat.

În schimb, inevitabil, dezvoltarea de noi hub-uri regionale va conduce la o competiţie acerbă între logisticieni şi curieri. Şi atunci va fi din nou o problemă legată de „time and money”.

 

Laurenţiu Duică este Associate Director Industrial Division în cadrul Colliers International

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO