• Leu / EUR4.9366
  • Leu / GBP5.6319
  • Leu / USD4.9920
Opinii

Nu toată lumea vrea şi poate fi antreprenor. Dar şi antreprenorii au nevoie de lideri care să le conducă afacerile. Foarte mulţi se simt confortabil să conducă o afacere fără să fie cei care o deţin. Dacă ar fi în locul antreprenorilor, de cele mai multe ori nu ar lua deciziile pe care aceştia le au, riscându-şi banii

Opinie Cristian Hostiuc, director editorial ZF

Nu toată lumea vrea şi poate fi antreprenor. Dar şi antreprenorii au nevoie de lideri care să le conducă afacerile. Foarte mulţi se simt confortabil să conducă o afacere fără să fie cei care o deţin. Dacă ar fi în locul antreprenorilor, de cele mai multe ori nu ar lua deciziile pe care aceştia le au, riscându-şi banii

Autor: Cristian Hostiuc

23.09.2022, 19:20 1280

Frederico Monteiro, un brazilian, directorul pentru România dar şi directorul ariei Europa Centrală şi de Sud la BAT (România, Bulgaria, Ucraina,  Ungaria, Cehia, Slovacia şi Moldova), a fost invitatul Meet the CEO, un format dezvoltat de Business MAGAZIN care a început acum mai bine de un deceniu şi prin care aducem în faţa cititorilor un lider din business ca să-şi povestească parcursul profesional. Cariera lui de peste 30 de ani a început în Rio de Janeiro, pe când avea 16 ani, ca agent de vânzări pentru un producător de bere.

A fost apoi, timp de 18 luni, jurnalist de business, un job fascinant prin care a putut să interacţioneze cu directorii de companii de la începutul anilor ’90. A ajuns apoi la BAT, celebrul producător al ţigărilor Kent, prin intermediul unui târg de joburi. Cu serviciul, cum se spune la noi, a trecut prin Venezuela, Cuba şi Rusia. În 1999 a părăsit un job bine plătit la BAT şi a intrat în prima echipă care a pornit Americanas.com, care a ajuns cel mai mare retailer de e-commerce din Brazilia şi apoi din America Latină. Adică un eMAG, dar la alte dimensiuni. După câţiva ani a lăsat retailerul de e-commerce şi a trecut să dezvolte un portal de ştiri, Globo, care a ajuns cel mai mare din Brazilia.

El era numărul doi în această companie. În 2008/2009 a lăsat în urmă şi acest job şi a revenit la BAT, pentru că voia o carieră  internaţională. A fost trimis cinci ani în Japonia. După acest mandat a ajuns la Londra, să se ocupe de operaţiunile de marketing pentru lansarea Glo, brandul pe care mizează acum BAT să înlocuiască ţigara obişnuită. De aici a ajuns să conducă zona de Europa Centrală şi de Sud, unde, în România, la Ploieşti, este a doua fabrică din Europa a BAT. Inevitabil, una din întrebările legate de cariera lui a fost de ce nu şi-a făcut propriul business, de ce nu a devenit antreprenor.

El a răspuns că s-a gândit de multe ori la acest lucru, la ideea de a-şi începe propria afacere şi a-şi asuma riscul de a deveni antreprenor. „Dar cred că am avut întotdeauna simţul realităţii şi am înţeles că sunt un lider şi un manager de business mult mai bun decât aş putea fi antreprenor.” „Trebuie să-ţi înţelegi propriul ADN, propria ta personalitate, mai ales după ce am văzut cum a luat viaţă acel start-up – Americanas.com.” După ce a văzut cum funcţionează un antreprenor, spune că a realizat că poate nu-i este menit să devină antreprenor. „Trebuie să ai anumite caracteristici pentru a avea şanse de succes ca antreprenor. M-am hotărât devreme în viaţă că voi avea mai mult succes dacă îmi dedic munca, abilităţile, energia pentru a deveni un lider de business din ce în ce mai bun, mai degrabă decât să încerc să pornesc o afacere.”

De foarte multe ori lumea se întreabă de ce directorul unei companii, cei care conduc o companie din poziţie executivă, care ştiu totul despre acel business, nu sunt ei proprietarii businessului, nu sunt antreprenorii din spatele unei afaceri. Pentru mulţi este o neînţelegere, iar pentru directorii respectivi, care conduc un business, este o frustrare, dar ceea ce spune direct Frederico Monteiro este că un director bun, un lider de business bun care conduce o companie s-ar putea să nu fi avut curajul să rişte ca antreprenor, să forţeze limitele şi să ia decizii care, de multe ori, par să nu aibă niciun sens. Dacă eşti la început, în mijlocul unei afaceri, şi vezi cum se desfăşoară lucrurile, de cele mai multe ori nu ai curajul să faci la fel pe cont propriu.

De foarte multe ori, ca să fii un bun antreprenor, ca să ai succes, este mai bine să nu ştii nimic despre un business, despre cum se construieşte o afacere, pentru că dacă ai şti ce te aşteaptă, ce probleme vei întâmpina, nu te-ai face antreprenor. Astfel de exemple sunt cu sutele şi milioanele în businessul de astăzi, dar şi în businessul de ieri şi cel care va fi în viitor. Foarte mulţi se simt confortabil să conducă o afacere fără să fie cei care o deţin. Pentru că nu este afacerea ta, pentru că nu ai propriii bani în joc, pentru că nu rişti nimic, poţi să iei decizii într-un anumit fel. La fel, ca antreprenor poţi să iei decizii care să fie de neînţeles la început, să vezi multe lucruri înaintea tuturor şi să ai capacitatea de a construi ceva când toată lumea din jur contestă, nu crede în ideea respectivă şi de-abia aşteaptă să-ţi frângi gâtul. Aşa că nu toată lumea vrea şi poate fi antreprenor. Dar şi antreprenorii au nevoie de lideri care să le conducă afacerile.

Această opinie a apărut prima dată pe Business Magazin.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9366
Diferență: -0,1072
Ieri: 4.9419
Azi: 4.9920
Diferență: 0,2309
Ieri: 4.9805
Azi: 5.6319
Diferență: -0,6755
Ieri: 5.6702
Azi: 5.0780
Diferență: 0,4014
Ieri: 5.0577