• Leu / EUR4.7260
  • Leu / GBP5.1738
  • Leu / USD4.2652
Opinii

Un ministru de Finanţe faţă în faţă cu Sănătatea

Un ministru de Finanţe faţă în faţă cu Sănătatea

Dragoş Damian, CEO Terapia Cluj-Napoca

Autor: Dragos Damian

17 sep 2018 610

Vorbind politic incorect si onest despre pachetele diferentiate pentru sanatate, Dl Ministru Orlando Teodorovici a repus pe agenda publica o tema complicata, cu multe ramificatii, care ne aduce de fapt la origini, si anume ca 5 milioane de romani contribuie la sanatatea tuturor celor 20 milioane care sunt asigurati.

Romania si-a construit un sistem de finantare al sanatatii bazat pe contributii pornind de la pricipiul obligativitatii si solidaritatii sociale, concept functional intr-un anumit context in toate tarile UE, dar care a devenit la noi, in timp, deformat si disproportionat din cel putin 3 motive:

► raportul 1:4 contribuabil / asigurat este pur si simplu nesustenabil, si bineinteles, nedrept;

► in contributia obligatorie de sanatate este absolut corect sa existe nivele de pachete de asigurare diferentiate in functie de valoarea absoluta a sumei platite catre CNAS (la asta se referea cu bun simt Dl Ministru, comitand ceea ce pare a fi o gafa politica, dar avand dreptate) asa cum se intampla in marea majoritate a tarilor europene –  acesta este celalalt principiu care functioneaza in tarile cu sisteme obligatorii de sanatate, si anume ca la contributii diferentiate exista pachete diferentiate;

► statul administreaza ineficient si pagubos banii pe care ii colecteaza de la contribuabili, asa ca pe langa faptul ca sunt insuficienti, banii sunt furati si risipiti.

O eventuala contributie  suplimentara de sanatate, privata, nu poate fi obligatorie, si nici nu poate fi administrata de stat, desi asta este ce si-ar dori unii politicienii si de aceea probabil ministrul a fost tras de maneca de colegi si atacat de opozitie (analogie la Pilonul II de pensii) - este un nonsens sa fi obligat sa pui bani deoparte in cazul in care te imbolnavesti dupa o anumita varsta (la 60 de ani sa zicem) pentru ca se intra in contradictie insasi cu principiul solidaritatii sociale din prezent.

Asa ca singurele optiuni ramase pentru cetateni, fie ca ei contribuie cu 1.000 sau 100 sau 10 lei pe luna la CNAS, sunt plata cash in sistemul privat sau contributiile private de sanatate – asadar sistemele private de asigurari despre care stim din alte tari (analogie cu Pilonul III de pensii) care iti ofera sansa unor servicii diferentiate la plati diferentiate, iar banii sunt administrati de entitati private care mai mult ca sigur ca nu risipesc sau fura fondurile pe care le administreaza (evident, posibilitatea nu este exclusa). Problema aici este insa ca fiecare cetatean care decide asupra sumei pe care vrea s-o cheltuiasca va decide si cui se va adresa pentru serviciul de sanatate, deci probabil se va orienta catre privat, periclitand in cele din urma finanatarea celui de stat.

Cea ce probabil nu stie Dl Ministru Teodorovici, dar poate ca stiu specialistii, este ca sistemul de asigurari obligatorii de sanatate, asa cum este el acum, se confrunta cu o serie de riscuri colosale pe un orizont de 5 ani:

Stiu si legiuitorii ca in prezent exista la FNUASS un deficit real estimat la nivelul unui an de circa 1 miliard lei pe salarii si de 2-3 miliarde Ron pe medicamente, deficit care este tot mai greu de ascuns si acoperit (deficitul pe medicamente este acoperit prin clawback, dar producatorii nu mai sunt dispusi sa plateasca aceasta taxa).

Ca sa acopere acest deficit statul pompeaza bani de la buget in rectificari sau intra in credite de angajament, ceea ce este ineficient si nesustenabil.

Daca cele 3-4 miliarde lei de mai sus pot fi estimate, nu se poate estima insa ce bani sunt necesari pentru ca sistemul sanitar sa functioneze normal, caci stim cu totii cum arata sanatatea in Romania – altfel spus, astazi se baga in Sanatate peste 30 miliarde lei, cati trebuie bagati ca asiguratul sa fie multumit: - 40? 50? – si de unde?

Toate medicamentele scumpe si mult prea multe alte servicii (pachetul bazal nu este de fapt de loc bazal, el a fost incarcat in ultimii 10 ani fara a se face un studiu de impact financiar….) sunt decontate exclusiv din banii proveniti din FNUASS, lucru nemaiintalnit in restul UE, in care decontarea medicamentelor si a serviciilor se face dintr-un mix la care contribuie si banii din asigurarile private si co-plata pacientului.

Avem un deficit cumplit de medici din cauza exodului spre vest, pe hartie avem 2 medici / mia de locuitori, dar probabil ca suntem la sub 1,5 - fata de media din estul UE de 2,5 si cea din vestul UE de aproape 3,2; explicatia acestei erori statistice fiind ca sute de medici sunt in concediu fara plata si de fapt plecati din tara, dar apar in statistici ca fiind prezenti.

Pacientii se calca in picioare sa gaseasca un medic in centrele universitare, iar in mediul rural practic nu exista medici. Asa ca sintagma “accesul mai bun al pacientilor la servicii de sanatate” devine utopica, neputand fi pusa in practica pentru ca nu exista medici care sa presteze aceste servicii.

Sute de medici sunt recrutati de sistemele private de sanatate care compenseaza doar o parte din nevoile enorme de ingrijire din tara – si trebui semnalat din nou, bancile si asiguratorii estimeaza undeva la 3-5 miliarde Ron sumele informale care se misca in sistem si pentru care nu s-a gasit o metoda de a-i aduce in circuitul sanitar. Iar migratia din sistemul public in cel privat pune si mai mult presiune pe primul, care nu mai face fata cererii, si uite asa lucrurile de complica cu fiecare an ce trece.

In urmatorii cinci ani despre care vorbeam se strica calitatea vietii celui mai mare segment demografic, “decreteii”, care pana acum sa spunem, au fost sanatosi. Deci este imposibil de estimat ce nevoi de sanatate se vor adauga pentru cei 5 milioane de seniori nascuti intre 1966-1975, dar ele vor trebui sa fie acoperite tot din aceeasi bani si tot de aceleasi resurse.

Asa ca, da, Domnule Ministru Orlando Teodorovici, avem o problema serioasa cu finantarea sanatatii in urmatorii 5 ani.

 
 
 
Principalele valute BNR - miercuri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7260
Diferență: -0,0508
Ieri: 4.7274
Azi: 4.2652
Diferență: 0,1809
Ieri: 4.2601
Azi: 5.1738
Diferență: 0,25
Ieri: 5.1683
Azi: 4.3396
Diferență: -0,2253
Ieri: 4.3460