Opinii

Vreau sa fiu giem!

27.11.2007, 16:30 62

Aud fraza asta de cateva ori pe zi, in toate variantele posibile: ?Simt ca sunt pregatit sa fac pasul...?, sau ?In toamna termin MBA-ul si vreau sa vad ce posturi de director general sunt pe piata ...?. O mica parte dintre doritori chiar reusesc sa faca ?pasul? ca angajati intr-o corporatie; o alta mica parte il fac luand taurul antreprenorial de coarne; o mare parte renunta, dupa cativa ani sau dupa cateva zeci, dupa firea fiecaruia, iar unii ajung la balamuc, dintre care vreo trei-patru chiar la propriu.

Cine poate deveni un GM1 de succes, si cine nu? Evident, acum nu poate nimeni sa raspunda convingator la aceasta intrebare, si nici in viitorul previzibil nu cred ca va putea. Asta e bine, la urma urmei; altfel, cum ar arata lumea daca s-ar putea face vreun test sau vreo analiza de sange, in liceu sau in facultate, si s-ar spune: ?Tu vei fi bun de GM in IT peste 5 ani, tu vei ramane toata viata SM2 in FMCG3, tu du-te sa lucrezi la Stat etc.?? Am vazut sute de cazuri care au sfidat previziuni cvasiunanime: directori de vanzari sau de operatii, care au condus cu succes echipe de sute de oameni, au esuat lamentabil ca directori generali ai unei firme cu de zece ori mai putin angajati; si invers, oameni pe care nu voia nicio firma sa-i angajeze, nici macar pe posturi mai mici, si care sunt acum in pozitia de a-i cumpara cu tot cu firma pe cei care i-au refuzat in urma cu cativa ani.



Pentru majoritatea aspirantilor, GM-ul e un strateg care sta, cat e ziua de lunga, si gandeste. Cand ii vine inspiratia, cheama repede o secretara sau reuneste un BoD4 care noteaza repede rezultatele cugetarilor lui, si apoi se grabesc toti sa le puna in practica. In afara de cativa privilegiati, care chiar asa fac, pentru cei mai multi strategia le ocupa doar cateva zile pe an, restul fiind pentru executia ei. Studii serioase au aratat, fara dubii, ca aproape toate firmele mari care au esuat aveau strategii corecte si bine puse la punct, insa nu au fost capabile sa le puna in aplicare. E un alt fel de a spune ca pare sa fie mai de greu de gasit un manager care sa execute bine o strategie, decat unul care sa o faca.



Spre incurajarea candidatilor, majoritatea GM-ilor de succes arata destul de prozaic. Nu sunt nici maestri in domeniul lor de activitate, nici mari vizionari, cateodata nici nu sunt prea buni conducatori de oameni. De multe ori e suficient sa stii si sa faci niste lucruri destul de simple, insa sa le faci logic, sistematic si coerent. Multi dintre GM-ii carora le merge prost afacerea ar putea imbunatati semnificativ situatia daca ar invata sa faca, mai intai, cateva lucruri marunte in aparenta, insa fara de care ar trebui sa se bazeze mai mult pe noroc.



Jobul oricarui GM, indiferent de business, are patru componente mari: una tehnica, legata de domeniul de activitate; una administrativa (organizare), una legata de dezvoltarea afacerii (business development) si una de conducere a oamenilor (managing people). Ponderile acestor activitati sunt foarte diferite de la o firma la alta: intr-o mare corporatie, a doua si a patra sunt probabil cele mai importante, pe cand intr-un mic business antreprenorial prima si a treia. Sunt cazuri in care importanta este egala pentru fiecare dintre ele, altele in care una e mai importanta decat toate celelalte trei la un loc. Evident, si calitatile cerute unui bun manager se grupeaza in acelasi mod si in aceleasi proportii: pentru primele doua componente conteaza mai mult ce stii, pe cand, pentru ultimele e mai important ce ?ai? (cum esti): cunostinte tehnice in domeniu, metode si instrumente de organizare si de administrare, respectiv viziune, curaj, carisma, inteligenta, intuitie, leadership.



Putini oameni au atatea calitati si cunostinte la un loc. Sunt destui manageri care nu stau deloc bine la una sau chiar la doua dintre categorii, ceea ce nu-i impiedica, totusi, sa aiba rezultate foarte bune daca reusesc sa suplineasca ce le lipseste, si sunt constienti de asta. Pe scurt spus, poti inlocui, macar partial, ceea ce ?nu ai? cu ceea ce stii. Se poate foarte bine si invers, insa e mai riscant si imprevizibil pe termen lung.



Orice GM normal (nu includem aici pe cei cativa privilegiati descrisi mai sus, care sunt angajati doar ca sa construiasca strategii si care au o gramada de angajati in jur care sa faca una sau alta) trebuie sa stie cateva lucruri de baza, la un nivel mai elementar sau mai avansat. Majoritatea sunt simple, pot parea chiar banale, insa adunate la un loc pot face o mare diferenta. A fi manager e mai putin complicat decat s-ar crede: in afara de chestiunile tehnice, legate de ?meserie?, lucrurile pe care trebuie sa le stie un GM sunt cam aceleasi. Multi isi inchipuie ca le-ar lua ani ca sa invete ? e doar o scuza ca sa nu se apuce. In asta consta si norocul head-hunterilor: e greu sa te lamuresti daca omul din fata ta are viziune, intuitie, curaj sau alte calitati de acest fel, insa afland ce stie poti deduce mai usor si cum e. Aspirantii la o pozitie de GM care nu vor sa-si bata capul cu astfel de ?fleacuri?, care imi vorbesc numai despre management strategic si alte asemenea, imi ridica un serios semn de intrebare. E o tehnica eficienta, folosita cu mult succes.



Iata o sinteza comentata a listei de ?executive essentials? din ?The student manager kit? al unei firme americane de consultanta care propune managerilor un plan de invatare a lor in 6-9 luni (ordinea nu are nicio relevanta, comentariile imi apartin.). Spre deosebire de un MBA, care te invata in clasa multe dintre aceste lucruri, firma respectiva iti da o lista cu cele mai bune 3 manuale si cele mai bune 3 cursuri de pe piata din care poti invata tot se considera necesar pentru nivelul elementar, respectiv intermediar. Se sugereaza si un planning pentru cei care au suficienta vointa sa se tina de el, precum si timpul exact de insusire a fiecarui ?essential?. O buna parte dintre manuale sunt facute chiar de catre firma, special pentru manageri ocupati si grabiti, prin conspectari si extrase din diverse surse. Intregul program se bazeaza pe ipoteza ca ?studentii? sunt oameni inteligenti, capabili sa asimileze bazele in timp scurt, sa prinda ideile ?din zbor?, si apoi sa construiasca singuri restul. Daca au luat bine startul, dupa aceea le e usor sa caute exact ce le mai lipseste. Deci, iata lista :



1. IT: in 2007, sa stii sa lucrezi pe calculator nu mai este doar o cerinta profesionala; e, mai degraba, una de cultura generala. Am vazut un studiu care spunea ca daca jumatate dintre oamenii din firmele din Marea Britanie ar sti sa lucreze putin mai bine pe calculator (era vorba despre programele uzuale, majoritatea gratuite sau cu costuri nesemnificative pentru bugetele firmelor) s-ar putea renunta la 8-10% dintre angajati, nemaivorbind despre celelalte economii de spatiu, de consumabile etc. Parerea mea este ca aceste cifre ar fi mai mari in Romania si ca procentajul de mai sus s-ar atinge si daca doar GM-ul s-ar descurca mai bine in IT. Importanta IT-ului reiese si din faptul ca aproape toate celelalte ?invataturi? din lista depind direct, sau sunt legate, intr-un fel sau in altul, de IT.

? Tipurile de echipamente si aplicatiile: este, de departe, cel mai important lucru pe care trebuie sa-l stie un GM; altfel spus, e obligatoriu sa stie, in mare, ce poate face calculatorul si ce nu, si cu ce sforturi din partea firmei: ERP, CRM, ASP, SaaS, data mining, business intelligence, server, LAN, sisteme de operare etc. E putin probabil sa gaseasca o carte sau un manual care sa-l lamureasca rapid, asa ca o solutie ar putea fi sa discute direct cu un IT-ist cu ceva dotare pedagogica. 2-3 zile sunt suficiente.

? Sisteme de operare: adica Windows, pentru mai toata lumea. Chemarea IT-istului pentru operatii care necesita cateva click-uri, pentru cine stie unde sa apese, este total neproductiva, atat din cauza salariului IT-istului cat, mai ales, pentru timpul pierdut de catre GM si pentru exemplul pe care acesta il da celorlalti angajati. Oricine poate invata in cateva zile, cu un manual in fata calculatorului (sau, pentru unii, doar incercand si folosind help-urile) toate operatiile uzuale activitatilor zilnice: cum sa configurezi functiile de baza, sa-ti creezi niste bare cu instrumente, cum sa instalezi o imprimanta, sa pui restrictii etc. etc. etc.

? Document sharing si arhivare: principii generale, metode, tehnici si instrumente pentru stocarea si manipularea rapida a volumelor mari de fisiere si documente. Intr-o firma dezorganizata, si cateva sute de fisiere puse aiurea pot ?musca? o halca mare de productivitate. Ca si mai sus, sunt greu de gasit manuale sau cursuri suficient de sintetice pentru asa ceva. Probabil ca o discutie cu un consultant, timp de cateva zile, ar fi cea mai rapida solutie. Si, de ce nu, chiar participarea la implementarea unei solutii de document management.

? Mesagerie electronica (email): unui GM care isi tine 600 de emailuri in Inbox i se va parea normal ca si alti angajati sa faca la fel. Pentru cineva care trimite sau primeste mai multe emailuri pe zi, o buna cunoastere a programelor cu care lucreaza poate sa-i faca o importanta economie de timp, care se va insuma la nivelul intregii firme. Marea majoritate lucreaza cu Outlookul din MS Office, insa putini stiu sa faca niste template-uri sau sa arhiveze eficient. Un astfel de program poate fi invatat in cateva zile, la un nivel suficient pentru un GM, sau in 2-3 saptamani pentru cineva care vrea sa-l stapaneasca in totalitate. Manuale se gasesc din belsug pe piata, la toate nivelurile.

? Baze de date: practic, orice firma lucreaza cu cel putin cateva banci de date, de la agende mai mititele cu contacte la sisteme cu sute de mii de inregistrari. In functie de activitatea firmei, e important ca GM-ul sa stie ce instrumente ar fi mai potrivite pentru firma lui. Uneori, niste banci de date Excel sau in Outlook sunt suficiente. Un manager poate invata intr-o saptamana, cu un manual gasit usor pe piata, nu numai cum sa foloseasca o astfel de banca de date, ci si cum s-o construiasca. Cei care au volume mai mari de date pot folosi Access-ul, tot din pachetul Office. Acelasi manager poate invata in cateva zile, cu manualul in mana, cum sa foloseasca o astfel de banca de date, si in 2-3 saptamani poate construi el singur una, nu foarte complicata.

? Calcul tabelar: e aproape inevitabil in orice firma, oricat de mare sau de mica. Multe dintre modelarile si analizele financiare despre care va fi vorba mai jos pot fi facute cu un astfel de instrument. De departe, cel mai cunoscut si mai folosit este Excel-ul din Office. Pentru utilizarea functiilor celor mai importante si frecvente este suficienta invatarea dintr-un manual timp de cateva zile. Cei care vor sa-l invete complet au nevoie de o saptamana sau doua, insa rareori e atat de necesar un asemenea nivel din partea unui manager.

? Editare de texte, prelucrari grafice si prezentari: desi isi petrec o buna parte din timp scriind una‑alta, putini manageri stiu sa foloseasca un editor de text atat de bine incat sa ajunga sa faca o economie de timp si de resurse. Cei mai multi vor fi surprinsi sa afle ca o prezentare cu niste tabele, la care ei au lucrat cateva ore, se putea face in jumatate din acel timp, si ca toata paginarea nu se va mai narui la schimbarea unei singure virgule. Word-ul de la Microsoft este cel mai folosit program in astfel de situatii. Pentru majoritatea utilizatorilor, o aprofundare de cateva zile, cu un manual si cu calculatorul in fata, vor fi suficiente pentru a observa o crestere semnificativa de productivitate prin folosirea shortcut-urilor, a templatelor si a macrourilor pentru activitati repetitive, de exemplu. Prezentari grafice destul de sofisticate se pot face si in Word, pentru cineva care stie bine functiile avansate. Totusi, nu ar strica invatarea Publisherului pentru prezentari obisnuite, a Visio pentru prezentari sofisticate, in special pentru cele tehnice, sau a Infopath pentru formulare si rapoarte. Toate pot fi invatate in cateva zile pentru o folosire obisnuita, sau in cateva saptamani pentru o folosire avansata, tot cu un manual si cu un calculator in fata. La fel de usor, in cateva ore se poate invata folosirea programelor simple de grafica, de exemplu Office Picture Manager, pentru a nu mai chema IT-istul cand e nevoie de rotit sau de comprimat o poza. Exista si programe simple de prelucrare grafica ce vin impreuna cu aparatele foto digitale si care pot rezolva aproape toate nevoile curente in materie ale unui manager: modificari de stralucire si contrast, adaugiri, colaje etc.; pot fi invatate tot in cateva ore. Destul de rar e nevoie pentru un manager sa invete programele avansate, cum ar fi Photoshop sau Coreldraw. Daca vrea, totusi, sa o faca, e bine sa stie ca functiile uzuale pot fi invatate in cateva zile, o folosire la nivel mediu in cateva saptamani sau chiar luni, pe cand folosirea avansata cere mult mai mult decat atat. La fel, manuale foarte bune se gasesc usor pentru toate nivelurile.

? Internet si operarea de la distanta (remote operation): in primul rand, orice manager trebuie sa stie ce se poate face pe Internet si ce nu, in acest moment si in viitorul apropiat si, in linii mari, cu ce resurse. E putin probabil sa gaseasca cineva un manual sau un curs suficient de sintetic, la acest nivel, asa ca tot o discutie de cateva ore cu un IT-ist poate fi cea mai buna solutie. Acesta va putea spune cand este mai bine sa se foloseasca o aplicatie Internet si cand una instalata pe calculatorul userului (desktop), cum se poate accesa de la distanta reteaua de la birou sau chiar intregul calculator etc. Pentru firmele care au situri Web si care sunt un instrument important de marketing, e important de stiut cum ajung sa fie pozitionate cat mai sus in motoarele de cautare.

? Alte aplicatii uzuale: cand firmele au nevoie de mai mult decat aplicatiile foarte generale, ca MS Office sau Lotus Notes, incep sa se intereseze de sisteme specifice activitatii lor. De cele mai multe ori se incepe cu baze de date mai avansate, cu aplicatii de tip event/contact/time management (de obicei, legate intre ele) si financiare. Un manager trebuie sa stie suficient IT incat sa fie capabil sa procedurizeze activitatea firmei conform modelului de business propus de catre sistemele instalate si sa stie ce customizari poate cere. La fel, numai prin discutii directe cu IT-istii si cu consultantii se poate lumina un manager care porneste ?de la zero?. Cei care au activitati mai complexe s-ar putea sa fie obligati sa foloseasca un software de project management. Chiar daca nu-l folosesc ei in activitatea curenta, e bine ca un GM sa stie macar sa citeasca un altfel de proiect, daca va fi nevoit. Cel mai cunoscut este MS Project, care poate fi invatat, dintr-un manual, in cateva zile pentru o utilizare la nivel elementar, in cateva saptamani pentru un nivel intermediar si cateva luni pentru o folosire intensiva, la nivel maxim.

2. Management financiar: orice GM este obligat sa cunoasca si sa foloseasca instrumentele financiare cel putin la nivelul indeobste cunoscut ca ?Finance for Non-Financial Managers?, despre care cei care nu au chef sa se apuce cred ca se invata in cateva luni sau ani, pe cand, in realitatea, cateva saptamani sunt suficiente.

? Principiile generale, conceptele, termenii, principalele instrumente: pot fi invatate in cateva saptamani din manuale usor de gasit, sau in cateva luni la un curs (sunt suficiente pe piata), pentru cineva care vrea mai mult sa socializeze.

? Contabilitate: la nivelul intelegerii principiilor generale, a regulilor si instrumentelor de baza, a citirii si interpretarii unui bilant si a unei balante ? suficient pentru majoritatea managerilor ? sunt suficiente cateva saptamani, preferabil cu un manual si cu un bun contabil alaturi.

? Fiscalitate: un specialist poate sintetiza suficient de clar, in cateva ore, informatiile elementare de care ar avea nevoie orice GM in domeniul sau de activitate, incat acesta sa stie in ce directie sa o ia si ce sa ceara in cazul in care doreste sa aprofundeze ceva anume. E putin probabil sa se gaseasca un manual la acest nivel, insa sunt destule cursuri de foarte buna calitate.

? Indicatori financiari si reporting: rareori va avea nevoie un GM sa cunoasca si sa foloseasca mai mult de 10-15 indicatori financiari elementari, a caror invatare si intelegere va lua cateva zile, insa a caror stapanire va necesita luni intregi de folosire curenta si de ajustari. Manualele sau cursurile sunt recomandate in egala masura. Vestea buna e ca dupa ce isi da seama ca toate aceste instrumente sunt simple, logice si de un absolut ?common sense?, orice manager va prinde curaj si isi va crea propriii indicatori financiari si, pe baza lor, propriul sistem de raportare financiara de management (management reporting). Un lucru important pentru un manager, pe care cu greu va reusi sa-l invete din vreun manual, este sa cuantifice obiectivele generale de business in obiective financiare si sa construiasca un sistem de urmarire a lor si de ?smoke detectors? (semnalarea si masurarea devierilor periculoase).

? Business plans, bugete si cash-flow: e greu de crezut ca un manager care nu stie sa construiasca singur un plan de afaceri, un buget sau un cash-flow, va sti sa foloseasca unele facute de catre altcineva. In ziua de astazi se gasesc atat de multe template-uri si softuri specializate incat trebuie sa-ti fie o lene teribila ca sa spui ca nu te descurci. O mica ?biblioteca? de astfel de instrumente, cat mai adaptate afacerii respective, poate fi facuta in cateva zile sau saptamani de cautare pe Internet, schimb cu prietenii etc.

3. Project management: chiar si in afacerile mici poate fi utila, de multe ori, organizarea unor activitati pe proiecte; in firmele mari, e aproape inevitabila. Stabilirea obiectivelor si a unui sistem de masurare intermediara a gradului de realizare a lor, stabilirea prioritatilor si a urgentelor, identificarea si alocarea resurselor, managementul timpului etc. trebuie sa fie deja reflexe pentru un GM. Sa emiti strategii e mult mai usor decat pare la prima vedere; probabil ca jumatate dintre angajatii unei firme ar propune acelasi strategii, obiective si metode de lucru ca si GM-ul, daca le-ar cere cineva sa faca asta. Mult mai greu este sa construiesti niste instrumente care sa masoare cantitativ (in primul rand) si calitativ in ce masura sunt indeplinite aceste obiective periodic, si nu doar la sfarsitul anului, sa prevezi actiuni sau planuri de rezerva ?in caz ca?, sa calculezi riscuri si sa evaluezi cat iti poti asuma si cat nu. Piata e plina de carti foarte bune de project management. Orice om cu o inteligenta normala se poate lamuri pe deplin, in cateva saptamani, care sunt principiile generale, metodele si instrumentele project managementului. Restul tine de vointa sa si de practica. Cine are mai mult timp la dispozitie poate merge si la un curs; sunt din ce in ce mai multe pe piata, la toate nivelurile, si din ce in ce mai bune. In ziua de azi, practic nu prea mai poate fi imaginat un proiect, sau macar un proiectel, care sa nu fie pus, macar partial, intr-un format electronic. In functie de anvergura proiectului, componentele acestuia pot fi tinute in diverse fisiere separate (Word pentru obiective, Excel pentru resurse etc.), in programe mai simple sau mai complexe care se gasesc usor, sau in programe complexe, pentru proiecte de mari dimensiuni (de ex. Primavera). Oricum, chiar daca nu foloseste in mod curent astfel de programe, un GM trebuie sa fie macar in stare sa citeasca si sa inteleaga un astfel de proiect. In unele companii, limita ?de jos? o constituie intelegerea unui proiect facut in MS Project. Cine nu e in stare sa citeasca un astfel de fisier, care e foarte clar si intuitiv, probabil ca trebuie sa fie trimis sa mai invete putin.

4. Proceduri si raportari: in mare, asta inseamna a pune in scris ceea ce multi GM-i au deja in cap, mai clar sau mai putin. ?Punerea pe hartie? este o conditie elementara, fara de care nu exista nici project management, nici management, in general. Sa vezi ce a scris el, cu mana lui, cat de logic, sintetic si de clar, e una dintre cele mai sigure metode de evaluare a unui GM. Foarte multi manageri sau aspiranti romani sunt adeptii infocati ai strategiilor si procedurilor ?povestite?. Ar face orice, numai sa nu puna ceva in scris. Unii nu sunt in stare, altora le e lene, altii considera asa ceva ?un fleac?, o pierdere a timpului lor pretios, iar restul, pur si simplu, nu s-au gandit la asta. Multi manageri protesteaza, spunand ca obligatia de a ?pune pe hartie? le-ar ingradi creativitatea si spontaneitatea. Eu cred ca n-ar fi rea, cateodata, o astfel de ingradire. Mult mai multe afaceri au fost omorate de prea multa spontaneitate si creativitate decat de prea multa masurabilitate si previzibilitate. Pe scurt: un GM care nu e capabil sa faca (in scris!) proceduri si sisteme de raportare pentru afacerea sa, care sa fie intelese si acceptate de catre angajati, probabil ca nu are ce cauta pe acel post. Daca si reuseste sa-i faca pe angajati sa le urmeze, e alta poveste. Nu cred ca exista vreun curs sau un manual pentru invatarea procedurizarii, insa exista firme de consultanta care exact pentru asa ceva sunt platite cu mii sau cu sute de mii de Euro.

5. Modelare si optimizari: de obicei, astfel de calcule se fac doar in departamentele financiare, si GM-ii expediaza repede aceasta sarcina specialistilor de acolo. Un GM bun trebuie sa fie capabil sa modeleze (cantitativ), sau macar sa inteleaga modelarile si optimizarile facute de altii, pentru orice activitate din afacerea sa: marketing, vanzari, logistica etc. Cele mai raspandite sunt scenariile (?what if?-urile), in care se introduc diverse ipoteze (cifre), se observa rezultatele si apoi se alege varianta cea mai convenabila. In marea majoritate a cazurilor, cateva proceduri matematice si calcule de probabilitati simple sunt suficiente, restul face calculatorul. Cu greu pot fi imaginate afaceri pentru care un program de calcul tabelar, cum ar fi Excelul, sa nu fie suficient pentru orice modelare ar fi nevoie in firma respectiva. Probabil ca cine are deja formate ?reflexele? descrise la pct. 4 si 5, il are si pe acesta. Cine nu, trebuie sa si le formeze cat mai repede daca vrea vrea sa-si controleze cat mai eficient afacerea. La fel ca mai inainte, un consultant poate face cu succes ce nu stie, sau nu are chef sa faca GM-ul.

6. Conceptele generale de management: e o cerinta de cultura generala pentru orice GM sa citeasca, macar de curiozitate, despre principiile, teoriile, modelele, tehnicile si instrumentele de management; de la bine-cunoscutele management prin obiective si jurnalele de bord de la ASE, la balanced score card si teoriile economice de la Harvard - toate sunt o lectura, oricum, pasionanta. La orice curs ti se preda una sau alta dintre teorii, mai rar despre mai multe. Cei care sunt in stare sa se descurce singuri si vor sa aiba o vedere de ansamblu, au la indamana o gramada de carti excelente, de la sinteze de popularizare pana la tratate de premiul Nobel. Evident, e o actiune fara sfarsit; de aceea, ar prinde bine niste recomandari de la cineva care a facut asta mai inainte.

7. Marketing: spre deosebire de management, e suficient sa citesti una-doua carti bune de marketing ca sa te lamuresti despre ce e vorba si sa stii incotro sa te indrepti cand vrei sa aprofundezi ceva, daca e cazul. Dupa cateva saptamani, orice GM va intelege tot ce ii va spune directorul lui de marketing, ii va cere ce nu i-a spus sau nu i-a dat si, cel mai important, va fi capabil sa urmareasca realizarea si executia unei strategii de marketing.

8. Resurse umane: ca si marketingul, HR-ul e un mare ?common sense?. Practic, nu exista nimic ce nu poti intelege de la prima citire in una dintre multele carti bune si complete disponibile, sau despre care sa nu ti se para ca ai putea face daca ti-ai pune mintea la contributie. Ce e scris la pct. 7, e valabil, litera cu litera, si aici. Mai departe, orice GM cu ceva inclinatii intelectuale va trebui sa citeasca macar un curs elementar de psihologie sociala si unul de sociologie, daca nu si unul de psihologie generala. Multe dintre cele intalnite in activitatea zilnica in HR, dar si in marketing sau management, in egala masura, ar putea parea dintr-odata mai clare si mai coerente.

9. Legislatie: in primul rand, GM-ul va trebui sa aiba intr-un sertar sau intr-un fisier, daca nu in cap, lista legilor care sunt legate de domeniul sau de activitate, ce reglementeaza fiecare si, in mare, si cum reglementeaza (ce prevad). Daca are si textul lor la indemana, cu atat mai bine. Bineinteles, numai un specialist ar putea sa-i spuna care este aceasta lista si sa-i dea si o sinteza, eventual.

10. Reguli si norme sociale (social skills): desi nu e sigur ca isi va forma imediat si un reflex, orice GM care nu stie inca poate invata in cateva saptamani standardele sociale locale cu vizibilitate directa: cum sa se imbrace, cum sa stea la masa si cum sa manance sosul din farfurie, cum sa faca prezentarile, cum sa foloseasca si cum sa scrie un email etc. Pasul urmator ar fi sa le invete si pe cele internationale, incepand cu cele occidentale si continuand cu altele, dupa gusturi si prioritati. Sunt destule manuale care iti spun, foarte la obiect, ce-si-cum, cand, cat de lung, de cate ori, unde etc. In mod normal, ar fi treaba directorului de marketing sa indrepte lucrurile, daca e cazul, pentru ca e vorba despre imaginea firmei. Probabil ca nu o va face... ?Specializarile? in acest domeniu nu sunt chiar la indemana oricui, insa cu ceva eforturi pot fi gasite cursuri sau alte metode de a invata despre cum sa vorbasti in public, cum sa scrii creativ, cum se pronunta si ce a zis Kierkegaard, despre gastronomia fina, epistemologie etc. Daca in privinta lungimii cravatei, de exemplu, se mai poate spera ca nici interlocutorul nu stie cat trebuie sa fie, in privinta limbilor straine nu prea mai e ?scapare?: un GM care nu stie macar engleza la un nivel acceptabil are toate sansele sa-si pericliteze afacerea pe termen lung, daca nu si mai repede. O limba straina vorbita corect gramatical este remarcata imediat si da o nota foarte buna. Daca se mai folosesc si un vocabular bogat si o pronuntie corecta, impresia produsa este foarte puternica.



Din pacate, unui aspirant care stie toate aceste lucruri nu ii poate garanta nimeni ca va fi si un bun GM; insa, ii poate garanta ca va fi unul slab daca nu stie o buna parte dintre ele. Restul tine de noroc ...



George Butunoiu este proprietarul firmei de consultanta in resurse umane George Butunoiu Ltd.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO