Piata energiei

Ce ar putea aduce oaspeţi noi în piaţa carburanţilor ?

Infrastructura slabă, dar cu planuri de creştere ar putea aduce oaspeţi noi în piaţa carburanţilor

NIS, cea mai mare companie petrolieră din Serbia, controlată de ruşii de la Gazprom, este una dintre companiile care şi-au anunţat oficial anul acesta planurile de a se dezvolta în România

Autor: Roxana Petrescu

13.10.2011, 00:01 1192

Dacă la nivel european estimările pentru următorii zece ani arată că cererea de produse petroliere va scădea cu 8%, pentru România prognozele arată o creştere de 9%.

Cu 314 kilometri de autostradă, mai puţini decât au bulgarii sau ungurii, dar cu 273 de kilometri în execuţie şi cu planuri de circa 1.000 de kilometri până în 2020, România bifează la atractivitate pentru petrolişti, pentru că mai multe drumuri înseamnă printre altele şi mai multe benzinării.

"Este de subliniat faptul că mulţi investitori străini încearcă să intre pe piaţa petrolieră din România ţinând cont de fluctuaţiile din piaţa internaţională a preţului petrolului. Ar mai fi loc pe piaţa de petrol şi gaze din România pentru noi competitori care ar putea avea un efect bun ţinând cont de monopolul exercitat de cele patru companii petroliere mari, Petrom, Rompetrol, Lukoil şi MOL, prin creşterea calităţii produselor petroliere şi prin implementarea unor noi standarde comerciale", spune Bryan Jardine, managing partner în cadrul casei de avocatură Wolf Theiss.

NIS, cea mai mare companie petrolieră din Serbia, controlată de ruşii de la Gazprom, şi firma de stat azeră SOCAR sunt jucători care şi-au anunţat oficial anul acesta planurile de a se dezvolta în România.

"Un scenariu bazat pe o dezvoltare semnificativă şi accelerată a infrastructurii de tip autostradă ar putea susţine un caz economic posibil pentru un nou intrat, în condiţii de licitaţie", a declarat Cristina Filip, partener în cadrul casei de avocatură PeliFilip. Dincolo de această posibilitate, ar mai fi una, respectiv o posibilă achiziţie. "Pe infrastructura de transport actuală, întrucât penetrarea teritorială este deja realizată de un număr de jucători mari, o nouă intrare pe piaţă este mai probabilă prin preluare dacă unul dintre jucătorii actuali decide înstrăinarea activităţii de distribuţie sau dacă modelul de comercializare actual preponderent, care se bazează pe integrarea producţiei, comercializării, inclusiv importului, şi a distribuţiei, este abandonat de unu sau mai mulţi jucători", este de părere Filip.

Mişcările deja au început să apară

Jardine spune că NIS încearcă încă din 2009 să intre pe piaţa petrolieră locală, cea mai cunoscută tentativă fiind aceea de a prelua lanţul de benzinării al Rompetrol, al doilea mare jucător din piaţă.

"În ceea ce priveşte SOCAR, compania a intrat în România prin achiziţia unei firme locale, Romtranspetrol, dezvoltându-şi prezenţa în partea de nord-est a ţării în timp ce alţi competitori şi-au menţinut focalizarea pe piaţa din Bucureşti. Acest lucru îi va permite SOCAR să exercite o influenţă majoră în partea de nord-est a României", a mai precizat Jardine.

Avocaţii mai spun că cel mai probabil "iniţiativa relevantă", în cazul în care ea va exista, va veni din partea vânzătorilor, adică din partea companiilor petroliere care deja au o reţea numeroasă în România.

"Dacă ar fi puncte de convergenţă între strategia de extindere a unui potenţial achizitor şi strategia de externalizare şi specializare a unui potenţial vânzător şi dacă diferenţele în evaluarea afacerii ar putea fi arbitrate, ar fi condiţii pentru realizarea unor tranzacţii semnificative în acest sector. Totuşi, la cum este aşezată acum piaţa internă de distribuţie, dacă există un interes real de a vinde, este mai probabil ca iniţiativa relevantă să aparţină unui potenţial vânzător", a mai precizat Filip.

Cel mai urmărit vânzător al momentului sunt austriecii de la OMV, care au anunţat că în trei ani vor să scape de active de rafinare şi marketing în valoare de un miliard de euro.

Potrivit unor surse din piaţă, austriecii s-ar afla în negocieri cu NIS pentru vânzarea a circa 130 de benzinării Petrom, dar nu se ştie dacă din acest proces va rezulta la final o tranzacţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO