Piata energiei

Logica petroliştilor: creşte petrolul cu 14%, motorina cu 13%, iar benzina cu 8%. Scade petrolul cu 25%, benzina şi motorina cu maximum 4%

Logica petroliştilor: creşte petrolul cu 14%, motorina cu 13%, iar benzina cu 8%. Scade petrolul cu 25%, benzina şi motorina cu maximum 4%

În total, în România sunt aproximativ 2.000 de benzinării, din care circa 600 sunt unităţi particulare. Potrivit celor mai recente informaţii, acestea nu controlea­ză mai mult de 10% din piaţă.

Autor: Roxana Petrescu

12.10.2011, 19:46 4954

Pe data de 3 ianuarie, barilul de petrol se vindea cu 94,96 dolari, ajungând pe 18 aprilie la un preţ de 108,73 de dolari, pentru ca spre sfârşitul lunii să atingă maximul anului 2011 cu un nivel de 114,53 de dolari.

După acest nivel, scăderea preţului la barilul de petrol a fost destul de accentuată. Astfel, un baril de petrol costa la finalul lui septembrie 81,15 de dolari.

Practic, de la începutul anului şi până aproape de maximul lui 2011, petrolul a câş­tigat în valoare 14% în dolari. Transformată în euro, creşterea a fost de numai 6,4%.

Statisticile europene realizate pentru preţurile la carburanţi în toate cele 27 de state membre arată că în perioada 03.01.2011-18.04.2011 motorina s-a scumpit în România cu 13% în euro.

România a fost de altfel ţara cu a doua cea mai mare scumpire la motorină în perioada analizată, tot cu 13% crescând preţul şi în Belgia, în timp ce în Cipru, Irlanda şi Belgia scumpirile au fost de 14%.

Numai în Slovenia preţurile s-au men­ţinut aproape constante, în rest toţi petroliştii din ţările europene fiind mai mult sau mai puţin harnici când a fost vorba de scumpirea motorinei.

Nici la benzină lucrurile nu stau mult diferit.

Analizând acelaşi interval 03.01.2011-18.04.2011, petroliştii din România au scumpit benzina cu 8% în euro, barilul de petrol crescând în aceeaşi perioadă cu 14%. De această dată, România nu a mai fost un lider al scumpirilor, clasându-se pe o poziţie intermediară. Companiile petroliere din Germania, Irlanda, Slovacia, Ungaria sau Austria au aplicat creşteri la benzină de până la 14%.

Fără reacţie la ieftinirea petrolului

De la finalul lunii aprilie însă, preţul barilului de petrol s-a situat pe o pantă descendentă, aşa că la sfârşitul lunii septembrie valoarea sa ajunsese la 81,1 dolari. Astfel, în perioada 18.04.2011-26.09.2011 barilul de petrol a pierdut 25% din valoare în dolari, în euro scăderea fiind de 20%.

Această evoluţie a barilului de petrol nu le-a provocat însă nicio reacţie petroliştilor, ieftinirile aplicate în perioada menţionată anterior fiind infime.

În România, benzina s-a ieftinit cu numai 2% în euro, Germania fiind ţara în care s-au aplicat cele mai mari reduceri de preţ, de circa 10%, după cum arată statisticile europene.

La polul opus se află ţări precum Italia, Estonia, Bulgaria, Irlanda, Malta şi Anglia, unde nu numai că preţurile nu au scăzut, ba chiar s-au înregistrat scumpiri de până la 3%.

La ce se uită petroliştii?

În cazul motorinei, preţurile au scăzut în perioada 18.04.2011 - 26.09.2011 cu 4% în România, Italia, Slovacia şi Estonia, mergând din nou împotriva tendinţei şi scumpind motorina cu până la 2%. Polonia în schimb a aplicat o reducere de preţ în cazul acestui carburant de 8%.

Datele europene arată astfel că firmele petroliere din România şi la fel şi cele care activează pe alte pieţe europene sunt grăbite când este vorba de a aplica scumpiri, dar reticente în faţa ieftinirilor.

Firmele de petrol din România au explicat mereu că politica lor de preţ este determinată de factori precum evoluţia cotaţiilor internaţionale, de cerere şi ofertă, de curs sau de nivelul de taxare, în contextul în care aproape jumătate din preţul plătit pe un litru de benzină reprezintă accizele sau taxele impuse de stat.

"Factorii geopolitici, precum şi evo­luţiile economice şi ale pieţei din zone diferite ale lumii au influenţă asupra cotaţiilor internaţionale ale ţiţeiului. Atât cererea mondială de ţiţei, cât şi producţia, care au un impact semnificativ asupra preţului ţiţeiului, sunt puternic influenţate de factori geopolitici, dar şi de situaţia economică din anumite regiuni, condiţiile de vreme, închiderea unor zăcăminte, revizii ale unor rafinării. La nivel internaţional, în cazul unor modificări ale preţului ţiţeiului, acestea au impact asupra preţului internaţional al carburanţilor. Prin urmare, cotaţiile internaţionale ale combustibililor sunt reflectate în preţul de referinţă al Petrom", se arată pe site-ul celei mai mari companii din România care controlează o cotă de piaţă de 40% din segmentul de distribuţie a carburanţilor.

Petrom are în portofoliu circa 550 de benzinării.

În afară de Petrom, ceilalţi mari jucători din piaţa petrolieră sunt Rompetrol, firmă controlată în proporţie de 100% de compania kazahă de stat KazMunaiGaz, ruşii de la Lukoil şi grupul petrolier ungar MOL.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO