Plastic – realități și prejudecăți

Pagina verde. Plastic – realităţi şi prejudecăţi. Plasticul poate fi folosit în industria alimentară?

03.11.2024, 11:48

De la ambalaje pentru lactate acidofile (sana, chefir etc), până la cele de mezeluri, carne, brânzeturi, uleiuri sau chiar legume, toate conţin plastic, subliniind încă o dată cât de important este acest tip de ambalaj pentru economiile lumii.

În producţia de alimente, plasticul este un tip de material cu o largă întrebuinţare, mai ales că versatilitatea acestui material susţine păstrarea alimentelor proaspete, sigure din punct de vedere sanitar, dar şi accesibile pentru consumatori. Astfel, producătorii folosesc o gamă largă de plastic pentru produsele lor. Dacă ar fi să ne uităm pe categorii de produse, aproape că nu există sector din industria alimentară care să nu folosească plastic. De exemplul, uleiul rafinat de floarea soarelui este îmbuteliat în principal în ambalaj PET.

De asemenea, lactatele acidofile precum sana şi chefir sunt şi ele ambalate în PET, acel tip de material 100% reciclabil, care nu este aşadar destinat doar sectorului de băuturi răcoritoare sau de bere. Dacă rămânem în zona de lactate vedem că unele brânzeturi se ambalează de exemplu în cutii din polipropilenă (PP), la fel ca unele branduri de unt sau chiar de cremă de brânză.

De altfel, şi ambalajele din polipropilenă se pot recicla, iar folosirea acestora pentru industria alimentară este întâlnită la scară largă, nu doar în România. În plus, chiar şi unele ambalaje de biscuiţi sau paste făinoase sunt făcute din polipropilenă (PP). De asemenea, în ambalajele din industria alimentară este des întâlnit şi LDPE – polietilenă de joasă densitate, un material folosit în principal pentru pungi sau folii. De asemenea, unii producători folosesc şi alte ambalaje din „alte mase plastice” (simbol 7-19), care nu se pot recicla dar care sunt aprobate pentru a fi utilizate în contact cu produsele alimentare. „Produsele alimentare ambalate au o durată de viaţă mai mare. De exemplu, un castravete dacă nu este ambalat rezistă pe raft cam trei zile, dar ambalat în folie de plastic rezistă chiar şi 14 zile.

De asemenea, plasticul ajută produsele să ajungă intacte în magazine şi astfel evităm risipa alimentară. Şi nu în ultimul rând, ambalarea în plastic este utilă din punct de vedere igienic. Plasticul previne contaminarea, reduce emisiile de CO2 şi ne asigură o experienţă culinară mai bună per total”, explică Philipp Lehner, CEO, ALPLA Group, cel mai mare producător de la nivel european prezent pe piaţa de ambalaje şi pe cea de reciclare. Grupul este activ în 47 de ţări şi are 196 de facilităţi de producţie, inclusiv în România. Astfel, ambalajele din plastic oferă o barieră împotriva factorilor externi care ar putea duce la degradarea alimentelor şi la contaminarea acestora cu microorganisme care ar pune ulterior în pericol sănătatea oamenilor.

De asemenea, plasticul a revoluţionat industria alimentară prin simplul fapt că permite ca nişte produse care în alte condiţii s-ar degrada uşor (de exemplu strugurii sau tomatele) să se menţină intacte pe întreg lanţul de distribuţie, indiferent dacă străbat ţara de la producător la un anumit magazin. Mai mult, ambalajele tip PET se folosesc şi datorită uşurinţei în manipulare şi transport pentru că dincolo de costurile mai reduse faţă de alte ambalaje, au un risc de deteriorare mai mic. Mai mult, în general marii producători se uită către ambalaje care pot fi reciclate tocmai pentru a reduce amprenta pe care o au asupra mediului. În plus, pe ambalaje acestea explică consumatorilor cum ar trebui să recicleze aceste ambalaje şi mai ales să le pună în „tomberonul galben” după ce le curăţă. De altfel, Philipp Lehner explica şi că realizarea ambalajelor din plastic foloseşte mai puţină energie, reutilizarea lor are o amprentă de carbon mai mică, iar în final un ambalaj de plastic cântăreşte mai puţin şI este mai uşor de tranportat. Practic, plasticul este un material care poate fi folosit în industria alimentară, iar dovada clară este evoluţia ambalajelor din acest material, dar şi multitudinea de forme în care ajunge el să fie folosit.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Alpla