Politică

Alegerile prezidentiale, o piata de 50 de milioane de euro

Alegerile prezidentiale, o piata de 50 de milioane de euro
21.08.2009, 00:00 28

Partidele si donatorii candidatilor la alegerile prezidentiale din toamna sunt asteptati sa investeasca in campanie aproximativ 50 de milioane de euro, in conditiile in care doar primele trei partide ca importanta, PD-L, PSD si PNL vor cheltui 30 de milioane de euro pentru candidatii lor.

Traian Basescu, actualul sef al statului, este cel mai bine cotat in sondajele de opinie, cu 35% din intentiile de vot, cu mari sanse de a lua al doilea mandat, totusi el nu si-a anuntat inca candidatura la prezidentiale. El este urmat de Mircea Geoana, candidatul PSD, care are 22% in sondaje, si de liderul PNL Crin Antonescu, care este creditat cu 15%.

Asa arata si podiumul sumelor investite de partide in alegerile prezidentiale, sustine strategul Dan Andronic, fostul consilier al premierilor Adrian Nastase (PSD) si Calin Popescu-Tariceanu (PNL).

El crede ca PD-L si PSD vor investi cel mai mult in campania prezidentiala, intre 4 si 10 milioane de euro, in vreme ce liberalii vor investi in Crin Antonescu pana in 7 milioane de euro.

Ceilalti candidati, intre care Radu Duda (independent), Corneliu Vadim Tudor (PRM), Hunor Kelemen (UDMR), eventual Sorin Oprescu (independent) si altii care vor dori sa-si creasca notorietatea intrand in alegeri vor contribui si ei cu aproximativ 20 de milioane de euro la campanie.

La alegerile locale si parlamentare de anul trecut, cele trei partide au cheltuit cel putin 15 milioane de euro, suma reprezentand valoarea donatiilor publicate in Monitorul Oficial.

PNL a primit in 2008 donatii de 6 milioane de euro, PD-L de 5 milioane, iar PSD de 4 milioane de euro.

Insa, pe langa cheltuielile limitate prin legea finantarii partidelor politice, in campanii se mai investesc sume importante de bani, spune Andronic.

Potrivit legii finantarii partidelor, limita maxima a cheltuielilor care pot fi efectuate de un partid, o alianta politica sau de un candidat independent in campania electorala pentru alegerea presedintelui Romaniei este de 25.000 de salarii de baza minime brute pe tara, adica de aproximativ 3,5 milioane de euro.

Cum se impart costurile unei campanii prezidentiale.

Andronic arata ca 60% din banii care intra intr-o campanie se vor duce catre stafful candidatilor, catre companiile de consultata si catre advertising.

Apoi 20% din bugetul campaniei se va indrepta catre firmele care fac sondajele de opinie lunare, la deplasarile in teritoriu (care pot fi facute si din bani publici, in cazul in care candidatul este presedintele Romaniei sau presedintele Senatului).

Andronic mai spune ca sunt si asa-numitele costuri de PR, cu jurnalistii de pilda, care sunt invitati sa insoteasca candidatul in campanie pe cheltuiala acestuia.

O alta categorie de costuri identificata de fostul strateg al PSD si PNL este cea reprezentata de "mita electorala" - obiecte de campanie (maturi, sepci, tricouri, fulare inscriptionate cu numele candidatului), dar si pungile cu alimente care au devenit deja o traditie.

"Mita electorala se calculeaza la 10 euro pe vot", a afirmat Andronic. Deci in functie de estimarile de prezenta si scorul electoral pe care vrei sa il obtii in alegeri, aloci un buget de "mita", acolo unde nu ai un electorat fidel, dar ai putea sa intorci votul in favoarea ta.

Care este tariful consultantilor politici

Sumele vehiculate atunci cand vine vorba de sumele platite de partide firmelor de consultanta politica este de ordinul milioanelor de euro.

Mircea Geoana a incheiat la inceputul anului un contract cu o firma de sondare care fost implicata si in campania lui Barack Obama.

O astfel de firma poate sa ceara 50.000 de euro pentru un sondaj de opinie. Dan Andronic spune ca in ultima luna PSD a cerut patru astfel de sondaje de opinie. In decurs de sase luni, durata minima pentru tatonare inaintea campaniei prezidentiale, o firma de sondare face aproximativ 12 astfel de sondaje, care costa 600.000 de euro.

Lideri din PNL au confirmat pentru ZF ca firma OneCommunication a lui Andronic a incasat lunar 10.000 de euro de la PNL (un contract doar pentru strategia partidului, pe langa care ar putea fi incheiate si alte contracte individuale cu liderii). Deci in 4 ani, Andronic ar fi incasat de la PNL aproximativ 500.000 de euro.

Un contract individual de reprezentare a unui parlamentar costa minim 1.000 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO