Politică

Dacă ar fi vrut să taie o panglică la o investiţie din bani UE, unde l-am fi dus? În Bulgaria, Van Rompuy a deschis o linie de metrou, la noi a vorbit la masă cu Băsescu

Dacă ar fi vrut să taie o panglică la o investiţie din bani UE, unde l-am fi dus? În Bulgaria, Van Rompuy a deschis o linie de metrou, la noi a vorbit la masă cu Băsescu

Autor: Gabriel Razi

27.04.2012, 00:09 2002

Cea mai bună demonstraţie a întârzierii României în atragerea de fonduri europene a fost miercuri, la vizita preşedintelui Consiliului European. În Bulgaria, unde a mers la câteva ore după ce a plecat din România, Herman van Rompuy a participat la deschiderea unei linii de metrou în valoare de 122 milioane de euro cu bani europeni.

Suma include construcţia liniei de 2,4 km şi achiziţia a 18 garnituri de metrou.

În România, Rompuy a fost primit la Preşedinţie şi a vorbit în Parlament. Nu se ştie dacă măcar i-a dat cuiva prin gând din partea română să îl invite pe liderul european la un eveniment care să arate concret la ce folosesc banii europeni, dar şi dacă ar fi vrut, auto­rităţile nu ar fi avut vreun proiect finalizat de la Transporturi bun de prezentat.

La solicitarea ZF, Ministerul Afacerilor Europene a transmis că singurele două proiecte terminate până acum în Programul Sectorial Transport din cadrul fondurilor structurale sunt unul de măsurare a adâncimii Dunării, în valoare de 1,5 mil. euro, şi altul de protecţia mediului în timpul lucrărilor de infrastructură, de 300.000 de euro.

La sfârşitul lunii martie Sofia reuşise să atragă 20,8% din fondurile UE, iar gradul de absorbţie pentru programul de transport se ridica la 25,8%.

La Bucureşti gradul de absorbţie per total este de 6,5% din banii de la UE, iar din banii disponibili pentru Transport au fost plătiţi 6,1%. România are la dispoziţie în Programul Transport 4,3 miliarde de euro.

O linie de metrou în Bucureşti făcută din bani europeni nu a intrat pe lista proiectelor de la Transporturi. "Acest lucru nu s-a întâmplat (atragerea de fonduri europene pentru metroul bu­cu­reştean - n.red.) pentru că metroul nu a fost inclus în lista de proiecte din Programul Operaţional Sectorial Transport în exerciţiul 2007-2013. În următorul exerciţiu însă, cu siguranţă şi metroul va fi inclus. Există şi acordul Ministerului Transporturilor, avem şi susţinerea FMI. Pentru linia 5 (Drumul Taberei - Eroilor - n.red.) avem finanţare din credite BEI şi de la bugetul de stat, dar spre exemplu la prelungirea magistralei 4 cu staţiile Laminorului şi Străuleşti am putea finanţa construcţia cu fonduri europene, poate chiar mai devreme de următorul exerciţiu UE", a declarat Gheor­ghe Udrişte, director general al Metrorex.

Metroul pentru Drumul Taberei, finanţat din banii statului, în lungime de 6,2 km, costă 215 mil. euro, adică 34 mil. euro/km, şi va fi gata în 2015. Tot din banii statului au fost plă­tiţi 97 mil. euro pentru 16 garnituri de metrou.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO