Politică

DNA cere arestarea lui Dan Şova în dosarul Turceni-Rovinari. Dar răspunsurile la marile întrebările ale contractului Bechtel cine le dă?

 DNA cere arestarea lui Dan Şova în dosarul...

Autor: Andreea Neferu

13.03.2015, 16:36 755

Ştirea din această dimineaţă potrivit căreia senatorul PSD Dan Şova se află în vizorul procurorilor DNA, care vor să-l aresteze preventiv pentru infracţiuni de complicitate la abuz în serviciu, a readus în lumină perioada în care Şova s-a aflat la cârma şoselelor din România.

Între decembrie 2012 şi iunie 2014, Dan Şova a condus tot ceea ce a însemnat proiecte de infrastructură rutieră în România (drumuri naţionale şi autostrăzi), fie din postura de ministru delegat pentru proiecte de infrastructură, fie din cea de ministru al transporturilor. Chiar dacă infracţiunile pentru care acum Şova se află sub lupa DNA nu au legătură cu această perioadă, acestea aduc totuşi lumina asupra sa şi se pune întrebarea ce a făcut acest ministru cât timp a fost în funcţie. Dincolo de proiecte de autostrăzi întârziate cu aproape un an din cauza tărăgănării licitaţiilor, de planuri megalomanice privind şoselele ţării, de mii şi mii de kilometri de autostrăzi despre care Şova a tot vorbit în perioada mandatului său dar pe care nici măcar nu i-a început, un mare semn de întrebare planează asupra afacerii Bechtel în România, căreia Şova “i-a pus lacăt” în 2013. “Groapa” Bechtel a fost una aproape fără fund, având în vedere că timp de 10 ani, americanii au construit doar 52 de kilometri de autostradă, pe care au încasat însă 1,4 miliarde de euro. Adică, în medie, circa 27 de milioane de euro pe kilometru de autostradă, un cost care plasează tronsonul în topul ierarhiei celor mai scumpe şosele construite vreodată în România.

Mai mult, americanii au plecat în buzunar şi cu alte 37 de milioane de euro odată cu rezilierea contractului în 2013, drept despăgubiri. Considerat a fi unul dintre cele mai păguboase afaceri semnate vreodată de statul român, contractul cu Bechtel a rămas şi acum, la aproape doi ani de la rezilierea sa, un mister, iar motivul pentru care statul român a ajuns să plătească o sumă astronomică pe câteva zeci de kilometri de drum este la fel de neclar acum precum era şi în urmă cu doi ani, când contractul a fost reziliat.

Contractul original semnat între guvernul lui Adrian Năstase şi americani în 2003 nu a putut fi găsit nici până acum la sediul Ministerului Transporturilor, iar foştii miniştri şi prim-miniştrii responsabili cu autostrăzile şi-au tot aruncat vina unul pe celălalt, dar concret nimeni nu a fost pus la zid pentru paguba statului român în această afacere cu americanii de la Bechtel.

Rezilierea contractului cu Bechtel a adus în lumină şi faptul că firma de avocatură NNDKP, în cadrul căreia lucrează şi Ana Diculescu-Şova, mama vitregă a fostului ministru al transporturilor, este cea care a consiliat firma americană de-a lungul timpului. 

În contextul în care în prezent Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) are un buget anual de 1,5-2 miliarde de euro, se poate considera că guvernul a “şters” aproape un an din existenţa financiară a acestei instituţii prin plata păguboasă a celor 1,4 miliarde de euro pe doar 52 de kilometri de autostradă.

Dan Şova a intrat în istorie ca ministrul care a scăpat de păgubosul contractul cu Bechtel, dar şi ca ministrul care le-a dat despăgubiri americanilor pentru a putea scăpa de ei.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO