• Leu / EUR4.6540
  • Leu / GBP5.1867
  • Leu / USD4.1197
Politică

Guvernul vrea să amâne majorarea voucherelor de vacanţă şi acordarea indemnizaţiilor de vacanţă

Guvernul vrea să amâne majorarea voucherelor de vacanţă şi acordarea indemnizaţiilor de vacanţă

Autor: Alina Botezatu

30 nov 2018 26706

Guvernul plănuieşte să îngheţe voucherele de vacanţă la valoarea actuală, în următorii doi ani, şi să amâne acordarea indemnizaţiilor de vacanţă, arată un proiect de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului (OUG), publicat de Consiliul Economic şi Social (CES), din cauza impactului negativ asupra bugetului

Prin proiectul de OUG înregistrat de CES la 28 noiembrie, se pregăteşte să fie amânată intrarea în vigoare a acordării voucherelor de vacanţă conform reglementărilor stabilite prin Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.

Aceste reglementări prevăd că valoarea unui voucher de vacanţă trebuie să fie cât un salariu minim brut, iar suma maximă se poate ridica la şase salarii minime. Măsurile ar trebui să se aplice de la începutul anului viitor, când este prevăzută o majorare a salariului minim brut, de la 1.900 de lei, cât este de la începutul acestui an, la 2.080 de lei, respectiv 2.350 de lei pentru salariaţii cu studii superioare şi cei cu peste 15 ani vechime.

De asemenea, prin acelaşi proiect de act normativ, Guvernul doreşte să amâne cu doi ani aplicarea unor măsuri privind indemnizaţia de vacanţă din Legea-Cadru nr. 153/2017 privind salarizarea bugetarilor. Acestea prevăd că, începând cu data de 1 decembrie 2018, ordonatorii de credite acordă, obligatoriu, o indemnizaţie de vacanţă, iar valoarea anuală este cât un salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi se acordă proporţional cu timpul efectiv lucrat în cursul anului calendaristic.

„Aplicarea, începând cu data de 01 ianuarie 2019, a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, prin acordarea voucherelor de vacanţă cu un nivel maxim al sumei de şase salarii minime brute pe ţară garantate în plată pentru un angajat sau a dispoziţiilor Legii-Cadru nr. 153 din 28 iunie 2017, privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, prin care salariaţii din sistemul bugetar beneficiază de o indemnizaţie de vacanţă la nivelul unui salariu de bază minim brut pe ţară, garantat în plată, va conduce la un impact negativ semnificativ asupra bugetului de stat şi implicit a bugetelor locale, în contextul creşterilor salariale deja produse, precum şi a majorării salariului minim pe economie. În aceste condiţii, exigenţele menţinerii echilibrului bugetar pot impune sistarea acordării acestor drepturi, cu consecinţe negative, atât asupra drepturilor salariaţilor, cât şi asupra întregii industrii a turismului românesc. Măsura menţinerii acordării voucherelor de vacanţă, în cuantum de 1.450 de lei, până la data de 31.12.2020, prin aplicarea în continuare a dispoziţiilor OUG 8/2009 cu privire la acordarea voucherelor personalului plătit din fonduri publice, reduce impactul negativ susmeţionat”, se scrie în Nota de fundamentare a proiectului de OUG menţionat.

Această motivare este făcută şi în preambulul proiectului de OUG menţionată.

În schimb, instituţiile şi autorităţile publice pot acorda anual, în perioada 2019 - 31 decembrie 2020, indemnizaţii de vacanţă, sub formă vouchere, în cuantum de 1.450 de lei pentru un salariat, conform proiectului OUG, publicat de CES.

„Impactul asupra cheltuielilor bugetare determinat de acordarea voucherelor de vacanţă în perioada 1 ianuarie 2019 - 1 ianuarie 2020 este de circa 1,73 miliarde de lei (n.red. – aproximativ 368 de milioane de euro). Voucherele se vor acorda cu încadrarea în sumele prevăzute cu această destinaţie în bugetele aprobate pe anii 2019 şi 2020, după caz”, se precizează în Nota de fundamentare citată.

Valoarea voucherelor de vacanţă emise în primele nouă luni ale anului a fost de 230 de milioane de euro, o sumă de opt ori mai mare faţă de cea de anul trecut, conform datelor Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

CES a dat aviz favorabil acestor modificări, dar a atenţionat că în proiectul de OUG perioada 1 iulie 2017 - 30 noiembrie 2018 nu trebuie înlocuită cu 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2020, ci a doua perioadă trebuie să vină în prelungirea primeia, deoarece altfel se creează un „vid legislativ”, iar măsurile adoptate din prima perioadă, „în aplicarea prevederilor legale în vigoare, riscă să rămână fără temei legal”.

„De asemenea, se poate crea suspiciunea de retroactivitate a actului normativ, în forma modificată. Astfel, opinăm că aceste măsuri propuse ar trebui să facă obiectul unui articol distinct al prezentului proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului sau textul propus trebuie reformulat, după caz, în sensul prelungirii actualei perioade reglementate de lege. Subliniem că aceste aspecte se impun a fi analizate de către Ministerul Justiţiei care se va pronunţa în privinţa legalităţii lor, conform competenţelor care revin acestui minister”, au menţionat reprezentanţii CES.

În plus, CES recomandă reanalizarea măsurii propuse în ceea ce priveşte modificarea Legii nr. 165/2018. De asemenea, Consiliul a atras atenţia că Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice nu are competenţe de a se pronunţa cu privire la acest aspect, aceste minister fiind menţionat drept semnatar al proiectului de act normativ menţionat.

Newsletter Ziarul Financiar

Înscrie-te la newsletter-ul ZF.ro ca să primeşti zilnic informaţiile de business care contează. Ia decizii în cunoştinţă de cauză!

Principalele valute BNR - joi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.6540
Diferență: 0,1183
Ieri: 4.6485
Azi: 4.1197
Diferență: 0,8223
Ieri: 4.0861
Azi: 5.1867
Diferență: 0,2803
Ieri: 5.1722
Azi: 4.1341
Diferență: 0,3666
Ieri: 4.1190