Politică

Iohannis: Verdictele de plagiat în cazul anumitor doctorate sunt doar vârful icebergului

Iohannis: Verdictele de plagiat în cazul anumitor doctorate sunt doar vârful icebergului

Autor: Ana-Maria Lazăr

09.08.2016, 12:15 203

"Presa a titrat zilele acestea despre verdictele de plagiat în cazul anumitor doctorate. Ele sunt doar vârful icebergului atunci când vorbim despre etica şi integritatea academică. Este un prim pas, dar, în mod cert, nu trebuie, nu poate să fie unicul. Lucrările de licenţă, tezele de masterat, dar şi lucrările din timpul anilor de studiu ar trebui, la rândul lor, să respecte o serie de norme clare, aplicate în mod consecvent în practica din mediul universitar. Astfel, am putea preveni <<cultura plagiatului>> încă din primii ani", a spus preşedintele la deschiderea Forumului Organizaţiilor Studenţeşti din România.

Iohannis a menţionat că se bucură că va fi realizată pentru prima dată o evaluare a şcolilor doctorale şi că nu înţelege de ce a trebuit să aşteptăm cinci ani de la promulgarea Legii educaţiei pentru demararea acestui proces.

"Am speranţa că Ministerul Educaţiei va reuşi să găsească cele mai bune instrumente pentru a asigura corectitudinea şi calitatea acestui proces. Este în interesul nostru, al tuturor, ca sistemul de învăţământ superior românesc să fie deasupra oricăror îndoieli privind calitatea şi integritatea sa", a menţionat şeful statului.

Preşedintele a atenţionat că există programe de licenţă şi masterat în cadrul cărora profesorii încă dictează după capitole din cărţi, în loc să stimuleze creativitatea studenţilor şi spiritul critic.

"Nu pierdem potenţial doar prin abandon şcolar sau nepromovarea evaluării naţionale sau a Bacalaureatului, ci şi prin lipsa accesului la programe de învăţământ superior de calitate, care să dea studenţilor capacitatea de a-şi genera propria formare pe tot parcursul vieţii", a subliniat Iohannis.

De asemenea, şeful statului a arătat în discursul său că educaţia şi cercetarea din România au fost subfinanţate în mod constant şi supuse unei aşa-numite "reformite cronice", dar că o creştere a finanţării în sine nu va rezolva problemele.

El a accentuat că susţine alocarea unui procent mai mare din PIB pentru educaţie şi cercetare, dar şi asumarea unui plan clar de investiţii şi priorităţi pe termen lung, respectat de toţi cei responsabili.

Preşedintele a vorbit şi despre scăderea continuă a numărului de studenţi, considerând că acest lucru ţine de motive demografice, dar şi de capacitatea universităţilor de a atrage potenţiali studenţi valoroşi din medii socio-economice defavorizate sau din afara ţării, prin strategii de internaţionalizare a învăţământului superior.

"Una dintre valorile unui învăţământ modern este autonomia universitară. Ea înseamnă, de fapt, încredere în instituţiile de învăţământ superior, dar şi o responsabilitate crescută a acestora - faţă de formarea academică, faţă de contribuţia la cercetarea ştiinţifică şi faţă de societate în ansamblu. Cred în necesitatea unei noi abordări a guvernanţei academice, în deschiderea universităţilor către societate şi asumarea aşa-numitei <<a treia misiuni>>. Universităţile au o importantă responsabilitate socială. Ele trebuie să reprezinte cu adevărat modele de transparenţă şi integritate, devenind repere pentru alte instituţii şi, în acelaşi timp, făuritori de destine pentru tinerii care le trec pragul", a conchis Klaus Iohannis.

AFACERI DE LA ZERO