Politică externă

Analiză New York Times: Dacă Iranul blochează Strâmtoarea Ormuz, preţul petrolului ar creşte cu 50% în câteva zile

Analiză New York Times: Dacă Iranul blochează Strâmtoarea Ormuz, preţul petrolului ar creşte cu 50% în câteva zile

Autor: Alexandru Matei

05.01.2012, 12:27 1586

Dacă Iranul va pune în aplicare ameninţările şi va închide Strâmtoarea Ormuz, o rută vitală prin care trece o cincime din petrolul tranzacţionat la nivel mondial, impactul va fi imediat: analiştii specializaţi pe domeniul energiei spun că preţul petrolului va creşte cu cel puţin 50% în câteva zile, scrie The New York Times.

Iranul are capacitatea de a impune o blocadă, ce poate lua forma plasării de mine, atacurilor aeriene sau sabotajelor. Dar în ciuda tensiunilor în creştere dintre Teheran şi puterile din Vest şi a sancţiunilor cu privire la importul de petrol iranian anunţate de UE ieri, sunt şanse mici ca Iranul să ia o astfel de măsură, conform analiştilor.

Oficialii americani au declarat că Flota a 5-a, staţionată în Bahrain, este pregătită să apere ruta maritimă şi dacă va fi nevoie să intervină militar împotriva Iranului.

Şi economia iranului depinde de exporturile de cel puţin două milioane de barili de petrol pe zi prin strâmtoare, care este singura rută pe care poate fi transportat pe mare petrolul din Golful Persic.

O blocadă ar afecta şi China, cel mai important client pentru petrolul iranian, şi unul dintre puţinii aliaţi ai Iranului. China a investit masiv în câmpurile petroliere din Iran şi s-a opus eforturilor Occidentului de a sancţiona Teheranul din cauza programului său nuclear.

Experţii în energie spun că şi o blocadă parţială a Strâmtorii Ormuz ar putea duce la creşterea preţului petrolului cu 50 de dolari pe baril sau mai mult în câteva zile, ceea ce ar duce rapid la creşterea preţului combustibililor. Tensiunile din Golf au ţinut preţul petrolului peste pragul de 100 de dolari pe baril în ultima perioadă, în ciuda reîntoarcerii Libiei pe piaţă, a temerilor privind încetinirea creşterii economice în Europa şi o scădere a cererii de combustibili în SUA.

"Dacă Iranul va alege să îşi folosească forţa navală modestă pentru a ataca forţele aliate, probabil îşi vor vedea marina militară devastată", este de părere David Goldwyn, fost oficial al Departamentului american de Stat. "Le vom scoate din joc fregatele".

Mai mult de 85% din petrolul şi gazele naturale care trec prin Strâmtoarea Ormuz ajung în China, Japonia, India, Coreea de Sud şi alte ţări asiatice, dar efectele unei blocade se vor resimţi în toată lumea.

"Să închizi Strâmtoarea Ormuz este un act de război împotriva întregii lumi", spune Sadad Ibrahim Al-Husseini, fost director de exploatare şi dezvoltare la comparia saudită Aramco. "Nu te poţi juca cu economia mondială şi să crezi în acelaşi timp că nimeni nu va reacţiona".

Iranienii au mai lovit în Strâmtoarea Ormuz şi în trecut. În anii '80 Iranul a atacat tancurile petroliere kuweitiene ce transportau petrol irakian, iar administraţia Reagan a pus navele Kuweitului sub pavilion american şi le-a oferit escortă din partea navelor de război americane. Iranul a dat înapoi, dar a continuat să pună mine.

În 1988 o fregată americană a lovit o mină iraniană şi aproape s-a scufundat. SUA au răspuns atacând platformele petroliere iraniene. Atacurile şi contra atacurile au continuat luni de zile şi o rachetă lansată de pe o navă americană a lovit accidental un avion de pasageri iranian ucigând 290 de persoane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO