Prima pagina

100 de milioane de euro in vitrine cu masini

100 de milioane de euro in vitrine cu masini
10.02.2004, 00:00 16



In Romania s-au vandut anul trecut 135.000 de masini noi, in valoare de peste un miliard de euro, de doua ori mai mult fata de acum trei ani. "Secretul" vizibil care a stat la baza acestei evolutii este simplu: milioane de euro investiti in publicitate. Cel mai putin vizibil, cel putin pentru publicul larg, este altul: 100 de milioane de euro investitii facute sau in derulare in dezvoltarea retelei de dealeri, adica in primul rand in show-room-uri. Un concept care pana acum patru-cinci ani nici nu exista.



Fie ca este vorba de producatori locali, importatori sau chiar dealeri, orice jucator de pe auto piata romaneasca are in acest moment o investitie de anvergura aflata in diferite stadii de desfasurare.



"Programul de investitii al importatorilor, producatorilor si dealerilor auto este raspunsul dat la semnalele din piata: cresterea volumelor de vanzare, cresterea complexitatii masinilor, necesitatea de a oferi servicii de calitate cat mai buna clientilor, nu in ultimul rand, standardele impuse de fabricanti", spune Brent Valmar, directorul general al celui mai mare importator de pe piata romaneasca - Porsche Romania.



Compania a finalizat o investitie de 15 milioane euro intr-un centru pentru marcile Volkswagen si Audi, alcatuit dintr-o cladire multifunctionala de birouri pentru importator, centru de scolarizare, showroom pentru marca Porsche si pentru Volkswagen autovehicule comerciale.



Investitia era necesara in contextul in care, spun analistii pietei, numai este de ajuns doar sa ai in stoc o masina pentru a o vinde pe piata romaneasca, ci trebuie sa oferi un intreg pachet de servicii post-vanzare, cum este cazul service-ului, atat pe perioada garantiei cat si post-garantie, dar si asigurarii in timp foarte scurt a pieselor de schimb.



"Cu siguranta este un semn de profesionalizare a pietei auto romanesti, mai exact, un semn de continuarea profesionalizarii din ultimii ani", adauga Valmar. Acesta spune ca in perioada imediat urmatoare, va fi gata si un centru Skoda si Seat care va duce investitiile la 20 milioane euro.



Producatorii locali, care au cam pierdut teren in ultimii ani in fata importurilor, si-au dat la randul lor seama ca singura solutie pentru a le face fata este sa-i infrunte cu propriile arme: show-room-uri si servicii la standarde ridicate.



"Cand Renault a venit la Dacia ca actionar majoritar in septembrie 1999, am realizat un studiu de piata si am decis sa dezvoltam reteaua pe trei nivele. In cele 15 mari orase din tara am optat pentru dealeri trimarca (Renault, Dacia si Nissan sunt toate trei marci ale grupului Renault - n. red). Apoi existau dealerii exclusivi Dacia in orasele cu importanta medie pentru noi si punctele de service Dacia, care trebuiau astfel dispuse astfel incat orice locatie din tara sa fie la cel mult 10-12 minute de un punct de service", explica Jacques Abot, directorul comercial al Dacia.



Potrivit acestuia, investitiile pentru componente sunt in general situate la 2-2,5 milioane euro pentru o investitie trimarca, 1-2 milioane pentru o investitie monomarca si 300.000 de euro pentru un punct de service Dacia.



"Pana in prezent investitiile, care nu au fost efectuate direct de catre noi, ci de catre dealerii respectivi, au depasit 45 de milioane de euro si mai avem cam o treime din obiectiv ramas de realizat pana la jumatatea anului viitor cand se va incheia acest proces", completeaza Abot.



Nu doar autoturismele au fost vizate de constructia unor show-room-uri. Cefin Holding, cel mai mare dealer al producatorului italian Iveco, a terminat anul trecut o investitie de peste 7 milioane de euro in construirea si amenajarea celui mai mare centru integrat Iveco din Europa Centrala si de Est.



Importatorii BMW, Citroen, Peugeot sau Toyota au decis la randul lor ca este nevoie de investitii consistente pentru a mentine cresterile vanzarilor, astfel ca au anuntat dezvoltarea unor proiecte in valoare de mai multe milioane de euro, amplasate in principal in zona de nord a oratului Bucuresti, dar si in Pitesti (importatorul Peugeot) sau Timisoara (importatorul BMW).



Romcar, reprezentantul general Ford in Romania, a facut un pas chiar mai departe si a deschis anul trecut un show-room de 600.000 de dolari in Republica Moldova.



Cu atatea investitii "pe teava" dealerii si importatorii auto de pe piata romaneasca se pregatesc, se pare, pentru momentul in care, pe masura ce puterea de cumparare va creste, Romania nu va mai fi cea mai slab motorizata tara din Europa (tn afara Albaniei), ceea ce se va traduce intr-o crestere si mai mare a vanzarilor de masini si implicit a profiturilor tuturor jucatorilor din domeniu.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO