Prima pagina

300 de milioane de euro cheltuiti pe masini in doua luni

300 de milioane de euro cheltuiti pe masini in doua luni
14.03.2005, 00:00 18

Inceputul anului 2005 a adus pentru piata auto volume la care nici cei mai optimisti analisti si jucatori nu s-au gandit. Dupa o crestere de aproape 90% in ianuarie, vanzarile de masini noi de pe piata romaneasca nu si-au stopat explozia nici in a doua luna a anului.



Statisticile indica livrari de peste 32.000 de unitati in ianuarie si februarie, adica la fel de mult ca in primele doua luni din anul 2003 si 2004 luate la un loc. Cu o valoare de peste 300 de milioane de euro, vanzarile de masini noi din primele doua luni reprezinta o crestere de 75% fata de anul precedent.



Intarirea monedei nationale in raport cu euro - moneda de referinta pe piata auto- a facut ca preturile masinilor sa fie luna de luna tot mai atractive, iar pachetele promotionale oferite de importatorii si dealerii auto, fie ca a fost vorba echipamente de siguranta (airbaguri) sau de confort (aer conditionat, echipament audio) i-au determinat pe tot mai multi dintre clientii potentiali sa treaca la actiune si sa ia decizia de cumparare. Efectul cumpararilor din decembrie se resimte si in prezent, spun jucatorii din piata auto, in conditiile in care pentru masinile care nu sunt disponibile in stocurile dealerilor perioda de asteptare ajunge in general la doua luni sau chiar mai mult.



"Cred ca si in rezultatele de pe luna februarie se regasesc masini contractate in perioada noiembrie-decembrie si care au fost livrate in februarie", este de parere Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania, cel mai mare importator auto de pe piata locala.



Tot mai multi cred ca la baza cresterii explozive a vanzarilor se afla de fapt masurile de relaxare fiscala, care au determinat o crestere a increderii populatiei de a apela la credit sau leasing.



In plus, cresterea preturilor la apartamente peste un nivel considerat rezonabil a determinat o reorientare a prioritatilor populatiei catre alte bunuri, cum este cazul automobilelor, devenite dintr-o data mai accesibile.



"Fara indoiala ca si aplicarea noilor masuri de relaxare fiscala a avut un efect pozitiv asupra vanzarilor de masini", crede Valmar.



Mai exact, multi dintre romani au prins curaj o data ce au vazut ca salariul pe luna ianuarie-februarie era cu doua-trei milioane de lei mai mare, iar aceasta era tocmai diferenta care le permitea sa isi cumpere un Logan in rate, modelul lansat de Dacia fiind de departe campionul vanzarilor in primele luni ale acestui an.



Dacia a realizat in primele doua luni vanzari de peste 16.500 de unitati, adica mai mult de jumatate din piata, ceea ce inseamna mai mult de 100 de milioane de euro.



Pe locul doi in topul celor mai vandute marci se afla un alt producator local, Daewoo.



Intre marcile importate se detaseaza ca si in ultimii ani Renault (peste 2.100 de masini vandute in ianuarie si februarie), Volkswagen (1.800 de unitati) si Skoda (1.500 de unitati).



"Indiferent care este cauza, pentru piata auto efectul nu poate fi decat imbucurator. Ramane de vazut insa ce se va intampla si in urmatoarele luni", crede Marius Carp, director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).



Potrivit analistilor, doua sunt ipotezele care s-a putea manifesta in lunile urmatoare. In cazul in care cresterea s-a datorat in principal achizitiilor facute in noiembrie-decembrie si livrate in ianuarie-februarie, atunci este de asteptat ca din lunile martie-aprilie piata auto sa intre in ritmul normal de crestere, de aproximativ 10-15%.



In cazul in care cresterea are la baza mai degraba masurile de relaxare fiscala, precum si evolutia cursului valutar, adica factorii macroeconomici, este de asteptat ca estimarile de crestere de 10-15% avansate de analisti si principalii jucatori din piata sa fie din nou depasite, la fel cum s-a intampat si anul trecut.



"Noi ne pastram estimarile de crestere pentru acest an, care sunt niste estimari prudente. Daca la final, cand vom trage linie vom vedea ca piata va fi mai mare, va fi cu atat mai bine", precizeaza Valmar.



Chiar si cu aceste cresteri record, piata auto romaneasca ramane la un nivel mult inferior pietelor din regiune. Potrivit statisticilor, gradul de motorizare, adica raportul dintre numarul de automobile si populatie, situeaza Romania pe penultimul loc in Europa, dupa Albania. De aici rezulta, de fapt, si potentialul de crestere al pietei auto. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO