Prima pagina

Centrifuga condimentelor: la vrac sau specializate

23.07.2003, 00:00 408



Cresterea sustinuta a vanzarilor de vrac si tendinta de specializare; vanzarile mari la extreme: ori pachetele mic, ori la sfert de kilogram. La fel ca si in cazul cafelei, detergentilor sau a altor bunuri de larg consum, piata condimentelor este tot sub semnul centrifugii: pe de o parte consumatorii cu venituri mari, de produse premium si specializate, si pe de alta parte se inmultlesc cei de produse vrac.



Mai mult, in cazul acestora din urma, tendinta spre produse mai ieftine este evidenta: au crescut vanzarile de condimente care substituie carnea - cu gust de pui, in dauna celor cu legume.



"In ultimul an, se constata cresterea segmentului de condimente universale vrac, care a depasit 10% din volumul total al vanzarilor. Aceasta in conditiile in care piata <<branduita>> este intr-o usoara scadere", explica Cristina Udrescu, PR officer la compania Unilever, cel mai mare jucator pe piata bazelor pentru mancaruri.



Piata condimentelor se imparte in doua segmente principale: bazele pentru mancaruri, denumite si condimente universale, si condimentele specializate din care fac parte condimentele traditionale, cum e piperul, plantele aromatice (foi de dafin, ghimbir, iehibahar, oregano, scortisoara) si amestecurile de condimente si plante destinate diverselor feluri de mancare (pui, mici, gratar). Bazele pentru mancaruri la randul lor pot fi cu gust de legume, cu gust de gaina sau de vacuta.



Piata condimentelor universale a fost anul trecut (mai 2002 - aprilie 2003) de peste 15 milioane $, in scadere valorica cu 7% fata de anul anterior, iar cea a condimentelor specializate este evaluata intre 20-30 milioane $.



Cel mai mare jucator pe piata bazelor pentru mancaruri este grupul Unilever, cu marca Knorr, avand o cota de piata de circa 60%. Dupa Knorr, cu cote sub 10%, urmeaza Nestle (Maggi), Milma Romania (cu marca Biovegetal), Podravka (cu Vegeta), European Food (Regal), potrivit datelor furnizate de companie de cercetari de piata ACNielsen, pentru luna mai a anului curent.



Din cauza scaderii puterii de cumparare, piata este invadata de producatori necunoscuti, care aduc produse de calitate slaba si foarte ieftine, spun producatorii.



"In prezent, exista un nivel de saturare a pietei si confuzie asupra consumatorilor datorata unor calitati si nume necunoscute si unor activitati rau intentionate", a afirmat Adrian Popescu, director executiv al companiei Milma Romania.



Pe piata de condimente specializate situatia este similara - consumatorii cumpara tot mai mult vrac - dar, in acest caz deosebirea este ca piata nu este saturata ca in cazul bazelor pentru mancaruri sI cererea este mult mai elastica.



Pe piata de condimente specializate situatia este similara - consumatorii cumpara tot mai mult vrac - dar, in acest caz deosebirea este ca piata nu este saturata ca in cazul bazelor pentru mancaruri sI cererea este mult mai elastica.



"Vanzarile pe segmentul "floor" (calitate slaba la un pret mic) reprezinta in jur de 80% din total. Consumatorii romani sunt mai sensibili la pret decat la calitate", spune Giani Bunea, general manager la compania Kamis Condimente, principalul jucator de pe aceasta piata.



Principalele companii concurente pe piata condimentelor specializate sunt Fuchs Romania, Kotany, Les Gastronomes, distribuitor exclusiv al marcii Ducros sI firma Alex & Comp.



Potrivit informatiilor furnizate de companii, piata condimentelor specializate - care este in acelasI timp complementara, dar sI concurenta cu cea a bazelor pentru mancaruri - cunoaste o expansiune foarte alerta.



Vanzarile firmei Kamis Condimente (care este sucursala din Romania a unei firme poloneze-n.red.), au crescut anul trecut cu 35% in termeni reali, fata de 2001, a precizat Giani Bunea, general manager al firmei. El estimeaza ca piata condimentelor specializate din Romania este intre 20 si 30 de milioane de dolari pe an. Pentru aceasta piata nu exista inca studii de piata, datele fiind momentan in curs de procesare.



Compania Kamis Condimente importa sI distribuie condimente in Romania din 1999, sI in 2001 a avut o cifra de afaceri de circa 722.600 dolari, potrivit site-ului Ministerului de Finante. Produsele sunt importate din Polonia unde Kamis este lider de piata, conform lui Bunea.



Intrucat piata bazelor pentru mancaruri este relativ saturata sI potentialul de crestere nu este foarte mare, producatorii traditionali de baze pentru mancaruri, cum sunt Unilever sau Milma, s-au orientat sI ei catre piata de condimente specializate, pe segmentul de amestecuri pentru mancaruri.



Astfel, pe langa clasicul Knorr Delikat, grupul Unilever a lansat pe piata si sortimentele Knorr Barbecue sI Knorr Cartofi PrajitI, iar compania Milma Romania a lansat recent gama Vivita: pane, chiftele, sarmale.





Romanii au gustul extremelor



Optiunile consumatorilor in ceea ce priveste gramajul se deplaseaza catre extreme, astfel ca in ultimul an se remarca o crestere a vanzarilor de doze pana in 50 de grame si peste 250 de grame, in defavoarea intervalului intermediar, care ramane totusi preponderent.



Cele mai cumparate sortimente de baze pentru mancaruri raman cele de legume, insa datele arata ca isi pierd treptat din atractivitate in defavoarea celor cu gust de gaina, iar schimbarea este destul de rapida. Intr-un singur an, ponderea bazelor de mancaruri de legume in vanzari a scazut de la 75% la 69%, in timp ce a celor cu gust de gaina a crescut de la 17% la 20%.



Cat despre ambalaj, cele mai preferate de consumatori sunt plicurile (cu sau fara folie de aluminiu in interior), cu peste 90% din total, in timp ce borcanele de plastic si cutiile au ponderi nesemnificative, arata datele furnizate de firma de analiza de piata MEMRB Romania.





Mai picanti decat slovacii



Datele furnizate de firma de analiza de piata ACNielsen indica o scadere a valorii reale a pietei bazelor pentru mancaruri "branduite", in pofida unei cresteri minore a volumului vanzarilor.



Astfel, volumul vanzarilor de condimente branduite catre consumatorii finali s-a ridicat la circa 4.000 de tone, pe o perioada de un an (iunie 2002 - mai 2003), adica in jur de 170 de grame pe cap de locuitor, mai mult decat in Slovacia (140 de grame), dar mai putin decat in Cehia (330 de grame).



Daca volumul vanzarilor aproape ca a stagnat fata de perioada anterioara, valoarea lor a inregistrat o scadere reala de 7%, ajungand la 15,3 milioane de dolari (493,4 de miliarde de lei), indica datele ACNielsen.





Publicitatea tine vanzarile



Milma Romania a facut in ultimele 18 luni investitii in publicitate si alte activitati promotionale de 100.000 de dolari, la o cifra de afaceri de 1 milion de dolari, a precizat directorul executiv Adrian Popescu. Compania Milma Romania, clasata printre primii trei producatori dupa cota de piata, a fost fondata in 1999 printr-un joint-venture cu Milma Ltd. Iugoslavia.



Grupul Unilever a investit in prima jumatate a anului curent 4 milioane de dolari (la rate card) in publicitatea TV, numai pentru bazele pentru mancaruri, au precizat surse din cadrul companiei. tinand cont de cota de piata, vanzarile de condimente universale Knorr pot fi estimate anul trecut la circa 9 milioane de dolari.



O parte din produsele Knorr vandute pe piata din Romania sunt produse la fabrica de la Otopeni, materiile prime fiind procurate atat de la furnizori locali cat si din import. Marca Knorr, una dintre cele mai recunoscute pe plan international, a intrat in portofoliul Unilever dupa ce grupul a fuzionat in 2002 cu concernul american de produse alimentare Bestfoods. georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO