Prima pagina

Investitiile straine nu vin cand sindicatele dicteaza

Investitiile straine nu vin cand sindicatele dicteaza
25.09.2003, 00:00 18

Romania are pe masa un proiect care poate ansemna, an sfarsit, o reducere importanta a mult blamatei birocratii. Un proiect care poate ambunatati gradul de competitivitate al Romaniei fata de tarile din jur cand vine vorba de atragerea de investitii straine.


Proiectul cotei unice de impozit pe veniturile persoanelor fizice ar putea fi sansa reducerii decalajului de atractivitate dintre Romania si tarile din jur, amplificat an ultimii ani de mentinerea unui sistem fiscal agresiv si ancalcit, care a descurajat investitiile straine.


arile din Europa Centrala si de Est nu stau pe loc an materie de regimuri fiscale.


Rusia, care a introdus anca de acum doi ani o cota unica de 13% atat pentru persoanele fizice, cat si pentru firme, a anregistrat o crestere de 100% a ancasarilor bugetare. Slovacia se pregateste sa-i urmeze exemplul de la 1 ianuarie 2004, prin introducerea unui impozit unic, atat pe veniturile populatiei cat si pe profiturile companiilor, redus la 19%, avand an vedere si o diminuare a taxei pe valoarea adaugata (TVA). Planuri similare sunt an discutie an Polonia si an Republica Ceha, an vreme ce Ungaria a efectuat o reducere a impozitelor pentru companii anca de acum cativa ani.


In ultimii 13 ani, Romania a avut nenumarate programe si institutii destinate atragerii investitiilor straine directe. Fara rezultate ansa. Acum are de ales antre a mentine un sistem care si-a dovedit lipsa de eficienta si a ancerca an sfarsit o formula noua, de fiscalitate simplificata, testata cu succes de altii care se confruntau cu probleme similare - incapacitatea administrativa a Fiscului de a straange venituri pentru buget.


Exista ansa o piedica. Aceeasi de ani de zile: presiunile sindicale, care se ampotrivesc schimbarii.


Ca orice masura de reforma, anlocuirea sistemului de impozitare progresiva cu o cota unica de taxare a veniturilor nu asi produce efectele pe termen lung. Sindicatelor nu lise poate cere sa gandeasca neaparat an perspectiva. Insa perspectiva conteaza enorm an ochii mult asteptatilor investitori. Iar sindicatele pot fi cel putin convinse sa accepte ideea de schimbare.


"Ne aflam antr-o lume an schimbare iar daca ramanem cantonati an sisteme preistorice si nu suntem deschisi la oportunitatile care apar, nu vom putea atinge obiectivele propuse", spune Victor Kevehazi, senior partner la firma de consultanta KPMG Romania.


El spune ca este important sa nu ne limitam la a privi doar situatia din Romania.


“Trebuie sa ne gandim cum arata mediul investitional din Romania an comparatie cu tari din jur, care asi reduc semnificativ gradul de fiscalitate”.


In ultimii ani, Romania s-a laudat cu costul redus al fortei de munca, datorat salariilor extrem de mici si nu unei eventuale fiscalitati blande. Cota unica de impozit pe venit ancurajeaza angajatorii sa-si plateasca mai bine salariatii, iar acestia sa fie interesati sa castige mai mult din munca. i aceasta fara pierderi de competitivitate, dimpotriva.


"O taxa de impozitare comparabila cu tarile din regiune, respectiv Ungaria, Rusia, Polonia ar permite cresterea competitivitatii Romaniei an atragerea investitiilor straine directe", a declarat pentru Ziarul Financiar si Ruxandra Stan, director executiv al Consiliului Investitorilor Straini.


Ea arata ca reducerea cotei unice de impozit pe venit asociata cu o reducere, spre exemplu, a contributiei la asigurarile sociale, ar conduce la diminuarea obligatiilor pe care angajatorul trebuie sa le plateasca pentru angajat si ar rezulta an sporirea numarului de locuri de munca sau an cresterea nivelului salarial al angajatilor.


Dupa ce a acceptat an principiu introducerea cotei unice de 23%, guvernul s-a gandit ca este bine sa-si spuna si sindicatele parerea. Acestea resping ansa cota unica. Ba chiar ameninta cu miscari de proteste. Va fi sacrificata astfel anca o data o masura de reforma?


Niculae Done, tax partner la KMPG Romania, spune ca ideea cotei unice ar da un semnal foarte bun atat pentru cetatenii romani, cat si pentru persoanele straine care lucreaza an Romania.


"Aceasta masura e de natura sa lase mai multi bani la dispozitia oamenilor pentru ca acestia sa faca investitii. Nu trebuie vazuta ca o mare lovitura, dar e necesar sa fie luate an considerare efectele ei an viitor", a adaugat Done.


El a precizat ca importanta este ideea de principiu, nivelul concret stabilit pentru cota unica reprezentand o problema de analiza a veniturilor bugetare.


Ministerul finantelor nu mai poate ambunatati propunerea privind cota unica, din cauza constrangerilor bugetare. Golul de venituri care apare an prima faza de dupa introducerea cotei unice reprezinta un risc important, motiv pentru care FMI a cerut compensarea partiala a acestuia printr-o reducere de numai doua puncte an loc de trei a contributiilor la asigurarile sociale.


Pana saptamana viitoare, economistii Partidului Social Democrat vor face simulari pentru o evaluare mai exacta a implicatiilor cotei unice.


Parerea sindicatelor este mult pretuita de presedintele Iliescu, cel care a dat tonul ampotrivirilor fata de proiectul cotei unice, aratandu-se preocupat de mentinerea unei echitati sociale.


In aceste conditii, decizia ramane sa fie luata la nivel politic: conteaza mai mult parerea sindicatelor, an prag de alegeri, sau exista destula vointa de reforma pentru ca guvernul sa priveasca si mai departe de 2004.


Impozitarea, potrivit variantei de Cod fiscal cu cota unica
1. Cota de impozit pentru determinarea impozitului pe veniturile din:
- activitati independente,
- salarii,
- cedarea folosintei bunurilor,
- venituri din alte surse este de 23% aplicata asupra venitului net impozabil corespunzator fiecarei surse din categoria respectiva, cu exceptia urmatoarelor venituri:

- prime de asigurari suportate de o persoana fizica independenta sau orice alta entitate, an cadrul unei activitati pentru o persoana fizica an legatura cu care suportatorul nu are o relatie generatoare de venituri din salarii;
- castiguri primite de la societatile de asigurari ca urmare a contractului de asigurare ancheiat antre parti cu ocazia tragerilor de amortizare;
- venituri primite de persoanele fizice pensionari sub forma diferentelor de pret pentru anumite bunuri, servicii si alte drepturi, fosti salariati, potrivit clauzelor contractului de munca sau an baza unor legi speciale pentru care cota de impozit de 23% se aplica la venitul brut.

2. Pentru veniturile din activitati agricole cota de impozit este de 15% aplicata asupra venitului net imopzabil determinat pe fiecare sursa din aceasta categorie.


3. Fac exceptie de la prevederile de mai sus cotele de impozit an categoriile de venituri din investitii, pensii, premii si castiguri la jocuri de noroc.



Venitul din drepturile de proprietate intelectuala
Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala provin din brevete de inventie, desene si modele, mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea. Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala se stabileste prin scaderea din venitul brut a urmatoarelor cheltuieli:


a) 60% din venitul brut daca acesta este mai mic sau egal cu 150 mil. lei;


b) 50% din venitul brut daca acesta depaseste 150 mil. lei.



Venitul din cedarea folosintei bunurilor
Venitul net din cedarea folosintei bunurilor se stabileste prin deducerea din venitul brut a unei cote de cheltuieli aferente venitului an suma de 60% din venitul brut daca acesta este mai mic sau egal cu 150 mil. lei si 50% din venitul brut daca acesta depaseste 150 mil. lei. razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO